شناسهٔ خبر: 47124893 - سرویس علمی-فناوری
منبع: پارسینه | لینک خبر

ارتباط قمر در عقرب با کره ماه چیست؟

باشگاه خبرنگاران

یک کارشناس نجوم گفت: عقرب نماد ماه آبان است و به قرار گرفتن خورشید در آسمان بستگی دارد.

صاحب‌خبر -
حیم حیدرنیا پژوهشگر نجوم رصدی و کارشناس نجوم اظهار کرد: نجوم شامل قدیمی ترین مسائل می‌شود که دربرگیرنده فصول سال برای کشت و صنعت و مسیر یابی موضوعات مختلف است، همچنین متون و دانش های اولیه ثبت شده موجود در نجوم به مصر و یونان باز می‌گردد. در آن زمان تصوراتی که افراد در مورد دنیا داشتند مانند امروز نبوده زیرا در آن زمان خدایان خیالی در یونان حکومت می‌کردند که داستان‌های زیادی از آن ها در حال حاضر بین مردم آشناست. داستان‌های خدای خدایان یونان زئوس، فرزند هرکول یا اسب سفید بالداری که زئوس به فرزندش هدیه داد نمونه ای از داستان های خیالی است.

حیدر نیا گفت: زمانی که تصورات افراد بر مبنای داستان‌های خیالی شکل گرفته بود، علم نجوم هم متناسب با آن شروع به رشد کرد و زمانی که انسان‌ها نگارش و تمدن را آغاز کردند منجمان برای اینکه بتوانند آسمان را قسمت بندی کنند با ذهنیتی که از خدایان و داستان‌های آنان داشتند، توانستد این قسمت بندی‌ها را به صورت شکلک‌ و تصاویری از داستان‌ها و اساطیر به ستاره‌ها متصل کنند که به این اشکال به وجود آمده صورت‌های فلکی می گویند. مثلا در آسمان پادشاه بر تخت نشسته، اژد‌ها، اسب بالدار، هرکول، جبار و عقرب ۸۸ صورت فلکی را تشکیل می‌دهند.

پژوهشگر نجوم رصدی بیان کرد: خورشید، ماه و سیارات از نظر ساکنین زمین در طول سال از بین ۱۲ صورت فلکی (در نقشه‌های جدید از۱۳ صورت فلکی) حرکت می‌کنند؛ که همه افراد این صورت فلکی‌ها را به عنوان ماه تولد می شناسند. نماد فروردین "حمل" یا بز، نماد اردیبهشت "ثور" یا گاو، اما عقرب نماد ماه آبان است البته این نماد‌ها ارتباطی با کره ماه ندارند بلکه مربوط به قرار گرفتن خورشید در آسمان است و حرکت ماه هیچ ارتباطی با حرکت خورشید ندارد. در زمانی که ماه در منطقه عقرب قرار می‌گیرد تاریکی این صورت فلکی انرژی ماه را به هم می‌ریزد و در ترکیب با جایگاه سیارات دیگر اختلال ایجاد می‌شود.