شناسهٔ خبر: 47185688 - سرویس اجتماعی
منبع: ایرنا | لینک خبر

انتخابات ۱۴۰۰ در رسانه‌ها

تحلیل‌های رسانه‌ای از حاشیه‌های دومین روز ثبت‌نام

تهران_ ایرنا_ همزمان با آغاز ثبت‌نام نامزدها برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، همه نگاه‌ها و اخبار و تحلیل‌های رسانه‌ای به این اتفاق و حاشیه‌های آن معطوف شده است.

صاحب‌خبر -

روز به روز به انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ نزدیک‌تر می‌شویم و حالا ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات آغاز شده است؛ رویدادی مهم که تاکنون حاشیه‌هایی را نیز به همراه داشته است. علاوه بر حاشیه های مطرح درباره نام‌نویسی‌ها، احتمالات در خصوص تایید یا رد صلاحیت برخی از کاندیداها از سوی شورای نگهبان نیز بخشی از خبرها و تحلیل‌های رسانه‌ای را به خود اختصاص می‌دهند.

مهمترین محورهای انتخاباتی از نگاه رسانه‌های اعتدالی، اصلاح‌طلب و اصولگرا

رسانه‌ اعتدالی پایگاه خبری تحلیلی انتخاب در شبانه روز گذشته به مطلبی به عدم حضور محمد جواد ظریف در انتخابات ۱۴۰۰ پرداخت و در همین بازه زمانی تارنمای خبری و تحلیلی خبرآنلاین در گزارشی با عنوان استارت کاندیداتوری دولتمردان سابق زده شد این موضوع را بررسی کرد. رسانه‌های اصلاح طلب نیز در مطالب و گفت وگوهایی مختلف بر ضرورت اعتمادسازی برای مشارکت حداکثری در انتخابات تاکید کردند و مشکلات پیش‌رو در این امر خطیر را مورد بررسی قرار دادند، برای نمونه روزنامه‌های آرمان ملی و اعتماد در تیترهایی با عنوان نگاهی «به وضع اصلاح‌ طلبان و اصولگرایان در انتخابات» و «فضای انتخابات گرم نیست» این مورد را برجسته کردند. خبرگزاری ایلنا در مطلبی فضاسازی علیه کاندیداهای اصلاح‌طلب را مورد توجه قرار داد. رسانه‌های اصولگرا از جمله سیاست روز و تارنمای خبری و تحلیلی صراط نیوز در این بازه زمانی در مطالب خود ضمن تاکید بر مشارکت حداکثری مردم در انتخابات به بازتاب ثبت نام کاندیدای نظامی برای انتخابات ۱۴۰۰ پرداختند.

رسانه‌های اعتدالی

حضور یاران احمدی‌نژاد در انتخابات

تارنمای خبری و تحلیلی خبرآنلاین در گزارشی با عنوان استارت کاندیداتوری دولتمردان سابق زده شد، نوشت:
*هنگامه‌ انتخابات که می شود، علم کاندیداتوری‌ها در انتخابات نیز به پا شده و صدای «انا رجل» از هر سمتی بلند می شود. از چهره‌های نظامی و اقتصادی تا سیاسیونی که چندبار ردای کاندیداتوری به تن کردند و دست رد مردم در پای صندوق های رای به سینه آنان نشسته است.  

* اسامی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم را که مرور کنید، نام چهره‌هایی به چشم می‌خورد که سال‌های حضورشان در عرصه سیاسی، با اسم محمود احمدی‌نژاد گره خورده است. از علی نیکزاد، وزیر مورد علاقه احمدی نژاد گرفته تا محمد عباسی، رستم قاسمی و ...

*حضور یاران سابق احمدی نژاد در انتخابات ۱۴۰۰ در حالی پررنگ شده است که این پرسش را ایجاد کرده که آیا آنها در مشورت با احمدی نژاد کاندیدا شده اند؟  آیا کاندیدای پوششی رییس سابقشان هستند؟ و ...شائبه هایی که با پاسخ های منفی یاران دیروز احمدی نژاد روبرو شده و آنها بر جدایی و کشیدن خط قرمز بین خود و رییس جمهور سابق اصرار دارند.

چرایی نیامدن ظریف

تارنمای انتخاب توییت محمدجواد وزیر امور خارجه درباره علت عدم حضورش در انتخابات را بازتاب داد و به نقل از وی نوشت:
*آمدنم با توجه به دلواپسی‌هایی که در این ۸ سال و بویژه از نوروز امسال به نمایش گذاشته‌شد، به خیر و صلاح مُلک و ملت نیست.
*دلواپسان به کسب قدرت داخلی بپردازند و بگذارند ما هم بر پاسداری از منافع ملی تمرکز کنیم.

