شناسهٔ خبر: 47187858 - سرویس استانی
منبع: آنا | لینک خبر

با حضور مسئولان صورت گرفت؛

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه آزاد اسلامی و انجمن ملی خرمای ایران

تفاهم‌نامه همکاری با هدف استفاده بهینه از ظرفیت‌های متقابل در راستای بهبود شرایط کاشت، داشت، برداشت و نگهداری نخیلات میان دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان و انجمن خرمای ایران شعبه بندرعباس امضا شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از بندرعباس با حضور مسئولان دانشگاه آزاد استان هرمزگان و رئیس انجمن خرمای ایران شعبه بندرعباس، تفاهم‌نامه همکاری با هدف استفاده بهینه از ظرفیت‌های متقابل در راستای بهبود شرایط کاشت، داشت، برداشت و نگهداری نخیلات امضا شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان در این نشست که با حضور رئیس انجمن خرمای ایران شعبه بندرعباس و دبیر و تنی چند از اعضای هیئت‌مدیره این انجمن برگزار شد با تأکید بر زیرکشت نخیلات در هرمزگان و نبود سازوکار علمی و قانونی در مسیر رشد و شکوفایی این صنعت تولیدی گفت: پایین‌آوردن ضایعات این محصول، تبدیل و عمل‌آوری در کنار صنایع تولیدی و بسته‌بندی می‌تواند کمک قابل توجهی به وضعیت نخیلات در جنوب کشور به‌ویژه در  هرمزگان کند.

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه آزاد اسلامی و انجمن ملی خرمای ایران

ضرورت راه‌اندازی مرکز تحقیقان نخیلات در جنوب کشور

احسان کامرانی راه‌اندازی مرکز تحقیقات نخیلات در جنوب کشور به‌ویژه در هرمزگان را نیازی ضروری دانست و افزود: مزرعه تحقیقاتی پیارم در دانشگاه آزاد اسلامی واحد حاجی‌آباد این توان را دارد تا به کمک انجمن خرمای ایران به مرکز تحقیقاتی نخیلات مبدل شود و مطالعات و تحقیات گسترده‌ای در حوزه نخیلات در این شهرستان انجام دهد.

دبیر هیئت‌ امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان،خواستار گسترش تحقیقات، پژوهش و پایش در حوزه کاشت نخیلات شد و مطرح کرد: راه‌اندازی مزارع پرورش ماهی، دام و ... در کنار کاشت نخیلات می‌تواند در کیفیت‌بخشی و کمیت‌افزایی نقش مهمی داشته باشد که باید مطالعات گسترده و دقیقی در این حوزه انجام شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان برگزاری همایش‌های ملی و بین‌المللی در حوزه کاشت، تولید، برداشت، بسته‌بندی، فرآوری و صنایع تبدیلی نخیلات را از مهم‌ترین برنامه‌های دانشگاهی دانست و بیان کرد: این دانشگاه آمادگی دارد تا به کمک انجمن خرمای ایران این مهم را به منصه ظهور برساند و بتواند با برگزاری کارگاه‌های آموزشی، وبینار و کارگاه آموزشی‌های مختلف و متنوع در ارتقای اطلاعات عمومی کشاورزان همت گمارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس ایجاد مدارس مهارتی را در کنار تأسیس رشته‌های تخصصی کشاورزی از دیگر نکات مهم در این حوزه دانست و یادآور شد: معاونت پژوهش و فناوری و معاونت آموزشی‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد بندرعباس در حوزه آموزش‌های مهارتی گام‌های خوبی را با اداره کل فنی و حرفه‌ای استان برداشته‌اند که در این زمینه نیز می‌توانیم گواهینامه بین‌المللی برای شرکت‌کنندگان در این دوره‌های مهارتی صادر کنیم.

کامرانی نقش نیروی انسانی کارآزموده را از مهم‌ترین گزینه‌ها در توسعه پایدار عنوان کرد و گفت: نیروی انسانی مجرب و کارآزموده به‌عنوان اصلی‌ترین عامل توسعه باید مدنظر قرار گیرد؛ زیرا نخستین گام در حوزه توسعه، از نیروی انسانی متخصص آغاز می‌شود.

میانگین برداشت خرما در کشور یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن در سال

دبیر کمیته تولید انجمن خرمای کشور نیز در این نشست با بیان اینکه ۲۵۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی به کشت نخیلات اختصاص دارد و  حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن در سال میانگین برداشت خرما در کشور است، گفت: حدود ۳۰ درصد از این تولید فقط به ضایعات بی‌مصرف مبدل می‌شود که خود رقم بزرگ و تأمل‌برانگیزی است.

عنایت‌الله وکیلی‌پور، فقدان متخصص در حوزه کشت، داشت و برداشت نخیلات را یکی از عوامل بزرگ ضعیف بودن این صنعت در مراحل فرآوری و صنایع تبدیلی دانست و گفت: امروز بیشترین مصرف محصولات خرمایی در قالب صنایع تبدیلی انجام می‌شود که به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم، فقدان رشته‌های دانشگاهی و نبود متخصصان کاردان در حوزه نخیلات از بزرگ‌ترین کمبودهای است که به‌خوبی در جامعه احساس می‌شود.

این مسئول با تأکید بر رعایت استانداردهای لازم در کنار فراهم ساختن زمینه تولید بیشتر با بهره‌وری بالا، حرکت به سمت کشاورزی مکانیزه و مدرن را راه‌حل برون‌رفت از وضعیت فعلی ذکر کرد.

