شناسهٔ خبر: 45980116 - سرویس بین‌الملل
منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

کودتاچیان در ۶ شهر مردم را به گلوله بستند

خونبارترین روز میانمار

دنیای‌اقتصاد : سازمان ملل اعلام کرد، دست‌کم ۱۸ تن در روز یکشنبه ۱۰ اسفندماه در جریان متفرق کردن تظاهرات‌کنندگان در میانمار توسط نیروهای امنیتی کشته شدند، که «خونبارترین» روز از زمان وقوع کودتای نظامی در اول فوریه محسوب می‌شود. «ریچارد سی. پَدوک» در گزارش ۲۸ فوریه در همین رابطه نوشت، نیروهای نظامی میانمار در چندین شهر به روی معترضان آتش گشودند تا بتوانند به این وسیله تظاهراتی را که به‌خاطر کودتای خودشان رخ داده مهار کنند.

صاحب‌خبر -

دفتر حقوق‌بشر سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد، در درگیری‌های روز یکشنبه دست‌کم ۱۸ تن کشته و بیش از ۳۰ تن زخمی شدند. براساس اطلاعات به دست آمده کشته‌ها در صفوف تظاهرات‌کنندگان در نتیجه استفاده نیروهای امنیتی از گلوله‌های واقعی در شهرهای یانگون، داوی، ماندالای، مییک، باگو و بوکوکو هستند. در بیانیه سازمان ملل همچنین اشاره شده که نیروهای امنیتی از گاز اشک‌آور، گلوله‌های مشقی و بمب‌های صوتی علیه معترضان استفاده می‌کنند. گزارشگر نیویورک‌تایمز می‌افزاید، ویدئوها و تصاویر به‌دست آمده نشان می‌دهد بسیاری روی زمین افتاده‌اند درحالی‌که برخی دیگر سخت در تقلا هستند تا زخمی‌ها و کشته‌ها را از میان دود غلیظ برخاسته از گاز اشک‌آور نجات دهند. خشونت عریان و تیراندازی مستقیم و کورکورانه به سوی معترضان در روز یکشنبه کار را به جایی کشاند که بسیاری از مقام‌ها، سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی به انتقاد از میانمار پرداختند.

دفتر حقوق‌بشر سازمان ملل تاکید کرد، براساس معیارهای بین‌المللی در زمینه حقوق‌بشر استفاده از زور و اقدامات شدید علیه تظاهرات‌کنندگان صلح‌جو غیرقابل توجیه است و ارتش و پلیس میانمار باید به حق شهروندان در برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز و درخواست برای «بازگرداندن دموکراسی» احترام بگذارند. اتحادیه اروپا نیز بر لزوم تعقیب و بازخواست مقامات جدید میانمار به‌دلیل گزارش‌ها درباره کشته شدن تظاهرات‌کنندگان در جریان اعتراضات تاکید کرد. جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «نیروهای امنیتی در جریان استفاده از گلوله‌های واقعی در حق غیرنظامیان بی‌دفاع در واقع علنا قانون بین‌المللی را نقض کرده‌اند و باید تحت تعقیب قرار بگیرند. استفاده از خشونت هیچ مشروعیتی را به براندازی غیرقانونی دولت منتخب دموکرات نمی‌دهد و مقامات نظامی باید فورا دست از خشونت در حق غیرنظامیان برداشته و به مردم اجازه دهند حق آزادی بیان و تجمع داشته باشند.» پاسخ قهرآمیز نظامیان نشانه‌ای است از قساوت جدید آنها برای «جمع کردن» و نه «حل کردن» اعتراضاتی که از اول فوریه کلید خورده است. در حقیقت، این رویکرد تقابلی نظامیان میانماری بود که تظاهرات را از حالت صلح‌آمیز خارج کرد. تظاهرات و جنبش نافرمانی مدنی نظامیان را به‌دلیل قساوت‌شان در برخورد با مردم به چالش کشیده است. این درحالی است که ارتش در این کشور سابقه خوبی ندارد و در سرکوب جنبش دموکراسی‌خواه در سال ۱۹۸۸ و ۲۰۰۷ نقش اساسی داشته است. به‌نظر می‌رسد رسانه‌های دولتی در میانمار هم در برخورد با معترضان به ارتش پیوسته و هشدار داده بودند که با «معترضان آشوبگر» برخورد شدیدی خواهد شد. هفته گذشته ژنرال «مین آئونگ هلینگ»، رهبر کودتای میانمار، گفته بود مقامات این کشور از قوه قهریه حداقل استفاده را می‌کنند. با این حال تاکنون دست‌کم ۲۱ نفر در جریان اعتراضات به کودتا در این کشور کشته شده‌اند که ۱۸ نفرشان روز یکشنبه ۱۰ اسفندماه کشته شدند.  آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات‌متحده نیز خشونت نیروهای امنیتی میانمار را محکوم کرد و آن را «تنفرانگیز» نامید. وی در توییتر نوشت: «ما کنار مردم برمه محکم می‌ایستیم و از همه کشورها می‌خواهیم یک‌صدا از خواست و اراده آنها حمایت کنند.»

 سخنگوی دفتر حقوق‌بشر سازمان ملل هم افزود: «ما قویا تشدید خشونت‌ها علیه معترضان را محکوم می‌کنیم و از ارتش می‌خواهیم به سرعت استفاده خشونت‌بار از زور عریان علیه معترضان را متوقف سازد.» در شهر جنوبی «داوی»، پلیس به روی صدها نفر آتش گشود و شاهدان به نیویورک‌تایمز گفتند لااقل سه نفر کشته و بیش از ۵۰ نفر زخمی شدند. به نوشته گزارشگر نیویورک‌تایمز، «تامتاداو»- نام دیگر ارتش میانمار به زبان محلی- طی ۶۰ سال گذشته همواره بر کشور حاکم بوده است. اما یک دهه پیش بود که قدرت را به رهبران غیرنظامی واگذار کرد اما در اول فوریه ۲۰۲۱ بار دیگر دست به کودتا زد و قدرت را از دست غیرنظامیان خارج کرد.