رسانه‌های اصلاح‌طلب

بازگشت به انتخابات تک قطبی

روزنامه شرق در مطلبی با عنوان بازگشت به‌انتخابات تک‌قطبی به روند انتخابات انتقاد کرد و نوشت:

‌*بعد از ۲۴ سال دوباره به انتخابات تک‌قطبی بازخواهیم گشت. با انتشار اخباری از سوی رسانه‌های اصولگرا که حضور ابراهیم رییسی را در انتخابات قطعی می‌دانند، به نظر می‌رسد که زمین بازی انتخابات به مدل دهه ۶۰ و ۷۰ تا پیش از دوم خرداد بازخواهد گشت.
*مدلی که اگرچه بیش از یک بازیگر انتخاباتی داشت اما فاصله وزنی نامزد اصلی با دیگر نامزدها آن‌قدر بود که از پیش مشخص بود چه شخصی از صندوق بیرون خواهد آمد.

فضای انتخابات گرم نیست

روزنامه آرمان ملی به گفت‌وگو با محمود زمانی‌قمی استاندار یزد و مرکزی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، درباره فضای انتخابات پرداخت و به نقل از وی نوشت‌:

*آرایش سیاسی  و تصمیم‌گیری جریان‌های سیاسی تحت‌تأثیر فضای انتخابات کشور خواهد بود. واقعیت امروز جامعه ایران بیانگر این است که همه پیشران‌های جامعه ایران در حال افول هستند.
*در شرایط کنونی احزاب، تشکل‌ها و به‌خصوص دانشجویان که حق‌جو و صریح هستند، به عنوان پیشران‌های انتخابات در صحنه حضور ندارند. این در حالی است که شواهد و قرائن نشان می‌دهد فضای انتخاباتی گرمی نیز در جامعه ایجاد نشده است.
* به صورت طبیعی رکودی که در جامعه وجود دارد در میان احزاب و تشکل‌های سیاسی نیز وجود دارد.
* اصولگرایان نه دغدغه تأییدصلاحیت دارند و نه اینکه مانند  اصلاح‌طلبان دارای دغدغه‌های دیگری هستند. جریان اصلاحات از مدت‌ها قبل از انتخابات تاکنون با این دغدغه مواجه بوده که ممکن است کاندیدای این جریان از فیلتر شورای نگهبان عبور نکند.
  
نگاهی به وضع اصلاح‌ طلبان و اصولگرایان در انتخابات

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان اصلاح‌طلبان یک کاندیدای شاخص دیگر را در نخستین روز نام‌نویسی از دست دادند/ظریف بعد از حسن خمینی، به کناره‌گیری رسمی ظریف از حضور در انتخابات اشاره کرد و نوشت:
* ۲۱ اردیبهشت ثبت‌نام انتخابات برای سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری در ساختمان خیابان فاطمی آغاز شد؛ صبحی کم‌رمق و آرام که برای یکی، دو روز ابتدایی ثبت‌نام‌ها برخلاف روزها و ساعات پایانی امری معمول است.
*دیروز خبری از کاندیداهای جنجالی و سیاسیونی که می‌توانند روند انتخابات را دستخوش تغییر کنند، نبود. چند چهره شناخته شده و البته ۳ نظامی برای سیزدهمین دوره انتخابات اعلام نام‌نویسی کردند. از همین روی شاید بتوان اولین روز از ۶ روز مهلت قانونی برای نام‌نویسی در انتخابات دوره سیزدهم ریاست‌جمهوری را روز نظامیان نامید؛ روزی که از نامی تا دهقان و حتی سعید محمد رسما کاندیدا شدند.  
 
فضاسازی علیه کاندیداهای اصلاح‌طلب

خبرگزاری ایلنا گفت‌وگویی را با محمود صادقی عضو جبهه اصلاحات منتشر کرد که صادقی در آن درباره انتخابات می‌گوید:

* فضاسازی‌ها علیه کاندیداهای اصلاح‌طلب به منظور اثرگذاری در تصمیم شورای نگهبان است.
*اگر میزان حضور مردم در انتخابات بیش از ۵۵ درصد باشد، اصولگرایان شانس پیروزی ندارند.
* اصولگرایان از طریق جنگ روانی و رسانه‌ای قصد دارند، کاندیداهایی را که امکان کسب رأی دارند، حذف کنند.

دومین روز ثبت‌نام؛ روز احمدی نژادی‌ها

تارنمای خبری و تحلیلی نامه‌نیوز در گزارشی از دومین روز ثبت‌نام نامزدها؛ این روز را روز احمدی‌نژادی‌ها توصیف کرد و نوشت:
*ثبت نام نامزدهای ریاست جمهوری از صبح دیروز شروع شده و تا پایان روز ۲۵ اردیبهشت ادامه دارد. علی‌رغم اختلاف نظر دولت و شورای نگهبان درباره شرایط ثبت‌نام نامزدها یکی بعد از دیگر می‌آیند.
* برخی مثل تاجزاده و رییسی به صورت رسمی یا غیررسمی روز نام نویسی خود را اعلام کرده و برخی نیز همچنان همه را منتظر گذاشته‌اند.
*تا اینجای کار اما شاهد ثبت‌نام سعید محمد، حسین دهقان، محمدحسن نامی، وهاب عزیزی، زارع فومنی و غلامعلی دهقان بوده‌ایم.
 

