شناسهٔ خبر: 48654768 - سرویس استانی
منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

قدس آنلاین گزارش می دهد:

بایگانی طرح تعطیلی پنج شنبه ها در مشهد

طرح تعطیلی روزهای پنج شنبه در شهر مقدس مشهد با هدف کاهش آلودگی هوا، هماهنگی با دستگاه ها و اداره های دولتی در تهران، کاهش ترافیک و تسهیل در حمل و نقل زائران و رونق گردشگری به دلیل عدم پیگیری مسئولان استانی و شهری بایگانی و به فراموشی سپرده شده است.

صاحب‌خبر -

قدس آنلاین طی  سال های  اخیر موضوعی با عنوان تعطیلی روزهای پنج شنبه در کلانشهر زیارتی مشهد را با توجه به تعطیلی وزارتخانه‌هاو مراکز قضایی در تهران، مجلس شورای اسلامی و همچنین بخشی از نظام اداری، شرکت‌های گاز، مخابرات، نفت، برق و مدارس در روزهای پنج شنبه، کاهش  هزینه‌های اداری ، پیشگیری از آلودگی هوا، رونق سفر و گردشگری و  تحکیم بنیان خانواده بررسی و مورد پیگیری قرار داد.

*پیگیری در وزارت کشور

در این بین برخی مسئولان با این موضوع موافق و برخی نیز با آن مخالف بودند و حتی کار به جایی رسید  که  سال گذشته سرپرست وقت  استانداری خراسان رضوی نیز  در چهل و نهمین جلسه کارگروه اجرایی و اضطراری کاهش آلودگی هوای استان با مطرح کردن این موضوع  گفته بود ،تعطیلی روزهای پنجشنبه در مشهد با بررسی کارشناسی و تخصصی بیشتر در وزارت کشور در حال پیگیری است.

حسن جعفری  بیان کرده بود: این موضوع با بازنگری و ارائه نظرات کارشناسی و تخصصی اعضای کارگروه و تدوین میزان اثرگذاری آن در کاهش آلودگی هوا، در وزارت کشور به طور  دقیق تر در حال پیگیری است. 

* طرح مغفول مانده

در این بین دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای خراسان رضوی نیز خواستار پیگیری طرح مغفول مانده تعطیلی روزهای پنجشنبه در کلانشهر مشهد با توجه به اثربخشی آن در مدیریت و کاهش آلاینده‌های هوا شد و بیان کرد:  این موضوع تقریبا به یک دهه اخیر بر می گردد و در سال ۱۳۸۸ شورای ترافیک خراسان رضوی مقرر کرد که شهرداری مشهد برنامه جامعی را برای این موضوع ارائه کند.

*۱۳سناریو

تورج همتی در ادامه به قدس آنلاین تصریح کرد: از این رو شهرداری مشهد ۱۳ سناریو را برای رفت و آمد و حضور کارمندان در محل کار در آن سال به شورای ترافیک ارائه کرد اما این موضوع تا سال ۹۸ معطل و بلا تکلیف رها شد تا اینکه در این سال در شورای ترافیک استان مصوب شد که برای تعطیلی روز های پنج شنبه در شهر مشهد مجوز شورای ترافیک این شهر گرفته شود که متاسفانه علی رغم مکاتبات فراوان اما این موضوع در فرمانداری مشهد قفل و رها شد.

وی با بیان اینکه  شهر مشهد یک شهر خودرو محور است به طوری که یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو در این شهر تردد دارند و از بنزین و گازوئیل u۴ استفاده می کنند، افزود: در آخرین پیگیری هایی که سال جاری از طریق کارگروه کاهش آلودگی هوای استان از این فرمانداری داشتیم مقرر شد طرح جدیدی به شورای همتای استان برای این موضوع ارائه شود تا با در نظرگرفتن همه موارد در این باره تصمیم گیری شود.

