شناسهٔ خبر: 46753553 - سرویس فرهنگی
منبع: انتخاب | لینک خبر

روزنامه‌گردی در «انتخاب»؛

اتهامات صادق قطب‌زاده به روایت ری‌شهری

ما از یک سال و نیم قبل در جریان فعالیت‌های آقای قطب‌زاده و هم‌کاران او بوده‌ایم... وی [قطب‌زاده] در خانه مسکونی خود بدون مقاومت دستگیر شد و در ابتدای امر اظهار بی‌گناهی می‌کرد که پس از ارائه مدارک قبول کرد و در بخشی از سخنانش گفت: «من پس از گفتن این قضیه در حقیقت مرده‌ام، مرا سریع یا عفو کنید و یا اعدام.» در رابطه با این جریان میلیون‌ها ریال کشف و ضبط شده است و از نظر نظامی نیز با این‌که تکیه زیادی بر عوامل نظامی شده بود اما در نهایت خوش‌بختی این برادران علی‌رغم تصور پوچ قطب‌زاده و هم‌دستانش تمامی مطالب را با ما در میان گذاشتند... تنها سه نظامی شاغل فریب آن‌ها را خوردند و این موضوع باعث افتخار ارتش است. ما ۷۵۰ هزار تومان پول از همین افسران که به ما کمک کرده‌اند جمع کرده‌ایم بدین صورت که به آن‌ها پول داده بودند تا آن‌ها هم شریک جرم شوند ولی آن‌ها با تمام اطلاعات خود پیش ما آمدند و جریان را برای ما روشن‌تر ساختند و ما در همین جا از آن‌ها قدردانی می‌کنیم.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»؛ صبح دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۶۱،‌ حجت‌الاسلام محمدی ری‌شهری حاکم شرع و رئیس دادگاه‌های انقلاب اسلامی ارتش در یک مصاحبه مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی از جزئیات طرح به گفته خود جنایت‌کارانه کودتای صادق قطب‌زاده و چگونگی طرح براندازی جمهوری و ترور حضرت امام و اعضای شورای عالی دفاع سخن گفت. ری‌شهری در این مصاحبه در بخشی از سخنانش قطب‌زاده را هم‌کار گروهک سلطنت‌طلب پارس می‌خواند، در بخشی دیگر او را سرسپرده امپریالیسم می‌خواند، در جایی می‌گوید که قطب‌زاده اعتراف کرده با جامعه سوسیالیست فرانسه در ارتباط بوده. سر آخر به عنوان مخاطب نمی توان فهمید که اگر قطب‌زاده سلطنت‌طلب بود پس چطور سال‌ها در خارج از کشور در جهت فروپاشی سلطنت پهلوی تلاش می‌کرد و خود یکی از افرادی بود که کوشید وکلای فرانسوی برای سرکشی از سوی سازمان ملل به ایران بیایند و در نتیجه آنان به ایران آمده گزارشی از شکنجه و وضعیت وحشتناک زندان‌های ایران به سازمان‌های بین‌المللی ارائه کردند، اگر سرسپره امپریالیسم بود، چطور در دوران دانشجویی از آمریکا اخراج شده بود؟! و باز اگر رو به سوی امپریالیسم داشت، ارتباطش با جامعه سوسیالیست‌های فرانسه که خط مشی مارکسیستی داشت را چطور می‌شود توجیه کرد؟!

مشروح سخنان حجت‌الاسلام ری‌شهری را‌ درباره اتهامات صادق قطب‌زاده که روز سه‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۶۱ در روزنامه صبح آزادگان منتشر شد، در ادامه می‌خوانید:

ما از یک سال و نیم قبل در جریان فعالیت‌های آقای قطب‌زاده و هم‌کاران او بوده‌ایم و زمانی که اعضای گروهک سلطنت‌طلب پارس (پاسداران رژیم سلطنتی) دستگیر شدند مسئله قطب‌زاده نیز برای ما مشخص شد. گروهک پارس حدود یک سال و نیم قبل کشف شد و پس از آن دو گروه دیگر به اسامی «نمارا» و «نیما» که همگی در رابطه به این توطئه بودند کشف شدند و طبق مدارک موجود همگی این گروهک‌ها از طریق کانال‌های مختلف در ارتباط با سازمان جاسوسی سیا بوده‌اند.

