شناسهٔ خبر: 47084156 - سرویس ورزشی
منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

فاجعه‌ای به نام قرارداد ویلموتس؛

فدراسیون خانه به دوش و سوالی که جوابش پیدا شد

ظاهرا باید هر روز منتظر نمایان شدن بخشی از ابعاد زیان‌بار قراردادی باشیم که فدراسیون فوتبال کشورمان با مارک ویلموتس منعقد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، هادی شاه‌مرادی؛ مارک ویلموتس چهره‌ای بود که پس از پایان کارِ کی‌روش در فوتبال ایران، هدایت تیم ملی کشورمان به او سپرده شد. مارک بلژیکیِ فاقد رزومه‌ی موفق جایگزین کارلوس پرتغالی شد که توانسته بود برای اولین بار در تاریخ، تیم ملی ایران را طی دو دوره متوالی -مقتدرانه- به جام جهانی برساند و در مدت حضورش در کشورمان، فوتبال ملی ایران را به تیمی بلامنازع در آسیا تبدیل کند.

پرداختن به اینکه ویلموتس چطور از فوتبال ایران سر درآورد و چه افرادی در این ماجرا نقش دارند شرح مفصلی است اما اینکه قرارداد او چه تبعاتی داشته موضوعی است که به بخشی از آن خواهیم پرداخت.

قرارداد ویلموتس و دستیارانش به مدت سه سال و به مبلغ هشت میلیون یورو بوده که رقم این قرارداد در سال اول معادل سه میلیون یورو، در سال دوم معادل ۲.۵ و در سال سوم نیز معادل ۲.۵ میلیون یورو می‌باشد.

افزایش ناگهانی ارزش ویلموتس

جالب است بدانید مبلغ دو قرارداد قبلی ویلموتس پیش از نشستن روی نیمکت تیم ملی کشورمان بسیار کمتر از رقمی است که با فدراسیون نشین‌های ما توافق کرد. او به ارزش ۸۶۵ هزار یورو روی نیمکت بلژیک و ارزش ۷۲۰ هزار یورو روی نیمکت ساحل عاج نشست و در این ارقام برای نیمکت ایران به یکباره به ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار یورو رسید.

این در حالی است که وی در مجموع چهار بازی که هدایت تیم ملی‌مان را بر عهده داشت، دو برد مقابل هنک کنگ و کامبوج و دو باخت مقابل عراق و بحرین کسب کرد تا کار صعود به جام جهانی برایمان دشوار شود. شرایطی که تا پیش از حضور او و به لطف دانش کی‌روش تجربه نکرده بودیم.

افزایش ارزش ناگهانی ویلموتس با توجه به نتایج ضعیف کسب شده، به وضوح نشان دهنده آن است که این جهش قیمت هیچ دلیل موجهی نداشته و آن را باید به حساب بی‌کفایتی مدیران امر نوشت!

خسارات سنگین برای هیچ

فدراسیون فوتبال در زمان ریاست مهدی تاج مبلغ دو میلیون یورو را برای پرداخت بخشی از قرارداد مارک ویلموتس از شستا قرض می‌کند. تصمیمی که با تصویب ستاد مقابله با تحریم و هیات امنای سازمان تأمین اجتماعی اخذ می‌شود.

با گذشت زمان و عدم پرداخت بدهی از سوی فدراسیون و همچنین خسارت شستا از این اتفاق باعث می‌شود انتقال شش دانگ سند تک برگ ساختمان فدراسیون فوتبال و سه دنگ از ساختمان باشگاه پرسپولیس به شستا صورت گیرد. این تنها بخشی از تبعات یک قرارداد عجیب و تصمیمات کارشناسی نشده است.

مهمتر از همه این‌ها پرداختن مبلغ سنگین غرامتی است که باید از بیت المال به این مربی خارجی پرداخت شود. آن هم در حالی که عملکرد این مربی هیچگونه دستاورد مثبتی برای فوتبال کشورمان به همراه نداشته است. واقعیتی تلخ که تنها و تنها حاصل یک سوء مدیریت است.

فدراسیون خانه به دوش

حالا فدراسیون نشین‌ها فقط دو راه پیش روی خود دارند؛ یا در صورت رضایت شرکت شستا در ساختمان فعلی به عنوان مستاجر حضور داشته باشند و یا مکانی جدید برای استقرار خود پیدا کنند.
شاید اگر مدیران فدراسیون امروز به پروژه احداث ساختمان جدید فدراسیون فوتبال که آبان ۹۷ با حضور شیخ سلمان کلنگش زده شد و قرار بود سال ۱۴۰۰ به بهره برداری برسد، توجه کرده بودند، امروز این دغدغه خانه به دوش بودن برایشان وجود نداشت اما بد نیست بدانید کوچکترین اقدامی -بله کوچکترین اقدامی!- در ساخت این پروژه صورت نگرفته و به بیان ساده برای ساخت آن تنها کاری که انجام نشده کار است!

پیداشدن پاسخ یک سوال

متاسفانه شاهد این واقعیت هستیم که اصلی‌ترین نهاد فوتبال کشورمان به یک مال باخته واقعی تبدیل شده و عجیب‌تر آنکه فدراسیونی که حتی یک ساختمان برای انجام کارهای اداری خود ندارد، برای میزبانی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۷ نامزد شده است!

شاید حالا بهتر از هر زمان دیگری پاسخ این سوال بزرگ را پیدا کنیم که چرا میزبانی مقدماتی جام جهانی به بحرین داده شد و در لیگ قهرمانان آسیا نیز موفق به میزبانی نشدیم!

انتهای پیام/