شناسهٔ خبر: 47085187 - سرویس ورزشی
منبع: ایسنا | لینک خبر

مسیر پرچالش قایقرانی برای گرفتن ۲سهمیه المپیک/ روسیه آخرین شانس ایران

آتنا خلیلی

فدراسیون قایقرانی ۹ نفر را به مسابقات انتخابی المپیک روئینگ و آب های آرام اعزام کرد و حاصل تلاش این نفرات، دو سهمیه المپیک بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، قایقرانی ایران سه روز سرنوشت ساز را پشت سر گذاشت چرا که رقابت انتخابی المپیک آب های آرام، روئینگ و اسلالوم هم زمان برگزار شد که قایقرانی ایران فعلا صاحب دو سهمیه شده است و تنها یک شانس دیگر دارد  تا بتواند تعداد سهمیه های خود را به عدد سه برساند.

* آغاز تلاش آب های آرام از قهرمانی جهان ۲۰۱۹


اولین تلاش آب های آرام برای گرفتن سهمیه المپیک در مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۱۹ بود که سهمیه کایاک چهار نفره توزیع شد. در آن مسابقات ایران با ترکیب احمدرضا طالبیان، امید احمدی، پیمان قویدل و علی آقا میرزایی در گروه خود هشتم شد و از رسیدن به نیمه نهایی باز ماند  و سهمیه را از دست داد.
 
* گلچین قایقرانان برای اعزام به تایلند و کسب یک سهمیه 


مرحله بعدی تلاش ملی پوشان آب های آرام در مسابقات انتخابی المپیک تایلند بود که البته فدراسیون تصمیم گرفت تنها نفراتی که رکوردهایشان به گرفتن سهمیه نزدیک بود را اعزام کند چون تنها قایق اول می توانست سهمیه المپیک را بگیرد. از این رو پس از برگزاری مسابقه انتخابی، پنج نفر به مسابقات تایلند اعزام شدند  که اسامی آنها و ماده هایی که شرکت کردند، به شرح زیر است:

هدیه کاظمی (کایاک یک نفره ۵۰۰ و ۲۰۰ متر)، آتنا روئفی  و پریسا محمد زاده (کانودونفره )، آتنا رئوفی (کانو یک نفره)، عادل مجللی (کانو یک نفره ۱۰۰۰ متر) و علی آقا میرزایی (کایاک یک نفره ۱۰۰۰ متر).

اعزام ملی پوشان به تایلند هم بدون ماجرا نبود. ابتدا که تایلند ویزاها را خیلی دیر صادر کرد و سه مرتبه تاریخ پرواز ملی پوشان تغییر کرد. سپس ملی پوشان به دلیل قرنطینه امکان تمرین زیاد نداشتند و در مدت ۱۰ روز بیشتر از سه، چهار جلسه نتوانستند تمرین داشته باشند. شرکتی هم که از آن قایق اجاره کرده بودند قایق مد نظر علی آقا میرزایی را نیاورده بود و او مجبور شد با قایق سایز کوچکتر مسابقه بدهد.

با وجود اینکه نمایندگان ایران موفق شدند به فینال برسند اما از میان آنها تنها علی آقا میرزایی با اول شدن، توانست سهمیه کایاک یک نفره ۱۰۰۰ متر را بگیرد.

* اعزام چهار نفر به انتخابی المپیک روئینگ و کسب یک سهمیه

ورزشکاران زیادی داعیه حضور در مسابقات انتخابی المپیک روئینگ را نداشتند از این رو روئینگ یک نفره مردان و زنان و روئینگ دونفره زنان با توجه به رکوردهایشان کاندیدای شرکت در انتخابی المپیک شدند.

بهمن نصیری  و نازنین ملایی بدون رقیب داخلی در روئینگ یک نفره اعزام شدند و در دو نفره هم از بین زینب نوروزی، کیمیا زارعی  و شکیبا وقوفی در نهایت تیم نوروزی و زارعی عازم انتخابی المپیک ژاپن شد.