علت این‌که این مسئله طول کشید این بود که می‌خواستیم افرادی که دستگیر شده‌اند بازجویی شوند و مسئله به صورت پخته‌تر و دقیقت‌تر به عرض ملت برسد. اولین سوالی که مطرح است این است که «آیا واقعا این گروهی که با آقای قطب‌زاده فعالیت داشتند می‌خواستند رژیم را ساقط کنند و یا مسئله چیز دیگر بود؟» و مسئله دوم این است که «آیا امکانات داشته‌اند یا نداشته‌اند؟» اما مسئله اول که آیا واقعا طرح براندازی داشته‌اند و می‌خواستند رژیم را ساقط کنند، پاسخ مثبت است و اما امکانات: امکانات برای این کار آن‌ها تنها چیزی که نداشتند و یا کم داشتند نیروی نظامی و مردمی است.

تاکنون در این رابطه ۴۵ نفر دستگیر شده‌اند که بیست نفر آنان در گروهی که قطب‌زاده تحت عنوان گروه نجات انقلاب ایران تشکیل داده بود عضویت داشتند و بقیه در گروه سلطنت‌طلب «نیما» که یک ماه پیش کشف شده، بازداشت شده‌اند که این گروهک ورشکسته و وابسته مستقیم به امپریالیسم جنایتکار یعنی گروه نجات انقلاب ایران اقدام به تشکیل کابینه نیز کرده بود و از گروه نیما دهقانی را به سمت نخست‌وزیر، ملکوتی را به سمت وزیر پست و تلگراف، دکتر شریف‌زاده به سمت وزیر نفت، دکتر درویش را به سمت وزیر امور خارجه، دکتر باقری را به سمت وزیر نیرو، دکتر افشار را به سمت وزیر کشاورزی، امیر فرزان را به سمت مسئول رادیو تلویزیون و بقیه پست‌ها را به گروه نمارا و گروه خود اختصاص داده بود. جالب این‌جاست که قطب‌زاده مانند صدام از دو نفر از خبرنگاران خارجی دعوت کرده بود که بعد از پیروزی فیلم تهیه کنند که آن دو نفر دستگیر شده‌اد.

علاوه بر هم‌کاری دو تن از فئودال‌های معروف و چماق‌داران مزدور، چند روحانی‌نمای خودفروخته نیز در این طرح خائنانه دست داشته‌اند.

وی [قطب‌زاده] در خانه مسکونی خود بدون مقاومت دستگیر شد و در ابتدای امر اظهار بی‌گناهی می‌کرد که پس از ارائه مدارک قبول کرد و در بخشی از سخنانش گفت: «من پس از گفتن این قضیه در حقیقت مرده‌ام مرا سریع یا عفو کنید و یا اعدام.»

در رابطه با این جریان میلیون‌ها ریال کشف و ضبط شده است و از نظر نظامی نیز با این‌که تکیه زیادی بر عوامل نظامی شده بود اما در نهایت خوش‌بختی این برادران علی‌رغم تصور پوچ قطب‌زاده و هم‌دستانش تمامی مطالب را با ما در میان گذاشتند و سازمان اطلاعاتی ۲۶ میلیونی یعنی همین و با تمام سرمایه‌گذاری‌هایی که کرده بودند تنها سه نظامی شاغل فریب آن‌ها را خوردند و این موضوع باعث افتخار ارتش است. ما ۷۵۰ هزار تومان پول از همین افسران که به ما کمک کرده‌اند جمع کرده‌ایم بدین صورت که به آن‌ها پول داده بودند تا آن‌ها هم شریک جرم شوند ولی آن‌ها با تمام اطلاعات خود پیش ما آمدند و جریان را برای ما روشن‌تر ساختند و ما در همین جا از آن‌ها قدردانی می‌کنیم.

