شناسهٔ خبر: 47820977 - سرویس بین‌الملل
منبع: میزان | لینک خبر

پرونده حقوق بشر در کانادا|

نقش دولت کانادا در رقم خوردن فاجعه قتل عام کودکان بومی

جنایت علیه بومیان کانادا، نقش دولت این کشور را در مسئله نقض حقوق بشر بومیان پررنگ کرد.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری میزان – کشف گور دسته جمعی با بقایای اجساد حدود ۲۱۵ کودک بومی در یک مدرسه شبانه روزی در استان «بریتیش کلمبیای» کانادا اگرچه فاجعه‌ای غمبار بود، همزمان خشم مردم بومی این کشور را علیه دولت کانادا و کلیسای کاتولیک به عنوان متولیان این مدارس برانگیخت.
 
به گزارش «الجزیره و تایمز کولونیست»، ماجرای گور دسته جمعی کشف شده در محوطه مدرسه «کملوپس» بار دیگر پرونده نقض حقوق بشر بومیان در کانادا را گشود.
 
در این گور کشف شده، بقایای اجساد کودکان سه ساله نیز وجود داشت.
 
مدارس شبانه روزی کودکان بومی در کانادا با نگاهی استعمارگرانه در سال ۱۸۹۰ و تحت مسئولیت کلیسای کاتولیک و نظارت دولت کانادا افتتاح شدند.
 
این مدارس در سال ۱۹۶۹ به تصرف دولت فدرال کانادا درآمده و در سال ۱۹۷۸ بسته شدند.
 
بومیان کانادا از سال‌ها پیش خواستار تعیین سرنوشت کودکان مفقود شده در حال تحصیل در این مدارس بودند که عمدتا با جواب «فرار» این کودکان مواجه می‌شدند اما کشف اخیر سبب شد تا تحقیق و جست و جو برای یافتن گور‌های مشابه آغاز شود.
 
این در حالی است که دولت فدرال کانادا و کلیسای کاتولیک به دلیل مانع تراشی در انجام تحقیق و بررسی در این مدارس در ۲۰ سال گذشته با انتقاد‌های گسترده‌ای مواجه شده‎اند.
 
نکته جالب توجه اجتناب «پاپ فرانسیس» از پذیرش مسئولیت کامل کلیسای کاتولیک در این باره و صرف ابراز همدردی و ناراحتی در این باره است.
 
گذشته از کوتاهی و انفعال دولت کانادا در مورد این مدارس، دلایل و بهانه‌ای متعددی در پس عدم تمایل دولت کانادا برای بررسی این پرونده در سال‌های گذشته باشد.
 
حفظ حریم خصوصی قربانیان را باید مضحک‌ترین بهانه دولت کانادا در بازگشایی پرونده کشتار کودکان بومی در مدارس شبانه روزی دانست.
اما دلیل واقعی خودداری دولت کانادا از بازگشایی و بررسی این پرونده و نیز امتناع پاپ فرانسیس از عذرخواهی رسمی و قبول رسمی مسئولیت می‌تواند به دلیل طرح جرم علیه بشریت و نسل کُشی علیه آن‌ها باشد که به مسئولیت حقوقی مهم و جریمه‌های مالی سنگین به موازات آسیب‌های جدی به اعتبار بین المللی کانادا می‌انجامد.
 
البته این وجه از نسل کُشی در کانادا با حلقه دیگر یعنی مفقود شدن و قتل زنان بومی، زنجیره‌ای از نقض حقوق بشر علیه بومیان را تشکیل می‌دهد.
 
دولت کانادا در نهایت پس از کشف بقایای اجساد ۲۱۵ کودک بومی در مدرسه شبانه روزی با اختصاص بودجه برای کشف گور‌های دسته جمعی در مدارس شبانه روزی و تعیین سرنوشت کودکان بومی موافقت کرد.
 
انتهای پیام/