رسانه‌های اصولگرا

بازتاب بیانات انتخاباتی رهبری

روزنامه جوان بیانات رهبر معظم انقلاب درباره اولویت‌های انتخابات ۱۴۰۰ را بازتاب داد و مشارکت بالا و انتخاب مطلوب را اولویت های مهم در سخنان ایشان دانست. جوان
نوشت:

*رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار تصویری با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی با اشاره به راهبرد اساسی تحول‌خواهی وتحول‌گرایی، ایجاد حرکت جهشی و جهادی همراه با نوآوری در روش‌ها و کارکردها در همه عرصه‌های حکمرانی و بخش‌هایی از سبک زندگی عمومی را ضروری خواندند و با تأکید بر اهمیت درجه اول مشارکت بالا در انتخابات ۲۸ خرداد و تبیین آثار مهم این مشارکت افزودند: در درجه دوم باید با انتخابی خوب و مطلوب کسی را روی کار آورد که مؤمن، انقلابی، با کفایت، مردمی، سرشار از امید، معتقد به جوانان و توانمندی‌های داخلی، و حقیقتاً عدالت‌خواه و ضدفساد باشد.

اولویت‌های اول انتخابات

روزنامه صبح نو در یادداشتی با عنوان اولویت‌های اول انتخابات نوشت:

*میزان مشارکت مردم در عرصه‌های سیاسی برای هر کشوری از این جهت اهمیت دارد که به عنوان یک قدرت در فضای سیاسی مطرح می‌شود و در ایران اسلامی نیز در طول چهار دهه گذشته شاهد حضور و مشارکت پر قدرت مردم در انتخابات بوده ایم.

*در این دوره از انتخابات نیز همچون ادوارپیشین، رهبرانقلاب بر مشارکت بالا در انتخابات تاکید و آن‌را در درجه اول اهمیت برشمردند. هرچند که به واسطه برخی از ناکارآمدی‌ها و مشکلات اقتصادی، به عنوان نوعی اعتراض مسالمت آمیز و بیان ناخشنودی از روند اداره امور،  مشارکت متوسط و حتی رو به پایین رای دهندگان پیش بینی می شود.
* اما انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا یکی از فرصت های کلیدی برای بازسازی سرمایه اجتماعی کشور است که باید زمینه مشارکت حداکثری مردم در انتخابات فراهم شود.


خبرگزاری فارس در خبری با عنوان ثبت‌نام احمدی نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری نوشت:

*رییس دولت‌های نهم و دهم با حضور در ستاد انتخابات کشور، برای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم ثبت نام کرد.

*جمعی از هواداران احمدی‌نژاد هنگام ثبت‌نام وی، مقابل ستاد انتخابات کشور حضور یافته بودند.

روز اول؛ روز نظامی‌ها

تارنمای خبری و تحلیلی صراط نیوز در خبری که به روز اول ثبت نام برای انتخابات ۱۴۰۰ اختصاص داشت، نوشت:
*روز اول نظامی ها آمدند/ سعید محمد، حسین دهقان، محمد حسن نامی
*ثبت نام داوطلبان نامزدی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از صبح امروز در وزارت کشور آغاز شد تا ماه ها گمانه‌زنی درباره داوطلبان این انتخابات به پایان برسد و گزینه‌های داوطلب رسمی و محتمل مشخص شود در این بین در روز اول سه گزینه نظامی در بین ثبت نام کنندگان بودند.

مشارکت گسترده و انتخاب صحیح

روزنامه سیاست روز در یادداشتی با عنوان مشارکت گسترده و انتخاب صحیح نوشت:
* ثبت نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری از دیروز آغاز شد، اما آنگونه که پیش‌بینی می‌شد باتوجه به مخالفت دولت با مصوبه شورای نگهبان، موجی از ثبت‌نام‌کنندگان همچون دوره‌های گذشته به ستاد انتخابات روانه نشد.

*در دوره‌های گذشته نوع ثبت‌نام‌ها باعث استهزاء شده بود که حتی رسانه‌های خارجی نیز به آن پرداخته و از آن برای تخریب ایران بهره برده‌اند. اما در هر صورت در این دوره با نگاه به نخستین روز ثبت نام‌ها رونقی در آن دیده نشد و تعداد اندکی از داوطلبان به ستاد انتخابات برای ثبت نام مراجعه کردند.
* شاید دولت تصور می‌کند که اگر روش ثبت‌نام همچنان مانند گذشته باشد، تنور انتخابات داغ می‌شود و مشارکت مردم نیز افزایش می‌یابد، اما چنین تصوری اشتباه است.

*انتخابات نیازمند یک شوک است تا مشارکت افزایش یابد، کارکرد دولت حتی بر تصمیم داوطلبانی که در هر دوره از انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام می‌کردند تأثیر گذاشته است. بی‌رونقی در ثبت‌نام‌های بی‌ضابطه مؤید این ادعا است.
* اگر مردم خواهان بهبود شرایط هستند یک راه قطع تفکر دولت حاکم، در انتخابات ۲۸ خرداد است و دوم انتخاب فردی است که بتواند کشور را از این وضعیت نجات دهد که تاکنون کارنامه درخشانی در کارکردهای خود داشته است. مشارکت گسترده و انتخاب صحیح است که می‌تواند راهگشا باشد.