شناسهٔ خبر: 47187864 - سرویس فرهنگی
منبع: آنا | لینک خبر

نحوه پرداخت آنلاین فطریه در وب سایت های رسمی مراجع معزز تقلید

در آستانه عید سعید فطر با میزان و نحوه پرداخت انلاین فطریه در وب سایت های رسمی مراجع معزز تقلید آشنا می‌شویم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه دین و آیین گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، زکات فطره یا فطریه یکی از فروع دین اسلام است که در عید فطر پرداخت می‌شود. امسال نیز میزان زکات فطریه سال ۱۴۰۰ از سوی مراجع  معزز تقلید اعلام شده است. با توجه به شرایط کرونایی و برای سهولت مومنان روزه‌دار دفاتر مراجع تقلید امکان پرداخت فطریه به صورت آنلاین را هم فراهم آورده‌اند.

مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای

مسول بخش استفتائات دفتر مقام معظم رهبری درباره میزان فطریه روزه داران در ماه رمضان سال ۱۴۰۰ گفته است:  برای افرادی که برنج ایرانی مصرف می‌کنند هر نفر حدود ۱۰۰ هزار تومان و برای کسانی که برنج خارجی مصرف می‌کنند هر نفر ۷۵ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضایی در پاسخ به این پرسش که در پرداخت تشخیص قوت غالب چگونه است تصریح کرد: رعایت قوت غالب الزامی ندارد و امروزه عمده مصارف و قوت غالب مردم جهان نیز گندم است بنابراین توجه به قوت غالب الزامی نیست، اما بهتر است کسانی که مصرف اصلی شان برنج است برنج را در نظر بگیرند.

مسول بخش استفتائات دفتر مقام معظم رهبری تصریح کرد: مثلا برای یک خانوار ۵ نفره زکات فطره هر نفر با احتساب گندم می‌شود ۱۰۰ هزار تومان که البته زکات در قالب هم اصل جنس و یا تبدیل آن به پول، چه به صورت دستی و چه به صورت کارت به کارت مانعی ندارد.

نحوه پرداخت آنلاین فطریه در وب سایت های رسمی مراجع معزز تقلید

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضایی گفت: زمان پرداخت زکات فطره از غروب شب عید تا ظهر روز عید فطر است، اما کسانی که نماز عید فطر به جا می‌آورند تا قبل از نماز آن را باید پرداخت کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین رضایی افزود: کفاره روزه  دو نوع عمد و غیرعمد مطرح است. برای فردی که هر روزه را به عمد بی اعتنایی کرده و روزه نگرفته است شصت مُدِ طعام باید به فقرا و نیازمندان طعام دهد و هر مُدِ ۵ هزار تومان در نظر گرفته شده است بنابراین شصت مد طعام سیصد هزار تومان برای یک روز کفاره عمد می‌شود، اما برای یک روزه کفاره غیر عمد نیز یک مُدِ طعام یا ۵ هزار تومان معیار است.

برای پرداخت آنلاین فطریه در وب‌سایت رسمی مقام معظم رهبری اینجا را کلیک کنید.
 

آیت‌الله‌ ناصر مکارم شیرازی

بر اساس اعلام دفتر آیت‌الله‌ ناصر مکارم شیرازی، میزان زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم، مبلغ ۲۰ هزار تومان و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ ۷۰ هزار تومان اعلام شده است، مؤمنین در انتخاب هر یک از این موارد مخیر هستند.

کفاره روزه غیر عمد مبلغ پنج هزار تومان است که باید به‌صورت نان تهیه و پرداخت شود، همچنین کفاره روزه عمد مبلغ ۳۰۰ هزار تومان است.

نحوه پرداخت آنلاین فطریه در وب سایت های رسمی مراجع معزز تقلید

یادآور می‌شود، براساس مسئله ۱۶۹۲ رساله توضیح‌‎المسائل آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی، زکات فطره بر تمام کسانی که قبل از غروب شب عید فطر بالغ و عاقل و غنی باشند واجب است، یعنی باید برای خودش و کسانی که نان‌خور او هستند، هر نفر به اندازه یک صاع (تقریباً سه کیلو) از آنچه غذای نوع مردم آن محل است، اعم از گندم و جو یا خرما یا برنج یا ذرت و مانند این‌ها به مستحق بدهد و اگر پول یکی از این‌ها را بدهد کافی است.

