شناسهٔ خبر: 48440545 - سرویس سیاسی
منبع: الف | لینک خبر

اعتراض؛ حقی که باید از آن محافظت کرد

صاحب‌خبر -

 طی هفته‌های گذشته و در روزهای پایانی دولت تدبیر و امید دری دیگر با کلید رییس جمهور بسته شد و مسئله آب و برق که حق طبیعی و اولیه مردم است به مطالبه اجتماعی در سراسر ایران تبدیل شد. اما این اعتراضات در خوزستان با تیراندازی و خسارت به اموال عمومی شکل و شمایل امنیتی به خود گرفت و طبیعتا مطالبه به حق مردم را به حاشیه خواهد کشید. 

نگاه گذرا به اتفاقات سالهای اخیر کشورمان نشان از آن دارد که اعتراضات در کشور ما غالبا به شکل امنیتی و غیر متعارف انجام می شود چنانکه مسئولان و مردم هر دو در اتفاقات غم انگیزی همچون کشته شدن مردم بی گناه و خسارت به اموال عمومی سهمی دارند. 

ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که حقوق اولیه مردم که به حق مطالبه می شود، نباید دچار کمترین آسیبی شود. مسائلی همچون آب در عین خشکسالی و کمبود بارش باید توسط مسئولین پیش‌بینی و برای آن برنامه‌ریزی دقیق انجام شود که در طول سال ذخیر سازی به میزان قابل ملاحظه‌ای انجام شود والا اگر قرار بر وضعیت موجود است، پس دولت به چه کار مردم می آید؟!

نکته دوم: در تصاویر منتشر شده از خوزستان مشهود است که تعداد قابل توجهی از افرادی که در اعتراضات شرکت می‌کنند مسلح هستند و اقدام به تیراندازی می‌کنند. هر چند داشتن اسلحه در میان برخی از مردم منطقه رسم است اما اگر امنیت مردم به خطر بیفتد در اینصورت نهادهای امنیتی باید پاسخگوی وضع موجود باشند. 

نکته سوم: نبود ساختار مناسب برای مطالبه‌گری حق و حقوق شهروندان.

مردم برای اعتراض به دولت باید از خود دولت اجازه تجمع بگیرند و همین امر منجر به شکل‌گیری حلقه‌های رهبری مخفی و مضر در تجمعات می‌شود که آسیب بیشتری را در پی خواهد داشت. 

نکته چهارم؛ عدم پاسخگویی درست به مردم و آرامش بخشیدن به تجمعات.

این امر باید توسط مسئولان استان‌ها انجام شود که متاسفانه در چنین شرایطی در دسترس نیستند و در مواردی شاهد بودیم با اظهار نظرهای حساب نشده باعث تحریک افکار عمومی می‌شوند. ضمن اینکه نباید از اقداماتی که نیروی انتظامی برای آرامش بخشیدن به تجمعات می‌کشد چشم پوشی کرد.

اما اصلی ترین مسئله حضور افراد غیر بومی و ناشناس با چهره‌های پوشانده در تجمعات است که معمولا اقدام به تخریب اموال عمومی می کنند و رفتارهایی خارج از شان شهروندی انجام می‌دهند تا مطالبه به حق اجتماعی مردم را به انتقام‌گیری سیاسی تبدیل کنند. مردم باید چنین افرادی را از جمع خود دور یا به نیروهای نظامی مستقر معرفی کنند تا از ایجاد هرگونه حاشیه و مشکلات دیگر جلوگیری شوند.

همانطور که در اعتقاد دینی و مذهبی مردم کشورمان وجود دارد، گرفتن حق، واجب، و مطالبه آن از مسئولان دولتی و غیره، ضروری است. پس معترضان باید به‌دور از هیجانات مخرب و بدون تاثیر پذیری از تبلیغات دشمنان کشور ، از خواسته خود دفاع و حواشی را نادیده بگیرند.

در این زمینه انتشار صوت یکی از زنان معترض خوزستانی در فضای مجازی قابل اشاره است که ماموران انتظامی را به مسالمت آمیز بودن اعتراضشان توجه می دهد. نکته ای که باید مورد توجه معترضان نیز باشد و آنان را نسبت به فعالیت هرگونه افراد ناشناس و بد نیت حساس کند.