شناسهٔ خبر: 47704393 - سرویس اقتصادی
منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

«بازار» گزارش می دهد

بازار طلا همچنان در رکود| احتمال افزایش تقاضا در هفته آینده

بازار طلا همچنان در حالت رکود قرار دارد زیرا در این شرایط اقتصادی و گرانی قیمت ها خریداران کمتری برای خرید مصنوعات طلا به بازار مراجعه می کنند.

صاحب‌خبر -

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: تجربه گذشته ثابت کرده است که هرچه قیمت ارز و طلا در بازار ثبات داشته باشد، با افزایش تقاضا، دادوستد طلا نیز در بازار رونق می گیرد.

با این حال نگاه‌ها به روند آینده بازارطلا مثبت است و پیش‌بینی می‌شود که هفته آینده یا قیمت‌ها در سطح فعلی باقی بماند یا اندکی کاهش یابد که در این صورت بر قیمت دلار و طلا نیز تاثیرگذار خواهد بود.

با توجه به نوسانات قیمت دلار در بازار در پایان روز پنجشنبه (۲۰ خرداد ماه) قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران ۱۰ میلیون و ۶۷۷ هزار تومان، قیمت نیم سکه بهار آزادی به ۵ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان رسید.

همچنین قیمت ربع سکه ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، قیمت سکه یک گرمی  ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار تهران هم اکنون به یک میلیون و ۷۳۵ هزار تومان رسیده است.

در این روز نرخ دلار به رقم ۲۳ هزار و۹۲۳ تومان، یورو به قیمت ۲۸ هزار و ۹۱۸ هزار تومان، پوند ۳۴ هزار و۳۳۰ تومان، درهم امارات ۶ هزار و ۵۱۲ تومان و لیر ترکیه به ۲ هزار و ۸۳۰ تومان رسید.

تحلیل وضعیت بازار طلا 
در تحلیل وضعیت بازار طلا درسومین هفته خرداد ماه سال جاری «ابراهیم محمدولی» رئیس اتحادیه طلا وجواهر تهران به خبرنگار خبرگزاری «بازار» گفت: هفته جاری را با دو روز تعطیلی در اوایل هفته آغاز کریدم که نسبت به هفته گذشته دادوستد مصنوعات طلا در بازار تهران حدود ۴۰ درصد بود.

وی تاکید کرد: با این حال در هفته جاری با توجه به گرانی قیمت طلا و رکود اقتصادی خرید و فروش طلا قابل قبول بود، اما در مقایسه با گذشته ها دادوستد همکاران ما در حد کمی بود.

 رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران خاطر نشان کرد: در هفته گذشته وضعیت دادوستد طلا نسبت به هفته جاری رونق داشت و انتظار داشتیم در این هفته به علت نوسانات قیمت ارز و اونس جهانی قیمت طلا روند کاهشی داشته باشد.

محمد ولی بیان کرد: امیدواریم هفته آینده تقاضای خرید طلا بیشتر شود و شاهد رونق بیشتری در بازار باشیم و حداقل یک ثبات نسبی قیمت ها در هفته آینده در بازار ارز و طلا حاکم باشد.

این مقام مسئول در اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه به انتظار ما این است که قیمت ها در بازار با یک ویا دو درصد نوسان روند کاهشی داشته باشد، گفت: مگر اینکه حادثه غیر مترقبه ای باعث نوسانات و التهاب در بازار شود و یا اینکه  سیاست های دولت ها برای خرید طلا دستخوش تحولات غیرقابل پیش بینی باشد.

انتظار داریم در هفته آینده شاهد تقاضای بیشتری در بازار طلا باشیم
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران بیان کرد: با توجه به ثبات قیمت جهانی طلا انتظار داریم در هفته آینده شاهد تقاضای بیشتری در بازار طلا باشیم.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه آیا میزان داد و ستد در بازار در این هفته رضایت بخش بود؟ گفت: خرید و فروش طلا در هفته جاری خیلی رضایت بخش نبود، اما در این شرایط برای همکاران ما قابل قبول بود.

محمد ولی در خصوص وضعیت طلا در بازارهای جهانی و قیمت آن در این بازار، اظهارداشت: هر چند که قیمت اونس جهانی طلا تا چند روز پیش روند افزایشی داشت اما هم اکنون شاهد ثبات قیمت طلا در بازارهای جهانی هستیم.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران بیان کرد: علت افزایش قیمت طلا کاهش ارزش دلار امریکا بود که سبب شد خریداران بیشتری به خرید طلا تمایل داشته باشند و این سبب شد که قیمت اونس جهانی افزایش یابد.

وی با بیان اینکه هم اکنون قیمت اونس جهانی طلا به ۱۸۹۱ دلار رسیده است، یادآورشد: خوشبختانه قیمت اونس جهانی طلا در وضعیت روال عادی و با ثباتی قراردارد و هر زمان وضعیت قیمت اونس جهانی ثبات پیدا کرد در این صورت اقتصاد جهانی و کشورمان از وضعیت با ثباتی برخوردار می شوند.

پیش بینی ثبات قیمت طلا در بازارهای جهانی
محمد ولی در پاسخ به سوال پیش بینی قیمت طلا در هفته آینده در بازارهای جهانی گفت: پیش بینی ما است که قیمت طلا در بازارهای جهانی همچنان ثبات داشته باشد و اگر هم تغییراتی داشته باشد در حد یک و یا دو درصد کاهش یابد.

