شناسهٔ خبر: 47969547 - سرویس بین‌الملل
منبع: ایرنا | لینک خبر

کشف بیش از ۶۰۰ گور بی‌نام و نشان کودکان بومی در کانادا

تهران-ایرنا- رسانه‌های محلی کانادا روز پنجشنبه از کشف بیش از ۶۰۰ گور بی‌نام و نشان کودکان بومی در نزدیکی مدرسه شبانه روزی کاتولیک برای کودکان بومی در غرب کانادا خبر دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از "رویترز"، یک گروه بومی کانادایی از کشف این گورها درساسکاچوان خبر داده و اعلام کرده است که این مهمترین کشف در تاریخ کانادا است و می‌تواند گورهای بیشتری نیز در مناطق دیگر پیدا کند.  
کادموس دلمور رییس این گروه کانادایی گفت: ما با استفاده از رادار نفوذ پذیر در خاک، بیش از ۶۰۰ گور بی‌نام و نشان پیدا کردیم. ما به جست و جو ادامه خواهیم داد و تا زمانی که تمام فرزندان خود را پیدا نکرده‌ایم به تلاش‌ها ادامه خواهیم داد.  
وی افزود: در سال‌های ۱۹۶۰ ممکن است این گورها سنگ و نشانه داشته‌اند اما نمایندگان کلیسای کاتولیک این نشانه‌ها را حذف کرده‌اند و اکنون این گورها بی‌نام و نشان هستند.  
حفاری‌ها در محوطه اطراف این مدرسه کاتولیک در ماریوال در استان ساسکاچوان از اواخر ماه مه آغاز شد. این تحقیقات به دنبال کشف بقایای اجساد ۲۱۵ دانش آموز در یک مدرسه بومی دیگر در کملوپس در بریتیش کلمبیا انجام می‌شود.  
این مدارس شبانه روزی اجباری توسط دولت کانادا و مراجع دینی در قرن‌های ۱۹ و ۲۰ با هدف جذب جوانان بومی اداره می‌شد.  
بین سال‌های ۱۸۶۳ و ۱۹۹۸ بیش از ۱۵۰ هزار کودک بومی از خانواده هایشان گرفته شده و به این مدارس فرستاده شدند.  
کودکان در این مدارس مجاز به صحبت کردن با زبان خود نبودند و حق نداشتند از فرهنگ بومی خود پیروی کنند. بسیاری از آن‌ها در این مدارس مورد بدرفتاری و آزار قرار گرفتند.  
بیشتر آن‌ها مورد ضرب و شتم قرار می‌گرفتند و با الفاظ رکیک مورد سوءرفتار قرار می‌گرفتند. گزارش شده است که بیش از شش هزار تن از این کودکان جان باخته‌اند.  
دولت کانادا پیشتر در سال ۲۰۰۸ نیز اذعان کرده بود که سوءرفتارهای فیزیکی و جنسی در این مدارس شایع بوده و از این اقدام عذرخواهی کرده بود.