شناسهٔ خبر: 48653518 - سرویس فرهنگی
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

آسیب‌های روانی و رفتار پر خطر در اثر تماشای فیلم ترسناک

یک روانشناس درباره تاثیرات فیلم‌های ترسناک روی افراد مختلف و دلایل تماشای این فیلم‌ها توضیحاتی داد.

صاحب‌خبر -

آسیه اناری روانشناس بالینی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره علت تماشای فیلم‌های ترسناک اظهار کرد: ژانر وشحشت یک ژانر پذیرفته شده در بین مردم است و برای تفریح و سرگرمی افراد ساخته شده است به دلیل تخلیه هیجان‌های درونی مخاطبان بسیاری پیدا کرده است.

وی افزود: دو گروه از افراد معمولا به تماشای فیلم‌های می‌پردازند. گروه اول افرادی با سطح هیجان خواهی بالا هستند و گروه دوم افرادی هستند که برای مقابله با ترس و بالا بردن اعتماد به نفس خود این فیلم‌ها را نگاه میکنند. هر چند افرادی هم هستند که برای اثبات خود به دیگران و نشان دادن بی پروایی خویش به دیدن این فیلم‌ها روی می‌آورند.

این روانشناس درباره اثرات منفی این فیلم‌ها گفت:در افرادی که مبتلا به اضطراب هستند و افرادی که زمینه افسردگی دارند و یا تنها زندگی میکنند، دیدن این فیلم‌ها میتواند در بلند مدت اضطراب را در آن‌ها تشدید کند و در کوتاه مدت ممکن باعث کابوس و اختلال در زندگی روزمره شود و در افراد با زمینه اضطرابی شدید میتواند باعث حمله پنیک شود.

بیشتر بخوانید

اناری تصریح کرد: دستگاه عصبی سمپاتیک بدن بخشی از دستگاه عصبی خود گردان است که در زمان استرس فعال شده و انسان را برای نبرد ویا فرار اماده میکند و باعث برانگیختی میشود. فیلم‌های ترسناک به دلیل ترس استرس آور بودن باعث فعال شدن این دستگاه میشود و در نهایت به دلیل ترشح آدرنالین باعث ایجاد حالات هیجانی میشود. البته با فراتر رفتن سطح استرس از مقدار نرمال استرس منفی ایجاد میشود و باعث آسیب‌های روحی و جسمی میشود بنابراین تماشای این فیلم‌ها باید به اندازه باشد.

وی گفت: در افرادی که مشکلات شخصیت پایه‌ای نظیر اختلال شخصیت مرزی، اختلال شخصیت سلوک و اختلال لجبازیی مقابله‌ای داشته باشد، این فیلم‌ها ممکن است روی قسمت قضاوت و تصمیم گیری فرد اثر بگذارند میتواند باعث رفتار‌های پر خطر برای خود شخص و سایرین بشود. کودکان نیز به دلیل عدم توانایی جدا کردن خیال و واقعیت در معرض خطر بیشتری نسبت به بزرگسالان هستند و ممکن است به اختلال در خواب، شب ادراری و اختلال در اشتها دچار شوند.

این روانشناس افزود:امروزه از طرف کارشناسان دیدن فیلم‌های ترسناک برای از بین بردن ترس‌ها توصیه نمیشود و تکنیک‌هایی نظری رویارویی، تیکنیک‌های رفتاری شناختی و تکنیک‌های ذهن آگاهی اثر بیشتر و مفید تری بر راز بین بردن ترس‌ها دارند.

انتهای پیام/