در روئینگ هم هر سه قایق ایران به فینال صعود کردند و رقابت اصلی آنها در این مرحله برای رسیدن به سهمیه انجام شد. در شرایطی این امید وجود داشت حداقل دو قایق ایران طلا بگیرند تا روئینگ دو سهمیه در المپیک داشته باشد اما در نهایت نصیری  و ملایی دوم و قایق دونفره نیز سوم شد و کلا یک سهمیه به ایران تعلق گرفت.

قوانین جدید سد راه روئینگ سواران شد


طبق قوانین جدید فدراسیون جهانی، پنج قایق اول انفرادی و سه قایق اول دونفره در مسابقات انتخابی المپیک قاره آسیا مجوز المپیک می گیرند که هر سه قایق ایران این مجوز را داشتند اما نکته این است که به هر کشور تنها یک سهمیه آن هم به قایقی که رنکینگ بالاتر دارد، اهدا می شود مگر اینکه دو قایق در دو جنس متفاوت مدال طلا گرفته باشند.

سه قایق ایران طلا نگرفتند و چون ملایی و نصیری دوم شدند و جایگاه یکسانی دارند، اکنون انتخاب برعهده فدراسیون گذاشته شده است تا قایق المپیکی را انتخاب کند.

فدراسیون قرار است در جلسه ای بر اساس رکوردی که این دو نفر ثبت کرده اند، تصمیم بگیرد که یک سهمیه به کدام قایق تعلق گیرد.

*ملی پوش اسلالوم انتخابی المپیک را از دست داد


رکسانا رازقیان دیگر ملی پوشی بود که به دنبال گرفتن سهمیه المپیک در مسابقات اسلالوم قاره آسیا  بود. رازقیان در فرانسه تمرین می کرد و عنوان می شد که  شانس خوبی برای گرفتن سهمیه دارد اما تایلند میزبان مسابقات،  ویزای رازقیان تا لحظه ای که او فرصت داشت را صادر نکرد و این ملی پوش مسابقات کسب سهمیه را از دست داد و در نهایت سهمیه قاره آسیا به قزاقستان رسید.

البته فدراسیون اعلام کرده که قرار است نسبت به این اتفاق به کمیته بین المللی المپیک شکایت کند.

*بادبانی بدون سهمیه ماند

احمد احمدی ملی پوش بادبانی ایران در اسپانیا تمرین کرد تا برای مسابقات سهمیه المپیک آماده شود. او در مسابقات انتخابی المپیک قاره آسیا که به میزبانی عمان برگزار شد، در  مجموع ۱۰ دور در رده بیستم قرار گرفت و از رسیدن به سهمیه المپیک بازماند.

در این مسابقات دو سهمیه المپیک توزیع شد که نمایندگان کشورهای سنگاپور و هند که به ترتیب اول و دوم شدند،  این دو سهمیه را کسب کردند.


* نبی رضایی آخرین امید قایقرانی


محمد نبی رضایی ملی پوش کانو کانادایی است که از امید های کسب سهمیه المپیک محسوب می شود. در حالی که همه فکر می کردند رضایی قرار است  در انتخابی المپیک قاره آسیا شرکت کند اما او در تست انتخابی تیم ملی به عادل مجللی باخت و حضور در این مسابقات را از دست داد. از این رو مجللی به تایلند رفت و نبی رضایی هم قرار است در مسابقات کاپ جهانی روسیه شرکت کند.

این مسابقات ۳۰ اردیبهشت برگزار می شود و یک سهمیه نیز در آنجا توزیع خواهد شد. رضایی کار  سختی در این مسابقات پیش رو دارد اما اگر بتواند این یک سهمیه را بگیرد، اتفاق خیلی خوبی برای قایقرانی ایران رقم خواهد زد.
 
انتهای پیام