شناسهٔ خبر: 47703231 - سرویس سیاسی
منبع: فارس | لینک خبر

مهرعلیزاده: با بازار انحصاری خودرو در داخل موافق نیستم

نامزد ریاست جمهوری با بیان این که با بازار انحصاری خودرو در داخل موافق نیستم، گفت: از طرفی با واردات انحصاری خودرو هم مخالفم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، محسن مهرعلیزاده نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در گفت وگو با واحد مرکزی خبر، درباره برنامه‌های خود در حوزه رونق صنعت خودرو اظهار کرد: صنعت خودرو قدمتی حداقل 60 ساله در کشور ما دارد که یادم است آن زمان هنوز هیوندای و دوو نبودند.

وی افزود: ایران از منظر صنعت خودروسازی، کشور پیشرفته‌ای است و بیش از 500 هزار نفر در صنعت خودرو مشغول به کار هستند که بایستی این افراد را نگه داریم.

مهرعلیزاده افزود: به واردات انحصاری خودرو معتقد نیستم و در مورد انحصار خودروسازی در داخل نیز موافق نیستم. در دنیا اصطلاح «تعرفه گمرکی» وجود دارد که ابزاری برای کنترل بازار، به نحوی که کیفیت محصول بالا رفته، استاندارها رعایت شده، بهره‌وری در کارخانه‌ها بالا رفته، قیمت‌های تمام شده‌ها پایین بیاید و از تمام این‌ها مهمم‌تر، به وجود آمدن بازار رقابتی برای خودرو است که ایران بایستی برای بازار خودرو این کار را انجام دهد. به این معنا که به هر نحو ممکن تلاش کنیم مانند تغییر در مالکیت خودروسازی‌ها و تغییر در مدیریت‌ها. باید رقابتی شدن این عرصه را ممکن سازیم.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: قطعه‌سازی از خودروسازی مهم‌تر بوده و خوشبختانه توان خودروسازی کشور ما بسیار بالا است. قطعا استان خراسان در قطعه‌سازی بسیار خوب عمل کرده است. در اطراف تهران، تبریز و قزوین نیز قطعه‌سازی رشد کرده است.

معاون ریاست جمهوری در دولت اصلاحات ادامه داد: در استان خراسان، پیشنهادی به من شد که منطقه آزاد سرخس را به عنوان مرکز بین‌المللی توزیع قطعات یدکی داشته باشیم. منطقه ای که در آن قطعات یدکی اغلب خودروها من جمله خودروهای اروپایی، آمریکایی و ... تولید می‌شود.

وی افزود: اگر منطقه‌ای را به عنوان هاب در نظر بگیریم، می‌توانیم قطعه‌فروشی را در منطقه باب کرده و در جهت تامین این بازار می‌توانیم قطعه‌سازی را رواج دهیم.

مهرعلیزاده افزود: اقتصاد صنعت خودروسازی، اقتصاد قابل تکیه‌ای است که می‌بایست از بعد کیفیت به آن رسیدگی کنیم تا به مشتری نیز اجحاف نشود. به این معنا که کیفیت حتما پایش، قیمت تمام شده کنترل، بهره‌وری بالا رود و از سوی دیگر، توزیع به نحوی باشد که خودرو از کالای بورسی بودن در آوریم تا برخی از قدرت تخریب نقدینگی به سمت خودرو نرود که تولید را تحت تاثیر مسائل ثانوی توزیع و دلال قرار دهد.

انتهای پیام/