*تعطیلی ۲ روز در هفته

وی با بیان اینکه مشهد به جز روزهای جمعه باید یک روز دیگر در طول هفته تعطیل شود و این روز می تواند پنج شنبه یا روز دیگری باشد، افزود: طبق بررسی های انجام شده نقش مدارس و کارمندان در ایجاد آلودگی هوا ۳۰ درصد است که در شرایط فعلی و با توجه به شیوع کرونا و تعطیلی مدارس این تاثیر پذیری به ۱۶ درصد کاهش یافته است، اگرچه به دلیل شرایط کرونا استفاده کارمندان و سایر اقشار جامعه از وسایل حمل و نقل عمومی کاهش یافته و این موضوع به طور طبیعی بر افزایش آلاینده ها و آلودگی هوا نقش داشته است.

*پیشنهادی نداشتیم

فرماندار شهرستان مشهد نیز در واکنش به اظهارات همتی در گفت و گو با قدس آنلاین اظهار کرد: تاکنون پیشنهادی از سوی سازمان محیط زیست خراسان رضوی مبنی بر تعطیلی روزهای پنج شنبه برای کاهش آلودگی هوا به فرمانداری مشهد ارسال نشده است.

سید محمد رضا هاشمی با بیان اینکه سازمان محیط زیست خراسان رضوی مستندات خود درباره ادعای مطرح شده برای این موضوع  را ارائه کند و تاکنون ما ارسال هر گونه نامه در این باره به فرمانداری را تکذیب می کنیم، تصریح کرد: به محض اینکه در این باره موضوعی به فرمانداری ارائه شود مورد بررسی کارشناسی قرار خواهد گرفت، با در نظر گرفتن همه جوانب نظر کارگروه حمل و نقل و ترافیک شهرستان به استانداری خراسان رضوی ارسال خواهد شد.

*نظرخاصی ندارم

معاون استاندار و فرماندار شهرستان مشهد  در پاسخ به این سوال که به صورت شخصی موافق با این طرح با توجه به زائر پذیر بودن شهر مقدس مشهد می باشید یا خیر؟، نیز پاسخی ارائه نکرد و افزود: موافقت یا مخالفت من درباره این موضوع به تنهایی کافی نیست، بلکه باید نظر همه اعضای کارگروه شهرستان دراین باره گرفته شده و نظر نهایی به استان ارسال شود تا کارگروه استانی در این باره تصمیم گیری و اعلام نتیجه کند.

چندی قبل  در حاشیه مراسم بهره برداری از پارکینگ آزادی مشهد نیز مجددا این موضوع را از هاشمی پیگیر شدیم که وی با بیان صحبت های گذشته خود همچنان از ارسال نامه در این باره اظهار بی اطلاعی و عنوان کرد: فعلا نظر خاصی در این باره ندارم.

*موافقت شهرداری مشهد

در این مراسم همچنین نظر کلایی، شهردار مشهد را درباره این موضوع جویا شدم که وی عنوان کرد: با هر موضوعی که سبب کاهش ترافیک و آلودگی هوا در کلانشهر مشهد شود موافق هستم  و در این باره هر گونه مساعدتی که لازم باشد را انجام خواهم داد.

* کرونا بهانه جدید

اما معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی معتقد است طرح این موضوع آن هم به صرف اینکه تعطیلی قرار باشد فقط برای مباحث ترافیکی باشد، در شرایط فعلی منطقی نیست و نمی‌تواند تعیین کننده باشد.
سیدکمال الدین میرجعفریان افزود: مدتی است که کرونا بر سراسر جهان حاکم شده و مشهد نیز از این موضوع مستثنا نیست، بنابراین بدون تردید ترافیک نسبت به قبل از شیوع کرونا کاهش یافته و علاوه بر آن نیز محدودیت‌های مشاغل در داخل شهر نیز بر کاهش میزان ترافیک اثرگذار بوده است.

.

وی با بیان اینکه با توجه به این شرایط هرگونه تصمیم گیری برای تعطیلی پنجشنبه‌های شهر غیرمنطقی و غیرمعقول است، افزود: تصمیم گیری این موضوع را به بعد از شرایط کرونا موکول خواهیم کرد.

*تبصره ۳ماده ۸۷قانون مدیریت خدمات کشوری

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری  خراسان رضوی نیز معتقد است تعطیلی روزهای پنج شنبه  در مشهد باعث خواهد شد ساعت کاری دستگاه های  اجرایی  در این کلانشهر  در طول هفته  نیز منطبق با ساعت کاری دستگاه های متناظر با خودشان  در تهران باشند.

