شناسهٔ خبر: 48655038 - سرویس استانی
منبع: ایرنا | لینک خبر

روزهای سیاه کرونا در هرمزگان با افزایش ۸۱ درصدی فوتی ها

بندرعباس- ایرنا- وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان هرمزگان بسیار بحرانی بوده و هر روز شاهد مرگ شماری از مردم این استان بر اثر ابتلا به این قاتل میکروسکوپی هستیم.

صاحب‌خبر -

روزهای سیاه کرونا در هرمزگان گویی تمامی ندارد و آمارها حکایت از افزایش ۸۱ درصدی فوتی ها در این استان در طول یک هفته گذشته در مقایسه با هفته قبل تر دارد که گفته می شود پروتکل های بهداشتی بویژه زدن ماسک و پرهیز از سفر و دور همی رعایت نمی شود.

متاسفانه در این روزهای سیاه کرونایی که خانواده های بسیاری داغدار شدند، برخی ها همچنان نسبت به رعایت پروتکلهای بهداشتی بی توجه هستند و گویی خطر کرونا را از خود و اطرافیانشان دور می بینند که از دست این بی توجهی برنمی دارند.

به اعتقاد برخی از کارشناسان اجتماعی، این بی توجهی ها نشان از یک مشکل روحی و روان شناختی در این افراد است که در چنین شرایطی سعی در جلب توجه جامعه با این عادی انگاری دارند که متاسفانه این روزها بهای این مشکل روحی به قیمت جان بسیاری دیگر تمام می شود.

براساس آمارهای بهداشتی اعلام شده از سوی مراجع بهداشتی هرمزگان ، ۴۹ درصد از بیماران کویید -۱۹ در تجمع‌ها، ۴۳ درصد در اداره‌ها و محل کار و باقی مانده در سایر مکان‌ها به بیماری کووید مبتلا شدند و این به معنای آن است که با اجتناب از حضور در تجمع ها، مراکز خرید و سفرهای غیرضروری ، احتمال ابتلا به این ویروس مرگبار بسیار کم می شود و می توان تا حدودی از ابتلا به این ویروس در امان ماند.

ثبت رکوردهای بی سابقه فوتی کرونا در هرمزگان

دراستانی که میزان مرگ ومیر آن به نسبت سایر استانها کمتر بود در طول یک هفته گذشته شمار فوتی های کرونا درهرمزگان بسیار افزایش یافته و رکوردهای بی سابقه ای در این شاخص در استان ثبت شده است.

تنها در چهار روز گذشته بیش از ۵۸ نفر بر اثر ابتلا به کرونا در هرمزگان جان خود را از دست دادند که از ابتدای اپیدمی کووید ۱۹ تاکنون ، در نوع خود یک رکورد بی سابقه است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان را فراتر از بحران توصیف کرد و گفت: در یک هفته گذشته آمار فوتی ها در مقایسه با هفته قبل تر بیش از ۸۱ درصد افزایش داشته است.

دکتر فاطمه نوروزیان آخرین آمار فوتی های کرونا در استان تا روزدهم مردادماه را یک هزار و ۷۰۷ نفر اعلام کرد و گفت: از این شمار ۸ نفر در شبانه روز گذشته و ۱۷ نفر هم دیروز جان خود را از دست دادند.

و ی ادامه داد: با بستری شدن ۲۹۵ نفر دیگر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار کل بستری‌ها به هزار و ۱۱۳ نفر رسید از مجموع بستری ها، ۱۲۸ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه (آی. سی. یو) بستری هستند و حال ۲۳ نفر از آن‌ها وخیم است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان یاد آور شد: همچنین  ۱۶هزارو ۳۳۳نفر نیز در منزل قرنطینه هستند که رعایت و حفظ قرنطینه توسط این عزیزان و خانواده های بیماران در کاهش گردش ویروس بسیار موثر است

نوروزیان بیان داشت: پزشکان امید چندانی به بهبود وضعیت این افراد ندارد و این به معنای آن است که احتمالا شمار فوتی ها در هرمزگان همچنان روند افزایشی خواهد داشت.

