شناسهٔ خبر: 47186971 - سرویس بین‌الملل
منبع: ایرنا | لینک خبر

برگزاری نشست فارسی آموزان در پاکستان درباره آداب و سنن عید فطر

اسلام‌آباد - ایرنا - نشست مجازی بررسی آداب و سنن عید فطر در کشورهای اسلامی با حضور فارسی آموزان پاکستانی و به میزبانی خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در شهر «لاهور» برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، در آستانه عید سعید فطر کارگاه آموزشی "بررسی آداب و سنن عید فطر در پاکستان و کشورهای اسلامی" از سوی نمایندگی فرهنگی ایران در لاهور مرکز ایالت پنجاب در شرق پاکستان برای فارسی آموزان برگزار شد که در آن علاقمندان به زبان و ادبیات فارسی مقالات خود را در خصوص نحوه برگزاری عید سعید فطر در پاکستان به زبان فارسی را قرائت کردند.

«جعفر روناس» رئیس خانه فرهنگ ایران طی سخنانی در این نشست، به اهمیت و جایگاه والای عید بزرگ سعید فطر در ایران، پاکستان و دیگر کشورهای همسایه و اسلامی پرداخت.

وی با بیان اینکه کشورهای اسلامی عید سعید فطر را به عنوان بزرگترین اعیاد اسلامی با شور و حال وصف ناپذیری جشن می‌گیرند گفت: دستگیری از ایتام، پرداخت فطریه، زیارت اهل قبور و برگزاری نماز باشکوه عید فطر از جمله مراسم مهم این عید بزرگ در ایران اسلامی است.

روناس با بیان نحوه برگزاری مراسم عید فطر در دیگرکشورهای اسلامی اضافه کرد: در مالزی با گستراندن سفره‌هایی بزرگ با انواع غذاها از مردم پذیرایی می‌کنند. زیارت اهل قبول و قرائت فاتحه برای درگذشتگان از دیگر رسوم مشترک در کشورهای اسلامی در ایام عید سعید فطر است. در کشور اندونزی مراسم حلال برای حلال برای ترویج دوستی و آشتی و رفع کدورت برپا می‌شود که در آن مردم همدیگر را به آغوش کشیده از یکدیگر حلالیت می‌طلبند.

گفتنی است، در این کارگاه آموزشی هر یک از فارسی آموزان مقاله خود را درباره نحوه برگزاری عید سعید فطر در پاکستان به زبان فارسی به صورت نثر ساده ارائه کردند.

فارسی آموزان در مقالات خود نوشتند مردم پاکستان صبح پس از پوشیدن لباس نو راهی مساجد و عیدگاه‌ها می‌شوند تا نماز عید را به جای آورند. نمازگزاران پس از اقامه ننماز عید همدیگر را در آغوش گرفته عید سعید فطر را به یکدیگر تبریک می‌گویند. مردم سپس راهی آرمستان‌های شهر شده با حضور در مزار درگذشتگان برای شادی روح آن‌ها دعای مغفرت می‌خوانند.

 دید و بازدید و طبخ خوراکی‌ها و شیرینی های ویژه از جمله زولبیا و بامیه و عیدی دادن به کودکان از دیگر سنن عید فطر در پاکستان است.