در ضمن بنابر فتوای معظم‌له اگر کسی فقط در افطار شب عید فطر میهمان دیگری باشد فطریه او به عهده خودش است.

برای پرداخت آنلاین فطریه در وب‌سایت رسمی آیت‌الله مکارم شیرازی اینجا را کلیک کنید.
 

آیت‌الله‌ حسین نوری همدانی   

 بنا به اعلام دفتر آیت‌الله‌ حسین نوری همدانی ، طبق تنظر ایشان میزان زکات فطره ماه مبارک رمضان ۱۴۴۲، برای هر نفر، یک صاع که تقریباً سه کیلوگرم گندم یا برنج و یا اجناسی که در رساله عملیه ذکر شد، است. مکلف می‌تواند پول یکی از اینها را طبق قیمتی که در محل خودش دارد محاسبه نموده و به فقیر بپردازد.

معظم‌له قوت غالب را ملاک ندانسته و پرداخت سه کیلوگرم از هر کدام از خوراکی‌های که در رساله عملیه به‌عنوان زکات فطره ذکر شده است؛ همانند برنج یا گندم و یا قیمت آن را برای هر فرد کافی می‌دانند.

نحوه پرداخت آنلاین فطریه در وب سایت های رسمی مراجع معزز تقلید

با توجه به اینکه قیمت هر کیلو گندم در بعضی مناطق نزدیک به هفت هزار تومان، و قیمت هر کیلو برنج متعارف تقریباً بیست و پنج هزار تومان است، فطریه هر نفر به حساب گندم تقریباً ۲۰ هزار تومان و به حساب برنج ۷۵ هزار تومان است.

برای پرداخت آنلاین فطریه در وب‌سایت رسمی آیت‌الله نوری همدانی اینجا را کلیک کنید.
 

آیت‌الله‌ محمد علوی گرگانی  

بنابر اطلاعیه دفتر آیت‌الله‌ محمدعلی علوی گرگانی از مراجع معظم تقلید، مبلغ فطریه ۱۴۰۰ براساس قوت غالب گندم هر نفر حداقل ۲۰ هزار تومان و براساس قوت غالب برنج، متوسط ۱۰۰ هزار تومان است.

نحوه پرداخت آنلاین فطریه در وب سایت های رسمی مراجع معزز تقلید

همچنین، کفاره غیر عمد روزه برای هر روز مبلغ پنج هزار تومان پول نان برای فقرا است و کفاره عمد حداقل برای هر روز مبلغ سیصد هزار تومان برای سیر کردن شصت فقیر است.

برای پرداخت آنلاین فطریه در وب‌سایت رسمی آیت‌الله علوی گرگانی اینجا را کلیک کنید.
 

آیت‌الله‌صافی گلپایگانی  

اطلاعیه دفتر آیت‌الله‌ لطف‌الله صافی گلپایگانی درباره میزان زکات فطره و کفاره روزه به شرح ذیل است: مؤمنان مبلغ معادل یک صاع (سه کیلوگرم) گندم یا برنج را به‌عنوان قوت غالب جهت زکات فطره بپردازند.

کفاره روزه غیرعمدی، برای هر روز، یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام مثل گندم است.

نحوه پرداخت آنلاین فطریه در وب سایت های رسمی مراجع معزز تقلید

کفاره عمدی، برای هر روز افطار عمدی، اطعام شصت مسکین؛ هرکدام یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام، مثل گندم پرداخت شود.

برای پرداخت آنلاین فطریه در وب‌سایت رسمی آیت‌الله صافی گلپایگانی اینجا را کلیک کنید.
 