نخیلات هیچ دورریزی ندارند

رئیس انجمن خرمای ایران- شعبه بندرعباس نیز با تأکید بر اینکه تمام اجزای نخیلات از ساقه تا میوه در صنعت مورداستفاده قرار می‌گیرد، گفت: نخیلات هیچ دورریزی ندارند و حتی هسته خرما نیز در صنایع تبدیلی به‌صورت پودر به قهوه اضافه می‌شود و به‌عنوان یک نوشیدنی مقوی برای مصرف به  بازار عرضه می‌شود که در نوع خود کم‌نظیر است.

حسن عباسپور سطح زیر کشت نخیلات را در استان هرمزگان را راضی‌کننده خواند و افزود: بزرگ‌ترین باغات نخیلات با رقم‌های مختلف در این استان کشت می‌شود؛ اما متأسفانه در حوزه بسته‌بندی، صنایع تبدیلی و ... پیشرفت‌های لازم را در سطح استان و کشور نداشته‌ایم که این خود می‌تواند در صد ضایعات این محصول را بالا ببرد.

وی با اظهار تأسف از اینکه در کشور هیچ شناسنامه‌ای برای انواع نخیلات نداریم، بیان کرد: باغات گسترده و بزرگ در استان و کشور ما را به دومین تولیدکننده خرما در جهان مبدل ساخته، اما متأسفانه هنوز برای رسیدن به نقطه بالندگی و تسخیر بازار جهانی فاصله‌ زیاد داریم.

رتبه برتر ایران در تولید خرما از نظر کیفیت

عضو هیئت‌مدیره انجمن خرمای ایران – شعبه بندرعباس هم با تأکید بر محصولات به‌دست‌آمده از خرما گفت: علاوه بر بسته‌بندی خرمای خام، حدود ۱۶ نوع محصولات تبدیلی، طی فرایندهای مختلف در استان از خرما استحصال می‌شود.

ابراهیم پورحیدری افزود: ایران بعد از مصر دومین تولیدکننده خرما ازنظر کمیت بوده، اما ازنظر کیفیت ایران با داشتن ۶ رقم خرمای معروف جهانی رتبه نخست را به خود اختصاص داده که این تنوع محصول در دنیا کم‌نظیر، بلکه بی‌نظیر است و لازم است تا به این نقاط قوت  اهتمام و توجه ویژه‌ای شود.

وی خواستار توجه ویژه به باغات و صنعت فرآوری و صنایع تبدیلی در حوزه محصولات خرمایی شد و یادآور شد: با توجه به سطح زیر کشت، تولید محصول و... اما سود واقعی آن به جیب کشورهایی می‌رود که در عرصه صنایع تبدیلی، بسته‌بندی و ... پیشرو هستند و خرما را به قیمت ارزان خریده و باکیفیت افزایی در صنایع تبدیلی چند برابر قیمت در بازار جهانی به فروش می‌رسانند که باید به این نارسایی‌ها توجه ویژه‌ای شود و  در این زمینه سرمایه‌گذاری‌های لازم صورت گیرد.

افزایش کیفیت و کمیت صنعت خرما با حضور دانشگاهیان

رئیس دبیرخانه هیئت‌ امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان نیز گزارشی از ظرفیت موجود دانشگاه در استان هرمزگان ارائه کرد و گفت: دانشگاه آزاد به‌عنوان بزرگ‌ترین مجتمع آموزش عالی استان هرمزگان است که با حدود ۲۴ هزار دانشجو و ۶۰۰ استاد تمام‌وقت و نیمه‌وقت، نیمی از جمعیت دانشگاهیان استان هرمزگان را به خود تخصیص داده و از محروم‌ترین منطقه یعنی بشاگرد تا مرکز استان با ۱۸ واحد و مرکز ، گسترده شده است.

محسن دهقانی، امکانات، تجهیزات آزمایشگاهی، کارگاه‌های تخصصی و داشتن زیرساخت‌های علمی و پژوهشی را از دیگر نقاط قوت در این دانشگاه برشمرد و افزود: بدون شک قرارگرفتن دانشگاه در کنار این‌گونه صنایع می‌تواند نقش مؤثری را در ارتقا کیفیت و کمیت داشته باشد.

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان هم در ابتدای این جلسه با تأکید بر آموزشکده سمای بندرعباس و فراهم بودن زمینه لازم برای آموزش و مهارت‌آموزی کشاورزان و سایر علاقه‌مندان گفت: راه‌اندازی  مدارس مهارتی  و رشته‌های مهارت‌محور و کارآفرین محور در آموزشکده سما با نگاه به صنعت و ایجاد اشتغال شکل‌گرفته و می‌رود تا عملیاتی ساختن این طرح‌های در حال اجرا موجبات توسعه را در استان شاهد باشیم.

مرتضی باوقار با اعلام آمادگی از تربیت، آموزش و مهارت‌آموزی به دانشجویان مطابق نیاز این صنعت افزود: این دانشکده می‌تواند نیروهای کاردان و کارآزموده را مطابق نیاز صنایع به آنان معرفی تا بعد از گذراندن مراحل آزمودن در صورت رضایت به استخدام این صنایع درآیند.

وی گفت: کارآفرینی و مهارت‌آموزی دو مقوله‌ای هستند که با جدیت در حال پیگیری و عملیاتی شدن است.

به گزارش آنا، تفاهم‌نامه همکاری به‌منظور گسترش خدمات علمی، پژوهش و آموزشی در راستای ایجاد ارتباط و تعامل بیشتر در زمینه‌های تحقیقانی، مشاوره‌ای و آموزشی با امضای رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان و رئیس انجمن خرمای ایران، شعبه بندرعباس میان معاونت آموزش‌های عمومی دانشگاه و انجمن خرمای ایران منعقد شد.

انتهای پیام/۴۱۱۷/۴۰۶۲/