کوکب موسوی در ادامه به قدس آنلاین گفت: زمانی که در سازمان مدیریت وبرنامه ریزی خراسان رضوی حضور داشتم موضوع تعطیلی روزهای پنج شنبه یا یک روز دیگر در طول هفته را از وزارت کشور و سازمان امور اداری استخدامی  پیگیری کردم که پاسخی که به ما ارائه کردند این بود که به استناد تبصره ۳ماده ۸۷قانون مدیریت خدمات کشوری تمام دستگاه های اجرایی موظف هستند ساعت کاری خود را در ۶ روز هفته تنظیم کنند و ستاد مرکزی دستگاه های اجرایی مشمول این حکم نمی شود.

موسوی افزود: از این رو به جز ستاد مرکزی دستگاه های اجرایی که در تهران حضور دارند، دستگاه ها در سایر شهرهای کشور باید ساعت کاری خود را در ۶ روز هفته تنظیم کنند.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری  خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که چرا برخی از شرکت های خدمات رسان و همچنین دانشگاه ها و مدارس در روز پنج شنبه در مشهد تعطیل هستند، بیان کرد: دانشگاه ها به صورت هیات امنایی اداره می شوند و  رویه اداره آنها متفاوت با دستگاه های اجرایی است، استنباط سازمان امور اداری  استخدامی نیز این است که شرکت ها نیز نباید روزهای پنج شنبه تعطیل باشند که در این راستا سال قبل وزارت نیرو نیز پیگیر این بود که از سازمان اداری استخدامی مجوز تعطیلی این شرکت ها در  روز پنج شنبه را دریافت نماید.

وی با بیان اینکه  این موضوع از نگاه کارشناسی  و همچنین در نظر گرفتن قوانین موجود نیاز به بررسی بیشتر دارد، متذکر شد: از دیدگاه یک شهروند که در این کلانشهر به عنوان یک کارمند زندگی می کنم و از طرفی با توجه به اینکه ستاد مرکزی دستگاه های اجرایی در تهران نیز روزهای پنج شنبه تعطیل هستند، با تعطیلی دستگاه های اجرایی مشهد در این روز موافق هستم.

وی افزود: مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نیز چند سال قبل یک طرح پژوهشی  درباره این موضوع انجام داد و نتایج طرح را با بیان مزایا و معایب آن بیان کرد که می تواند در تصمیم گیری ها مورد استفاده قرار بگیرد.  

موسوی تصریح کرد: حتی در دوران کرونا و در زمانی که عضو ستاد کرونا استان بودم پیشنهاد دادم که اگر در همین شرایط کرونا اگر در طول هفته یک روز بیشتر دستگاه ها تعطیل باشند نقش به سزایی در کاهش مراجعات مردمی و شیوع ویروس کرونا خواهد داشت که این موضوع  نیاز به تصویب در ستاد ملی کرونا  داشت  که  در ستاد هم به استناد تبصره قانون مدیریت خدمات کشوری این موضوع به تصویب نرسید.

*تعطیلی پنج شنبه ها به دلیل کمبود برق

اما ۱۶ تیرماه سال جاری بود که با تصویب هیات وزیران با توجه به کمبود برق و ضرورت تأمین برق مورد نیاز بخش‌های ضروری کشور از جمله بخش خانگی، مقرر شد، ادارات و سازمان های دولتی در تهران و سراسر کشور تا پایان مرداد ماه۱۴۰۰، در روزهای پنجشنبه تعطیل باشند.

از این رو اگر اجرای این طرح به دلیل مشکلاتی نظیر کمبود برق برای مدت ۴۵ روز  نمی تواند مشکلاتی را برای استان خراسان رضوی و شهر مقدس مشهد ایجاد کند، امکان ادامه و تداوم آن در طول سال به دلیل هویت زیارتی مشهد الرضا در راستای پیشگیری از کاهش آلودگی هوا و تسهیل در تردد شهروندان و زائران نیز وجود دارد که پیگیری جدی تر مسئولان استانی و شهر مقدس مشهد را برای تحقق این طرح که در حال حاضر به بهانه هایی نظیر شیوع کرونا، کاهش ترافیک و حضور زائران در شهر مشهد  به بایگانی رفته است را می طلبد.

انتهای پیام