شناسهٔ خبر: 49561444 - سرویس اجتماعی
منبع: مهر | لینک خبر

در گفتگو با مهر اعلام شد؛

زمان بررسی وضعیت آموزش مجازی دانشگاه‌ها

زهرا سیفی

مدیر کارگروه آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم گفت: دانشگاه‌ها تا دو هفته آینده فرصت دارند اطلاعات درخواست شده در زمینه ارزیابی خدمات آموزش‌های الکترونیکی را در پورتال isc وارد کنند.

صاحب‌خبر -

علی اکبر صفوی در گفتگو با خبرنگار مهربا اشاره نتایج فرآیند ارزیابی خدمات آموزش‌های الکترونیکی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی گفت: فرآیند ارزیابی خدمات آموزش‌های الکترونیکی دانشگاه‌ها و سایر مراکز آموزش عالی (مؤسسه) و سطح بندی آنها توسط انجمن یادگیری الکترونیکی ایران (یادا) با همکاری پایگاه استنادی جهان اسلام (ISC ) از اوایل ماه گذشته آغاز شده است.

وی ادامه داد: معاونین آموزشی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تا دو هفته آینده فرصت دارند که اطلاعات درخواست شده را در پورتال ISC به نشانی https://ur.isc.ac/ وارد کنند.

مدیر کارگروه آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم افزود: فرایند بررسی و ارزیابی آموزش مجازی در دانشگاه‌ها از حدود دو هفته دیگر آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه هزینه اولیه طراحی فرآیند مذکور توسط این معاونت آموزشی وزارت علوم تأمین شده است، برای موسساتی که طی حداکثر دو ماه از زمان ابلاغ بخشنامه نسبت به بارگذاری اطلاعات لازم اقدام کنند، از پرداخت هزینه بررسی و ارزیابی معاف خواهند بود، حال آنکه بارگذاری اطلاعات پس از گذشت مهلت زمانی دوماهه، مستلزم پرداخت هزینه مطابق دستورالعمل انجمن یادگیری الکترونیکی ایران خواهد بود.

بیش از ۸۰ درصد از اساتید نیازمند آشنایی با ابزارهای الکترونیکی هستند

وی بر لزوم افزایش مهارت اساتید و دانشجویان در زمینه آموزش الکترونیکی تأکید کرد و گفت: بیش از هشتاد درصد از استادان و معلمان آموزش و پرورش به شدت نیازمند آشنا شدن بهتر با ابزارهای الکترونیکی و روش تدریس و تعامل با دانشجو در محیط الکترونیکی هستند.

صفوی با تأکید بر اینکه روش تدریس در آموزش الکترونیکی متفاوت است و نیاز به آموزش دارد، اظهار داشت: ما دوره‌های آموزشی مختلف برای افزایش مهارت اساتید و معلمان در زمینه آموزش الکترونیکی را در سایت انجمن یادگیری الکترونیکی ایران و سایت کارگروه آموزش عالی الکترونیکی قرار داده‌ایم و این افراد می‌توانند آموزش‌های لازم را از این طریق فرا بگیرند.

وی به ضرورت تداوم آموزش الکترونیکی در پسا کرونا اشاره‌کرد و گفت: هرچند کرونا محدودیت‌ها و مشکلات فراوانی را برای جامعه دانشگاهیان ایجاد کرده است اما اتفاقات مثبت و خوبی را نیز رقم زده که موجب آشنایی ما با روش‌هایی نوین آموزش به منظور پیشبرد اهداف آموزشی حال و آینده شده است.

استفاده از آموزش مجازی تا ۵۰ درصد پس از کرونا

وی اعلام کرد: استفاده از این شیوه‌های آموزش الکترونیکی حتی در دوران پسا کرونا نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است و بر اساس قوانین جدی تصویب شده در وزارت علوم، اغلب دانشگاه‌ها پس از گذار از این دوران هم می‌توانند تا پنجاه درصد از آموزش را با همین روش‌ها ادامه بدهند.

وی در رابطه با رویکرد آموزش و یادگیری ترکیبی، گفت: این شیوه از آموزش نه تنها به حذف فضای مجازی منجر نمی‌شود بلکه نیازمند فراهم شدن زیرساخت‌های کافی است. چراکه بدون اعمال سیاست‌های مناسب، برگزاری کلاس‌ها با این روش می‌تواند ظلم بزرگی در حق دانشجویانی باشد که از شرکت در کلاس‌ها به صورت حضوری محروم می‌شوند.

صفوی افزود: در شرایط فعلی و با توجه به تجهیزاتی که در وضعیت کنونی در اختیار داریم نمی‌توان با استفاده از این روش عدالت را در حق تمام دانشجویان برقرار کرد.

مدیر کارگروه آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم یادآور شد: خوابگاه‌های ما در شرایط کنونی مانند گذشته امکان پذیرش تعداد زیادی دانشجو را ندارند و برای بهره‌گیری از روش آموزش ترکیبی و برگزاری کلاس‌ها با حضور تعداد محدودی از دانشجویان نیازمند مهیاکردن شرایط مطلوبی مانند رعایت فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از تجهیزات مناسب برای تهویه هوا، مجهز کردن کلاس‌ها به تابلوهای هوشمند، دوربین و میکروفن و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی هستیم.