شناسهٔ خبر: 47125263 - سرویس استانی
منبع: ایرنا | لینک خبر

با هدف ایمنی سازی خطوط لوله و تاسیسات؛

۲۶ هزار محل از لوله های نفتی شرکت بهره‌برداری آغاجاری ضخامت سنجی شد

اهواز- ایرنا- مدیرامور فنی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری گفت: بیش از ۲۶ هزار محل از خطوط لوله و تاسیسات این شرکت با هدف ایمن سازی خطوط لوله و تاسیسات به منظور تولید مستمر، ضخامت سنجی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش یکشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری، حیدر الیاسی‌نیا اظهارکرد: ضخامت سنجی‌ها از خطوط لوله نفت نمکی بین واحدها، تسهیلات سرچاهی، تفکیک گرهای سرچاهی، نقاط TML کارخانه‌ها و واحدهای فراورشی به وسعت بیش از ۸۲۶ هزار دسی‌متر مربع  ضخامت سنجی شد.

وی افزود: بـر اساس دستـورالعمل بـازرسی فنی و خوردگـی فلزات ستـاد مناطق نفتخیز جنوب این ضخامت سنجی به روش التراسونیک (A-SCAN) انجام گرفت که در نتیجه این عملیات، تعداد ۱۳۷ محل دارای عیب شامل کاهش ضخامت‌های متعددی ناشی از عیب ­خوردگی داخلی و خارجی و همچنین تورق ساختاری شناسایی شد.

الیاسی‌نیا با اشاره به لزوم اجرای این عملیات با توجه به وجود نفت نمکی و خوردگی بالای آن درخطوط  لوله  و سایر تجهیزات فرآیندی گفت:‌ در این عملیات ضخامت سنجی خطوط لوله عملیاتی ناقل نفت نمکی بین واحدها در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: بخشی از آن شامل خط لوله ۱۶ اینچ بین واحد نمکزدایی و بهره‌برداری پازنان-۱  ، خط ۲۰ اینچ نفت خروجی واحد نمکزدایی رگ سفید-۱ ، خط لوله هشت و ۱۰ اینچ بین ولهد کلاستر شماره یک و واحد بهره‌برداری شماره۲ آغاجاری ، خط لوله۱۰ اینچ بین ولهد بوستر شماره سه و واحد بهره‌برداری شماره سه آغاجاری، خط لوله۱۶ اینچ بین ولهد بوستر شماره ۲ و واحد بهره‌برداری شماره۲ آغاجاری، خط ۱۰ اینچ نفتا قدیم از توربین بادی تا منطقه زنجیر ماهشهر هستند.

مدیر امور فنی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری تصریح کرد: تمامی مشخصات اشکالات شناسایی شده و جزئیات تعمیر، تعویض­ یا محدودیت فشار طی گزارشها و دستورالعمل‌های بازرسی به اداره‌های مرتبط اعلام شده که با توجه به اولویت بندی انجام گردید و عملیات تعمیر یا تعویض تعدادی از آنها انجام شد.

به گفته وی تعمیر دیگر نقاط بر اساس برنامه زمانی تعیین شده در دست اقدام است.

بر اساس این گزارش، شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری یکی از پنج شرکت بهره برداری تابع شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب است که راهبری عملیات تولید ، فرآورش و انتقال نفت و گاز را با رعایت اصول صیانت از مخازن با فعالیت مستمر در ۴۵ واحد عملیاتی از هشت میدان نفتی (آغاجاری، کرنج، پرنج ، پارسی ، رامشیر، رگ سفید یک، پازنان یک و مارون) را با فعالیت ۱۲ واحد بهره برداری، هشت کارخانه گاز و گاز مایع ،‌۱۸ ایستگاه تقویت فشار و تزریق گاز و چهار واحد نمکزدایی بر عهده دارد.