شناسهٔ خبر: 48653857 - سرویس استانی
منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

بازار از ایلام گزارش می‌دهد؛

سرانجام مبهم طرح اقدام ملی مسکن| مردم همچنان چشم انتظار خانه‌دار شدن

ایلام- وضعیت طرح اقدام ملی مسکن در ایلام کاملاً مبهم است، هنوز این طرح در حد ثبت نام باقی مانده و خبری از عملیات اجرایی و ساخت مسکن نیست.

صاحب‌خبر -

بازار؛ گروه استان‌ها: بیش از بیست ماه از آغاز رسمی طرح اقدام ملی مسکن در کشور می‌گذرد طرحی که با امیدهای فراوان متقاضیان را به امید خانه دار شدن راهی محل‌های ثبت نام کرد و حالا این طرح در استان ایلام در بلاتکلیفی و عدم برنامه ریزی مناسب رها شده است.

طرحی که برخی خانواده های کم درآمد ایلامی را به امید خانه دار شدن راهی اداراتی چون راه و شهرسازی و بنیاد مسکن کرد تا در این طرح ثبت نام کنند و حالا آماده نبودن زمین در برخی مناطق و طولانی شدن صدور پروانه‌های ساختمانی از عمده مشکلات این طرح به شمار می‌رود.

افرادی که بیش از یکسال است ۴۰ میلیون تومان آورده را پرداخت کرده‌اند و اکنون ناامید و سرگردان هستند.

بلاتکلیفی مسکن ملی در شهرستان‌های ایلام
یکی از شهروندان آبدانانی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: متاسفانه هنوز بحث مکان یابی زمین پروژه ملی در بسیاری از شهرهای استان مثل آبدانان و دره شهر مشخص نشده است.

احمد عباسی افزود: امیدواریم باتوجه اوضاع بی سرو سامان مسکن و همچنین قیمت روز افزون مصالح ساختمانی و همچنین بالا بودن نرخ رهن و اجاره در نسبت به تعیین تکلیف زمین پروژه‌های مسکن ملی اقدام شود.

سرانجام مبهم طرح اقدام ملی مسکن در ایلام| مردم چشم انتظار خانه‌دار شدن هستند

وی افزود: بسیاری از خانواده‌ها برای خانه دار شدن و بحث رهن و اجاره نگرانی و دغدغه دارند، طرح مسکن ملی اگر زودتر آغاز شود، بخشی از دغده‌های خانواده‌ها را برطرف می‌کند.

آخرین وضعیت طرح اقدام مسکن ملی در ایلام
معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: طرح اقدام ملی مسکن عملیات اجرایی آن از سال ۱۴۰۰ شروع شده است.

اصغر منصوربیگی افزود: ثبت نام این طرح در سال ۹۸ و ۹۹ در سایت سامانه ملی اقدام مسکن انجام شده است.

خوشبختانه عملیات اجرایی طرح‌های مسکن ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) آغاز و حتی پیمانکار انتخاب شده است

وی عنوان کرد: در سطح استان ایلام ۱۶ هزار و ۵۱۵ نفر در این طرح ثبت نام کردند که سه هزار و ۲۵ نفر واجد شرایط شناخته و از این تعداد یک هزار و ۷۳۳ نفر موفق به واریز وجه اولیه ۴۰ میلیون تومانی شدند.

سرانجام مبهم طرح اقدام ملی مسکن در ایلام| مردم چشم انتظار خانه‌دار شدن هستند

وی عنوان کرد: بر همین اساس راه و شهرسازی استان در قالب دو کارگزاری بنیاد مسکن و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، زمین‌ها را برای اجرای طرح مسکن ملی مشخص کرده است.

وی گفت: خوشبختانه عملیات اجرایی طرح‌های مسکن ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) آغاز و حتی پیمانکار انتخاب شده است.

منصور بیگی اضافه کرد: این طرح‌ها هم اکنون در مرحله انجام عملیات اجرایی است همچنین خاکبرداری آن انجام گرفته است.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی ایلام افزود: در خصوص طرح‌های مسکن کارگزاری بنیاد مسکن نی برای ساخت ۶۸۰ واحد پیمانکار انتخاب و قرارداد آن انجام شده است.

وضعیت اجرای مسکن ملی در شهرهای مختلف استان ایلام
منصور بیگی با اشاره به اینکه پیمانکار طرح مسکن ملی در شهر ایلام در حال تجهیز کارگاه است، بیان کرد: در شهر ایوان عملیات اجرایی مسکن‌های ملی در مرحله سقف و اسکلت است.

وی گفت: برای طرح مسکن ملی در شهرستان دره شهر نیز پیمانکار مشخص شده و منتظر این هستیم که در شورای تامین مسکن قیمت پیشنهادی مصوب و عملیات اجرایی آنها شروع شود.

همچنین پروژه مسکن اقشار ویژه در قالب ۴۰۰ واحد در شهر ایلام، عملیات خاکی پروژه انجام و پیمانکار آن نیز انتخاب شده است

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی ایلام بیان داشت: در قالب تفاهم نامه با دستگاه‌ها و نهادهای مختلف طرح مسکن ملی نیز در ایلام انجام می‌شود، از جمله پروژه مسکن نیروهای مسلح در شهر ایلام با مجموع ۳۲۰ واحد در قالب ۱۰ بلوک که در مرحله اسکلت است و میانگین پیشرفت این طرح حدود ۳۰ درصد است.

سرانجام مبهم طرح اقدام ملی مسکن در ایلام| مردم چشم انتظار خانه‌دار شدن هستند

وی گفت: همچنین پروژه مسکن اقشار ویژه در قالب ۴۰۰ واحد در شهر ایلام، عملیات خاکی پروژه انجام شده پیمانکار این پروژه نیز انتخاب شده است.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی ایلام افزود: تمام سعی و تلاش مجموعه راه و شهرسازی استان این است که طرح اقدام ملی مسکن هر چه سریع‌تر در کنار کیفیت اجرا به ثمر برسد و مردم واحدهای خود را تحویل بگیرند.

قیمت‌های سرسام آور اجاره مسکن در ایلام
در حالی طرح مسکن ملی در استان ایلام هنوز وارد فاز عملیاتی نشده، قیمت‌های سرسام آور اجاره، رهن و خرید باعث مشکلات زیادی برای مردم شده است.

یکی از مشکلاتی که بخش گسترده‌ای از استان در سایه تورم و گرانی با آن درگیر هستند، نرخ بالای اجاره خانه است. نرخی که برای تعیین آن هیچ ضابطه و قانونی ملاحظه نمی‌شود.

در تعیین قیمت‌ها صرفاً دلالان و بسازبفروش‌ها دست دارند و همین موضوع سبب شده اجاره منزل در ایلام همچون تورم، افسار گریخته در حال رشد باشد.

این روزها و در میان بحران کرونا و فشارهای اقتصادی، موضوع تامین مسکن به دغدغه‌ای نگران کننده برای مردم استان تبدیل شده است. ارقامی نجومی برای رهن و اجاره یک منزل با متراژ پایین و امکانات حداقلی درخواست می‌شود که نظیر این قیمت‌ها در شهرهای بزرگ قابل رویت است.