شناسهٔ خبر: 46778548 - سرویس اجتماعی
منبع: آنا | لینک خبر

یک روانشناس در گفت‌وگو با آنا:

آشنایی مردان با اختلال خلقی پیش از قاعدگی بانوان بسیاری از مشکلات زندگی را حل می‌کند

یک روانشناس با اشاره به اینکه ۶۰ درصد زنان از اختلال خلقی پیش از قاعدگی رنج می‌برند، گفت: تنها توصیه به آقایان این است که در این دوران با همسرانشان مدارا کنند.

صاحب‌خبر -

مژگان نیکنام در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری آنا، با اشاره به اینکه حدود ۶۰ درصد خانم‌ها قبل از دوران قاعدگی علائم فیزیکی و روحی و روانی شدیدی را تجربه می‌کنند که به آن سندرم پیش از قاعدگی گفته می‌شود بر لزوم اطلاع‌رسانی درباره این اختلال تأکید کرد.

وی گفت: نصف جمعیت کره زمین را زنان تشکیل می‌دهند بنابراین توجه و اطلاع‌رسانی در خصوص آلام روحی و روانی آن‌ها برای ارتقا کیفیت زندگی اهمیت دارد.

این روانشناس بابیان اینکه قاعدگی یک اتفاق فیزیولوژیک و عادی در خانم‌ها است اظهار کرد: اگر آقایان از اینکه خانم‌ها در شرایط پیش از قاعدگی چه حالات روحی را تجربه می‌کنند اطلاع داشته باشند بهتر می‌توانند با وضعیت خانم‌ها مدارا کنند و چالش‌های زندگی مشترک را برطرف کنند.

وی بیان کرد: اطلاع‌رسانی در خصوص سندروم پیش از قاعدگی می‌تواند حتی برای همکاران مرد نیز مؤثر باشد و به‌طورکلی بتوانند با همکاران خانم با ملاحظه بیشتری رفتار کنند.

این روانشناس ادامه داد: موارد زیادی از زوج‌هایی که برای مشاوره و روانشناسی مراجعه می‌کنند اصلاً مطلع نیستند که بسیاری از چالش‌هایی که در زندگی زناشویی دارند به دلیل اختلالات خلقی خانم‌ها پیش از قاعدگی اتفاق می‌افتد.

نیکنام گفت: وقتی آقایان در جلسات مشاوره از این موضوع که خانم‌ها با چه مشکلاتی پیش از قاعدگی مواجه هستند، آگاه می‌شوند بهتر می‌توانند زندگی زناشویی و چالش‌های آن را مدیریت کنند.

وی افزود: توصیه به اکثر زوجین و به‌خصوص آقایان در هنگام بروز علائم پیش از قاعدگی که تقریباً یکتا دو هفته قبل از قاعدگی اتفاق می‌افتد این است که مدارا کنند تا این دوران با آرامش بیشتری سپری شود.

این روانشناس اظهار کرد: سندروم پیش از قاعدگی یا ((PMS (Premenstrual syndrome) علائم و نشانه‌های گوناگونی دارد. این علائم شامل تغییر ناگهانی خلق‌وخو، درد یا تحریک‌پذیری سینه‌ها، بالا رفتن اشتها و میل به غذا، خستگی، تحریک‌پذیری و افسردگی هستند.

نیکنام گفت: فرد نباید اجازه دهد که این مشکل کنترل زندگی او را در دست بگیرد. درمان‌های موجود و تغییرات اندک در سبک زندگی بسیاری از علائم و نشانه‌های سندروم پیش از قاعدگی را کاهش داده و یا آن‌ها را کنترل خواهند کرد.

علائم سندروم پیش از قاعدگی

این روانشناس بیان کرد: لیست کامل علائم و نشانه‌های احتمالی سندروم پیش از قاعدگی بسیار طولانی است، ولی بسیاری از زنان تنها بخشی از این علائم را تجربه می‌کنند. علائم احساسی و رفتاری سندروم پیش از قاعدگی، اضطراب و بی‌قراری، حالت‌های افسردگی، گریه کردن ناگهانی و بی‌اختیار، تغییرات خلق‌وخو و خشم ناگهانی، تغییر اشتها و میل به مواد غذایی، بی‌خوابی و مشکلات خواب، گوشه‌گیری، ضعف ارتباطی، تغییر میل جنسی و زودرنجی هستند.

انتهای پیام/۴۱۵۹/