شناسهٔ خبر: 47969485 - سرویس استانی
منبع: دفاع پرس | لینک خبر

برشی از کتاب (1)/

نماز جماعت را در هر شرایطی در اول وقت برگزار می‌کردیم

در بخشی از خاطرات حجت‌الاسلام «عبدالنبی داوری» از کتاب «از کوهستان تا اروند» آمده است: به برپایی نماز جماعت اهتمام جدی داشتیم. تعداد نفرات برای ما مهم نبود. با هر تعدادی ولو در حد دو، سه نفر نماز جماعت را برپا می کردیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از گرگان، کتاب «از کوهستان تا اروند» به همت اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گلستان و به قلم «حسن دست‌رس» به رشته تحریر در آمده است این کتاب خاطرات حجت‌الاسلام «عبدالنبی داوری»مسئول ستاد تبلیغات لشکر 25 کربلا در جنگ تحمیلی بوده که در ادامه بخشی از آن را می‌خوانید:

«سعی می‌کردیم حتی در سخت‌ترین شرایط، هیچ گردانی، بدون روحانی نباشد. روحانیونی که به صورت رزمی تبلیغی یا تبلیغی به جبهه می‌آمدند، را بین گردان ها پخش می‌کردیم و به آنها تاکید می‌کردیم که نسبت به برپایی نماز جماعت و مراسم دعا، اهتمام جدی داشته باشند. تعداد نفرات برای ما مهم نبود. با هر تعدادی ولو در حد دو، سه نفر نماز جماعت را برپا می کردیم. در واقع ما مقید به این بودیم که نماز جماعت را در هر جا که هستیم، در اول وقت برگزار کنیم.

 فرماندهان ما نیز بر این امر اهتمام داشتند و حتی این مسئله را از ما مطالبه می‌کردند چرا که می‌دانستند برنامه‌های معنوی مانند نماز جماعت و دعا تاثیر زیادی بر روحیه رزمندگان دارد. یک بار سردار مفقودالاثر «محمدرضا عسگری» که گردانش در محور جُفیر در سال 1362روحانی نداشت، به من گفت: «من امروز ظهر، روحانی نداشتم نماز جماعت بخونم.»

یعنی یک نماز جماعت بدون روحانی را فرماندهان در جایگاه اعتقادی تحمل نمی‌کردند. می‌گفتند در گردان‌ها باید یک روحانی یا طلبه حاضر باشد. همین جمله را شهید منصورکُلبادی در جایی با عصبانیت و با  تشر به من گفته بود: «چرا برای ظهر، نباید روحانی در گردان باشد و من کسی را نداشته باشم که نماز جماعت بخواند؟» خب وظیفه ما همین بود؛ تأمین روحانی و طلبه برای گردان‌ها.»

 انتهای پیام/