وی یکی از مهمترین دلایل وضعیت بحرانی شیوع کرونا در هرمزگان را عادی انگاری شرایط عنوان کرد و بیان داشت: میزان رعایت پروتکلهای بهداشتی در تابستان سال گذشته حدود ۹۰ درصد بود ، در حالی که امسال این میزان به حدود ۴۰ درصد رسیده است که این آمار خود گویای وضعیت است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تاکید کرد: تنها راه مصون ماندن از ابتلا به این ویروس انجام واکسیناسیون و رعایت جدی پروتکلهای بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و شستشوی مکرر دست ها و پرهیز از حضور در تجمع ها است.

این مقام مسول تصریح کرد: از مردم خواستاریم شرایط بحرانی موجود در هرمزگان را بسیار جدی بگیرند و در نظر داشته باشند که ظرفیت تخت های کووید ۱۹ در استان تکمیل شده و هم اکنون شاهد بستری شدن بیش از ظرفیت در مراکز درمانی هستیم.

دکتر نوروزیان ظرفیت تخت های کووید ۱۹ در هرمزگان را یک هزار مورد اعلام کرد و افزود: در برخی از روزها بیش از ۲۰۰ نفر بیشتر از ظرفیت، پذیرش بیمار کووید ۱۹ داشتیم که این شرایط فشار بسیاری بر کادر درمان وارد آورده است، اما با همه این شرایط گویی هنوز هم برخی ها عمق فاجعه را درک نکردند.

میزان رعایت پروتکلهای بهداشتی در هرمزگان کمتر از ۴۰ درصد است

آمارها و شواهد موجود نشان از آن دارد که وضعیت رعایت پروتکلهای بهداشتی در استان هرمزگان بسیار ضعیف بوده و به کمتر از ۴۰ درصد رسیده است که این وضعیت خود می تواند شرایط موجود را بحرانی تر کند.

استاندار هرمزگان شامگاه شنبه در نشست ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا در هرمزگان اعلام کرد: متاسفانه میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان به شدت کاهش یافته و به کمتر از ۴۰ درصد رسیده است.

فریدون همتی بیان داشت: این در حالی است که زمانی به ویژه در سال گذشته میران رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هرمزگان ۹۵ درصد بود.

وی ادامه داد: هر زمان حساسیت مردم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی کم شود، میزان شیوع کرونا نیز افزایش می‌یابد و با توجه به گستردگی جامعه، هیچ طرحی در این زمینه، بدون همکاری و کمک مردم، نمی‌تواند موفق باشد.

همتی تصریح کرد: مردم شاهد هستند که میزان ابتلا به بیماری کرونا و فوت ناشی از آن افزایش یافته و همه شهرستان‌های هرمزگان در وضعیت قرمز شیوع کرونا قرار دارند.

استاندار هرمزگان تاکید کرد: همه افراد صاحب تریبون، ائمه جمعه و جماعت، رسانه‌ها و شخصیت‌های استان کمک کنند تا ۲ هفته به طور ویژه پروتکل‌های بهداشتی در هرمزگان رعایت شود و هرکس برای جان خود، خانواده، عزیزان و دیگران ارزش قائل باشد.

همتی بیان داشت: در این ۲ هفته همه مردم با استفاده گسترده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی و اجتماعی و برگزار نکردن دورهمی ها و مراسم‌های عروسی و ختم،  نداشتن خروج غیرضروری از خانه و همچنین کاهش رفت و آمد در اداره‌ها، بازارها، اصناف، پاساژها و بنگاه‌های اقتصادی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی همکاری داشته باشند تا شاهد کاهش شیوع و در نهایت قطع زنجیره انتقال این ویروس باشیم.