یک کارشناس اقتصادی در حوزه و طلا و جواهر در گفت و گو با خبرنگار بازار بیان کرد: در اوایل هفته جاری تحت تاثیر نوسانات  قیمت اونس جهانی، قیمت سکه به ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان نیز رسید، اما در ادامه با توجه به کاهش نسبی اونس جهانی قیمت طلا اندکی در بازار کاهش یافت.

«اکبر نقوی نیا» یادآورشد: دربازارهای جهانی قیمت اونس طلا نوسانات اندکی داشت به طوری که اوایل هفته جاری قیمت طلا در بازارهای جهانی به حدود ۱۹۳۰ دلار در هر اونس رسید ولی هم اکنون (پنجشنبه ۲۰ خرداد ماه) قیمت آن به ۱۸۹۱ دلار در هر اونس رسیده است.

این کارشناس طلا وجواهر درپاسخ به خبرنگار بازار در خصوص حباب سکه گفت: هم اکنون حباب سکه به حدود ۱۱۲ هزار تومان رسیده است و در سایر سکه های نیم، ربع و یک گرمی شاهد حباب بیشتر قیمت هستیم.

پیش بینی قیمت طلا در بازارهای جهانی
 در حالی که سرمایه گذاران در انتظار آمارهای تورم آمریکا و سرنخ های جدید از سیاست پولی بانک مرکزی اروپا هستند، قیمت طلا امروز شاهد کاهش جزئی بود، اما کاهش سوددهی اوراق قرضه دولت آمریکا مانع از افت بیشتر قیمت ها شد.

به گزارش رویترز، قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۰۱ درصد کاهش به ۱۸۹۲ دلار و ۶۸ سنت رسید. قیمت فلز زرد در معاملات آتی امروز برای تحویل در ماه اوت با ۷۰ سنت معادل ۰.۰۴ درصد کاهش به ۱۸۹۳ دلار و ۷۰ سنت رسید.

سود دهی اوراق قرضه ده ساله دولت آمریکا امروز در نزدیکی پایین ترین رقم بیش از یک ماه اخیر در نوسان بود، در حالی که شاخص ارزش دلار تقریبا ثابت بود.

استفن اینز تحلیلگر بازار طلا در موسسه مدیریت دارایی اس پی آی گفت: آنچه شاهدش هستیم انتظار برای اطلاع از نتیجه نشست فدرال رزرو است و فدرال رزرو ممکن است شروع به بحث جدی تر در مورد کاهش سیاست های انبساطی نماید.

وی افزود: بازار همچنان بر این عقیده است فدرال رزرو قرار است به آرامی سیاست های انبساطی را در امریکا کاهش دهد و با توجه به چشم انداز تورمی تاثیر این وضعیت برای بازار طلا نسبتا مثبت خواهد بود.

با پیگیری سیاست گذاری فدرال رزرو و گزارش شاخص قیمت مصرف کننده در آمریکا، انتظار می رود بانک مرکزی آمریکا در نشست هفته آینه سیاست فعلی خود را بدون تغییر حفظ کند.

جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا چند روز پیش گفت: افزایش جزئی نرخ بهره از نظر جامعه و فدرال رزرو مثبت ارزیابی خواهد شد.

در بازارهای کلیدی خارجی روز گذشته شاخص دلار آمریکا اندکی کاهش یافت، قیمت نفت خام نیمکس هم پس از دستیابی به بالاترین سطح دو سال و نیم گذشته با اندکی کاهش به قیمت ۶۹.۳۵ دلار در هر بشکه معامله شد.

انتظار می‌رود قیمت نفت در سال جاری از مرز ۱۰۰ دلار در هر بشکه عبور کند. بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه‌داری ایالات متحده نیز روز گذشته در محدوده ۱.۵۸ درصدی معامله شد.

با این حال از دیدگاه فنی، روند صعودی معاملات آتی طلا برای ماه آگوست، کاملا دارای مزیت فنی کوتاه‌مدت است و روند افزایشی ۹هفته‌ای در نمودار روزانه برقرار است.

هدف بعدی روند صعودی قیمت تلاش برای دستیابی به بالاتر از خط مقاومتی  یک هزار و ۹۱۹دلاری (بالاترین قیمت ماه ژوئن) است. هدف بعدی روند نزولی قیمت‌ها برای کوتاه‌مدت، پایین آوردن قیمت معاملات آتی به زیر خط حمایتی یک هزار و ۸۰۰ دلاری است.

روند صعودی معاملات آتی نقره برای ماه جولای، از مزیت فنی کلی کوتاه‌مدت برخوردار است. با این حال، هدف قیمتی بعدی نقره، بسته شدن قیمت‌ها بالای خط مقاومتی فنی ماه می، یعنی ۲۸دلار و ۹۰سنت در هر اونس است.
هدف بعدی روند نزولی، بسته شدن قیمت‌ها پایین‌تر از خط حمایتی ۲۶دلاری است. اولین خط مقاومت در کانال ۲۸دلار و ۳۷سنت، و سپس در ۲۸دلار و ۷۱سنت دیده می‌شود. خط حمایتی بعدی در پایین‌ترین قیمت امروز یعنی ۲۷دلار و۵۹۵ سنت است.