شناسهٔ خبر: 49605336 - سرویس علمی-فناوری
منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

پرسش‌های متداول درباره واکسن کرونا؛

مناسب‌ترین زمان برای تزریق واکسن

متخصص بیماری‌های عفونی گفت: تزریق واکسن اورژانسی است و به محض اعلام شرایط سنی، افراد اقدام به تزریق واکسن کنند و منتظر واکسن خاصی نباشند.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

 داوود یادگاری‌نیا، متخصص بیماری‌های عفونی با حضور در برنامه "گفتگوی ۱۸:۳۰" شبکه خبر گفت: ایران سال‌ها در تولید واکسن‌های مختلف موفق بوده است.

وی افزود: واکسن‌هایی مانند سرخک و فلج اطفال ایمنی بلند مدت تا پایان عمر می‌دهد، اما واکسن کرونا طول دوره محدود دارد و ممکن است سال به سال تمدید شود.

یادگاری‌نیا تصریح کرد: یکی از موفق‌ترین طرح‌ها در جلوگیری از کرونا واکسیناسیون است.

متخصص بیماری‌های عفونی یادآور شد: با جهشی که در واکسیناسیون در کشور اتفاق افتاده، می‌توانیم بیش از ۸۰ درصد جامعه را ایمن کنیم.

وی ادامه داد: روند کاهشی ابتلا به کرونا و افزایشی واکسیناسیون نوید می‌دهد که موج بعدی در کشور اتفاق نیفتد.

زمان مناسب تزریق واکسن کرونا برای هر فردی چه زمانی است؟

یادگاری‌نیا در خصوص مناسب‌ترین زمان برای تزریق واکسن گفت: تزریق واکسن اورژانسی است و توصیه می‌کنیم به محض اعلام شرایط سنی، افراد اقدام به تزریق واکسن کنند و منتظر واکسن خاصی نباشند.

وی اضافه کرد: در صورتی که فرد دچار کرونا باشد واکسن نزند، اما گروه‌های خاص مانند افراد دیابتی حتما واکسن بزنند.

تزریق واکسن کرونا معمولا چه عوارض جانبی در پی دارد؟

متخصص بیماری‌های عفونی تأکید کرد: نداشتن عوارض جانبی به معنای بی اثر بودن واکسن نیست و واکنش‌های تزریق، فرد به فرد فرق می‌کند.

وی ادامه داد: اگر عوارض بیش از ۴۸ ساعت ادامه یابد و علائم دیگری مانند سرفه و خلط گلو بروز کرد ممکن است ناشی از کرونا باشد که فرد به طور همزمان با تزریق واکسن مبتلا شده باشد.

متخصص بیماری‌های عفونی تصریح کرد: قبل از واکسن نیاز به استفاده از استامینیفون و دارو‌های ضد انعقاد خون نیست و بعد از تزریق در صورت بروز عوارض از استامینیفون استفاده شود.

یادگاری‌نیا گفت: بیماران خاص و نادر مانند پیوند عضوی‌ها منعی برای تزریق واکسن ندارند، اما قبل از واکسیناسیون با پرشک خود مشورت کنند.

کارایی یک واکسن معمولا از چه راه هایی قابل تشخیص است؟

وی گفت: کارایی یک واکسن در مراکز تحقیقاتی بررسی می‌شود و لازم نیست هر فردی که واکسن زد آنتی بادی خود را چک کند.

یادگاری‌نیا بیان کرد: واکسن از ابتلای صد در صدی جلوگیری نمی‌کند و تجربه نشان داده که مرگ و میر را کاهش می‌دهد.

احتمال فوت ناشی از کرونا در افرادی که واکسن تزریق کرده‌اند، چقدر است؟

وی گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد یک دُز واکسن می‌تواند ۳۶ درصد ایمنی ایجاد کند و با تزریق دُز دوم تا ۸۰ و ۹۰ درصد ایمنی ایجاد می‌شود.

متخصص بیماری‌های عفونی گفت: اگر فرد دارای تب و در اوج کرونا باشد و یا سابقه آلرژی شدید به همان نوع واکسن (دُز اول واکسن کرونا) داشته باشد، واکسن نزند.

یادگاری‌نیا اضافه کرد: ۲ واکسن آنفلوانزا و کرونا را می‌توان همزمان زد، اما بهتر است ۱۴ روز بین تزریق ۲ واکسن فاصله باشد.

 

<div id="video-display-embed-code_424296" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/826261/424296?width=400&height=300"></script></div>