آیت‌الله‌ وحید خراسانی  

 دفتر آیت‌الله‌ حسین وحید خراسانی  میزان زکات فطره برای هر نفر را، یک صاع که تقریبا سه کیلوگرم گندم یا برنج و مانند این‌ها از طعام‌های متعارف در محل  در نظر گرفته است. مکلف می‌تواند پول یکی از این‌ها را طبق قیمتی که در محل خودش دارد محاسبه کرده و به فقیر بپردازد.

از آن جا که قیمت هر کیلو گندم در بعضی مناطق نزدیک به هفت هزار تومان، و قیمت هر کیلو برنج متعارف تقریبا ۲۵ هزار تومان است، فطریه هر نفر به حساب گندم تقریبا ۲۰ هزار تومان و به حساب برنج ۷۵ هزار تومان است و دفتر معظم‌له به این مبلغ زکات فطره را قبول می‌کند.

نحوه پرداخت آنلاین فطریه در وب سایت های رسمی مراجع معزز تقلید

مؤمنین در صورت داشتن سؤال، می‌توانند با دفتر قم ۰۲۵۳۷۴۷۵ تماس بگیرند.

برای پرداخت آنلاین فطریه در وب‌سایت رسمی آیت‌الله وحید خراسانی  اینجا را کلیک کنید.
 

آیت‌الله‌ سید علی سیستانی  

اطلاعیه دفتر حضرت آیت‌الله‌ سیدعلی سیستانی به شرح زیر است:

(از آن‌جا که میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلوگرم است، مبلغ آن برای فطریه بدل از آرد بیست و یک (۲۱) هزار تومان و برای فطریه بدل از برنج ایرانی یکصد (۱۰۰) هزار تومان و فطریه بدل از برنج غیر ایرانی، هفتاد و پنج (۷۵) هزار تومان تعیین شده است.)

نحوه پرداخت آنلاین فطریه در وب سایت های رسمی مراجع معزز تقلید

برای کسب اطلاع از  پرداخت آنلاین فطریه در وب‌سایت رسمی آیت‌الله سیستانی  اینجا را کلیک کنید.
 

آیت‌الله شبیری زنجانی

نظر دفتر آیت‌الله‌ شبیری زنجانی درباره مبلغ زکات فطره و کفاره: فطریه نفری ۲۵ هزار تومان/ کفاره عذری برای هر روز ۶۵۰۰ تومان

 شخصی که پرداخت زکات فطره بر او واجب است باید برای خودش و کسانی که نانخور او هستند، هر نفری یک صاع (تقریبا ۳کیلو و ۶۰۰گرم) از خوراکی‌های رایج در منطقه خود (مانند گندم، برنج و ...)  یا مبلغ آن را به عنوان فطریه بپردازد.

دفتر آیت‌الله شبیری زنجانی، مبلغ ۲۵هزار تومان را بابت فطریه هر نفر (به‌حساب قیمت گندم) تعیین کرده است.

با توجه به اینکه قیمت گندم و برنج در شهرهای مختلف، ممکن است اندکی متفاوت باشد، لذا مؤمنین می‌توانند معادل مقادیر مذکور را بر طبق قیمت محل زندگی خود، محاسبه و پرداخت نمایند.

نحوه پرداخت آنلاین فطریه در وب سایت های رسمی مراجع معزز تقلید

کفاره افطار غیر عمدی برای هر روز، یک مد طعام (حدود ۹۰۰گرم به‌حساب گندم) است که در صورت اطمینان می‌توان قیمت آن را به مسکین داد تا به وکالت از مکلف، برای خودش این مقدار طعام بخرد. بر این اساس، دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی، مبلغ ۶۵۰۰ تومان را برای کفاره افطار غیر عمدی و مبلغ ۳۹۰ هزار تومان را برای افطار عمدی هر روز، قبول می‌کند و به مصرف آن می‌رساند.

برای کسب اطلاع از پرداخت آنلاین فطریه در وب‌سایت رسمی آیت‌الله شبیری زنجانی  اینجا را کلیک کنید.
 

 انتهای پیام/۴۱۰۴/