هرمزگان با کمبود نیروی انسانی برای مقابله با ویروس کرونا مواجه است

زمانی که شیوع یک ویروس در جامعه به حالت بحرانی می رسد، مشکلات بسیاری در تامین دارو و درمان بیماران و همچنین تجهیزات پزشکی و نیروی انسانی به وجود می آید که امروز هرمزگان به دلیل وضعیت بسیار بحرانی شیوع کووید ۱۹ و آمار بالای بیماران بستری، به شدت با کمبود نیرو برای مقابله با ویروس مرگبار کرونا مواجه است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در نشست ستاد کرونای شهرستان قشم اظهار داشت: سه مشکل تامین اکسیژن، دارو و نیروی انسانی برای مقابله با این بیماری وجود دارد که در جزیره قشم و استان هرمزگان ما با کمبود نیرو مواجه هستیم.

دکتر حسین فرشیدی بیان داشت: با توجه به شیوع کرونا در کشور و خستگی کادر درمان، با هر روشی و از هر نقطه از کشور، آمادگی جذب و پذیرش موقت نیرو داریم.

وی تصریح کرد: همه امکانات برای حضور نیروی پرستار در جزیره قشم مهیاست و از سوی سازمان منطقه آزاد قشم نیز علاوه بر اسکان در هتل‌ها، پرداخت‌های تشویقی نیز انجام می‌شود.

پیک شیوع کرونا تا نیمه شهریورماه ادامه دارد

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در بخش دیگری از صحبتهای خود با تاکید بر رعایت جدی پروتکلهای بهداشتی ، گفت: مردم باید بدانند که تا نیمه شهریورماه با این پیک از کرونا درگیر هستیم.

دکتر فرشیدی تصریح کرد: افزایش شیوع و فوتی‌های ناشی از بیماری کرونا در کشور و هرمزگان به دلیل شیوع نوع دلتای این بیماری است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان اظهار کرد: ۷۵ درصد بیماران شناسایی شده در هفته گذشته نوع دلتای بیماری را داشتند که احتمال واگیری و انتشار بیشتری دارد.

واکسیناسیون کرونا به تنهایی برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس کافی نیست

برخی ها بر این باور هستند که با انجام واکسیناسیون کرونا دیگر نیازی به رعایت پروتکلهای بهداشتی نیست، در حالی که به گفته محققان پزشکی، واکسیناسیون به تنهایی برای مصون ماندن از ابتلا به کووید ۱۹ کافی نیست و باید حتما پروتکلهای بهداشتی با دقت و حساسیت هر چه تمامتر رعایت شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در این خصوص بیان داشت: با انجام واکسیناسیون احتمال فوت بر اثر ابتلا به ویروس کرونا کاهش می یابد و از سویی دیگر بیماری با شدت کمتری خود را نشان می دهد.

دکتر محمود حسین‌پور با تاکید بر اینکه همه افراد باید براساس بازه سنی اعلام شده برای واکسیناسیون اقدام کنند، گفت: تا دهم مردادماه  ۲۸۷ هزار و ۹۶۶ دز واکسن کرونا در هرمزگان تزریق شده که از این میزان ۲۴۴ هزار و ۲۸ نفر در مرحله اول و ۴۳ هزار و ۹۳۸ نفر در مرحله دوم برابر این ویروس واکسینه شدند.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون ۲۲ درصد از مردم استان هرمزگان واکسن کرونا را دریافت کردند، در حالی که این آمار در کشور ۱۵ درصد است.

این مقام مسوول تصریح کرد: تزریق واکسن در استان هرمزگان نسبت به کشور با اختلاف ۱۰ سال پایینتر انجام می‌شود.

حسین‌پور با بیان اینکه مردم باید شرایط بحرانی شیوع کرونا در هرمزگان را جدی بگیرند، گفت: در حال حاضر شاهد شیوع هر دو نوع دلتا و کرونای جهش یافته انگلیسی در استان هستیم که هر دو گونه از قدرت انتشار و کشندگی بسیار بالایی برخوردار هستند.

وی با تاکید بر انجام یک قرنطینه دو هفته ای برای بازگشت شرایط به حالت معمول، گفت: تا زمانی که مردم در اجرای دستورالعمل های بهداشتی همکاری لازم را نداشته باشند، نمی توان به بهبود شرایط امیدی داشت و احتمال وخیم تر شدن اوضاع وجود دارد.