[در جواب پرسش خبرنگار اطلاعات که «آیا حمله به پادگان لویزان ربطی با کودتا داشته است یا خیر؟»] علت این‌که اعلام نشد به خاطر این بود که اطلاعات بیش‌تر در این زمینه کسب کنیم و استفاده‌ای که آن‌ها می‌خواستند از این حمله ببرند خنثی شد و حدود ۵ یا ۶ نفر از منافقین در پادگان لویزان وارد شدند و ۱۲ نفر را شهید کردند که اکثر آنان سرباز بودند در ضمن جانشین نیروی زمینی سرهنگ خرسندی هم زخمی شد و برای چه آن‌ها این کار را کردند؟ برای کمک به صدام و برای کمک به اربابان خودشان و برای این‌که روحیه سربازان ما را پایین بیاورند این کار را انجام دادند.

بعضی از روحانیون قم طبق مدارکی که در دست ما هست تعدادی از اطرافیان ایشان [قطب‌زاده] از جمله عباسی که دستگیر شده طبق اعترافاتی که کرده‌اند به طور قطع و یقین در این رابطه فعالیت داشته و دو سه روز قبل از این جریان ۵۰۰ هزار تومان پول به آقای قطب‌زاده می‌دهد و کاملا در جریان بوده.

در همین رابطه قطب‌زاده در مصاحبه‌ای که شب گذشته [شامگاه یک‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۶۱] متن آن از سیمای جمهوری اسلامی پخش شد گفت در این کودتا آیت‌الله شریعتمداری به وسیله تماسی که از سوی عبدالرضا حجازی با او برقرار نمودیم گفته بود چنان‌چه این طرح شما با موفقیت خاتمه پیدا کرد از نظر من مورد تایید است.

در همین رابطه قطب‌زاده اضافه می‌نماید که شخصی به نام سید مهدوی که یک فرد روحانی‌نما می‌باشد و رابط با عاملین و شریعتمداری بوده مبلغی را جهت خرید منزل و تدارکات اجرای این توطئه پرداخته است.

از سوی دیگر قرار بوده هم‌زمان با به اصطلاح اجرای این کودتا در ایران، رژیم عربستان سعودی هم با دلارهایی که از بیت‌المال مردم محروم عربستان به غارت می‌برد وارد عمل شده و به دستور اربابش آمریکای جنایتکار و با نقشه کودتایی که از قبل چیده شده بود در عراق عمل نموده و رژیم فعلی عراق را با کودتایی از پیش تهیه‌شده سرنگون نمایند که البته منظور از این عمل تغییر مسیر حرکت انقلاب اسلامی در منطقه بوده، که با پیروزی انقلاب در ایران توانسته رشد فزاینده‌ای داشته باشد و عمر سران مرتجع این کشورها را مورد تهدید قرار دهد، و نیز آمریکای جنایتکار بتواند از گسترش بیش‌تر انقلاب اسلامی ایران در جهان که می‌رود ریشه‌اش را قطع نماید، جلوگیری کند چه این‌که بعد از شکست‌های پی در پی نیروهای ورشکسته ارتش عراق از جانب رزمندگان ارتش اسلام و احتمال شوروش و قیام‌های داخلی در عراق، آمریکا و دیگر سردمداران امپریالیست را بر آن داشته که باید هرچه زودتر برای جلوگیری از نفوذ انقلاب اسلامی در منطقه و نیز کشور عراق دست به کار شوند که در همین رابطه به اعتراف قطب‌زاده رژیم عربستان سعودی خود را آماده نموده بود که هم‌زمان با این عمل در ایران، عراق را هم واژگون نماید. هم‌چنین به گزارش منابع آگاه، عربستان سعودی به عوامل اجرایی در این کودتا در ایران قول داده بود که ۲ کشتی حامل مواد غذایی و احتیاجات اولیه را که آماده نموده به مجرد شروع عمل اجناس و محموله این دو کشتی را به این آقایان یا به اصطلاح کودتاچیان تحویل دهد و به تعبیر دیگر قدم‌های اول در مورد لغو محاصره اقتصادی ایران از جانب این مزدوران و سرسپردگان امپریالیسم آمریکا در منطقه برداشته شود.

هم‌چنین لازم به یادآوری است که قطب‌زاده در بازجویی‌های خود اعلام نموده که ما با جامعه سوسیالیست‌ها و حزب سوسیال فرانسه به وسیله این آلون که عضو کابینه فرانسه هم می‌باشد در تماس بودیم.

 

لینک کوتاه کپی لینک