شناسهٔ خبر: 45861092 - سرویس سیاسی
منبع: رجا | لینک خبر

نسخه‌پیچی برجامی اصلاح‌طلبان برای دولت آینده/‌ امتیاز دادن به آمریکا چه دستاوردی برای حامیان برجام دارد؟

راه دانا

نسخی پیچی اصلاح طلبان برای دولت آینده و تلاش برای زنده نگه داشتن برجام درحالی موجبات گستاخی آمریکایی ها و احتمالا پس از آن اروپایی ها را فراهم کرده که هنوز روشن نیست دستاورد وقت کشی های آمریکا برای حامیان برجام چیست.

صاحب‌خبر -
نسخی پیچی اصلاح طلبان برای دولت آینده و تلاش برای زنده نگه داشتن برجام درحالی موجبات گستاخی آمریکایی ها و احتمالا پس از آن اروپایی ها را فراهم کرده که هنوز روشن نیست دستاورد وقت کشی های آمریکا برای حامیان برجام چیست.
 
به گزارش رجانیوز؛ برجام کلیدواژه ای است که در طول 5 سال گذشته اصلاح طلبان و جریان حامی دولت توانست بیشترین بهره برداری را از آن داشته باشد؛ به بهانه برجام فعالیت هسته ای کشور که سال‌ها دانشمندان جوان هسته ای در مسیر آن ممارست کرده بودند تعطیل شد، امتیازات یک جانبه به اروپا و آمریکا داده شد، بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی آنقدر در کشور برو و بیا کردند که خانه زاد شدند، نفوذ و جاسوسی از کشور به بیشترین حد خود رسید و در نهایت بر خلاف آنچه در برجام توافق شده بود، تحریم های شدیدتر علیه ملت ایران اعمال شد.
 
اما به نظر می رسد کلید واژه برجام همچنان برای برخی نان آور است. این روزها که اقدام جمهوری اسلامی ایران برای خروج از پروتکل الحاقی به اخبار داغ رسانه های داخلی و بین المللی تبدیل شده است، جریانی در داخل کشور تلاش می کند تا به هر شکلی که شده با چنگ و دندان برجام را حفظ کند.
 
علی رقم اینکه برجام یک معاهده بود که ایران در یک سوی آن و کشورهای اروپایی و آمریکا در سوی دیگر آن قرار داشتند اما هیچ گاه در عمل اقدامی از سوی طرف های مقابل جمهوری اسلامی ایران صورت نگرفت ایران به تمام تعهداتی که در جریان این معاهده داده بود پایبند ماند و حتی داوطلبانه به عضویت پروتکل الحاقی در آمد تا بیش از پیش حسن نیت خود را نشان دهد.
 
عمل نکردن به تعهدات از سوی طرف های مقابل عملا به منزله لغو این معاهده بود کمااینکه آمریکا در دوران ریاست دونالد ترامپ با امضای رئیس جمهور خروج خود را از برجام را رسما اعلام کرد، اما در سوی دیگر ماجرا یعنی ایران، تیم مذاکره کننده و حامیان برجام بدون ذره ای لغزش بر زنده بودن این معاهده که حالا دیگر یک اقدام خود خواسته بود پافشاری کردند.
 
رئیس جمهور بارها در اظهارات مختلف بر زنده بودن برجام تاکید کرد و تلاش کرد مسئولیت پاسخگویی درباره برجام را از شانه دولت برداشته و به گردن نظام بیندازند. روحانی این را گفت که برجام تصمیم نظام بود نه دولت که یک دولت آن را اجرا کند و دولت بعد بخواهد آن را اجرا نکند!
 
 
این سخنان رئیس جمهور به منزله تلاش برای زنده نگه داشتن برجام بود تا به هر نحوی از انحاء حضانت فرزند دیپلماسی ظریف را به دولت بعد واگذار کند، البته تلاش ها برای احیا برجام تنها به رئیس جمهور محدود نشد.
 
با جدی شدن تصمیم ایران برای خروج از پروتکل الحاقی و اجرای قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها»، ناقضان برجام به تلاطم افتادند، رئیس جمهور آمریکا چند روز قبل از زمان تعیین شده در قانون برای خروج از پروتکل الحاقی در سخنانی اعلام کرد که مکانیزم ماشه را لغو خواهد کرد و تنها دو روز مانده به زمان تعیین شده، رافائل گروسی رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران سفر کرد تا با وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی دیدار کند.
 
پایان سفر گروسی در سوم اسفند ماه با صدور یک بیانیه مشترک با سازمان انرژی اتمی همراه بود و آن اینکه رئیس آژانس توانست با فرصت 3 ماه ای از ایران برای ایجاد روزنه امید در اجرای قانون مجلس به وین برگردد.
 
 
امتیاز گیری گروسی اگرچه نوعی فرصت گیری از سوی آژانس محسوب می شد، اما محمدقوچانی، فعال رسانه ای اصلاح طلب در روزنامه سازندگی از آن به عنوان تولد دوباره برجام نام برد.
 
وی در ادامه مجلس را نشانه گرفت و اضافه کرد: جریانی در مجلس میخواست ذیل قانون راهبردی لغو تحریم‌ها، در عمل فاتحه برجام را بخواند و اکنون با تولد دوباره آن مواجه شده‌است، فکر می‌کردند سوم اسفند، روز مرگ برجام خواهدبود، دولت آینده بدون تردید این مسیر را ادامه خواهدداد!
 
عباس عراقچی هم در اظهاراتی گفت: اقدام ایران در پنجم اسفند به منزله خروج از برجام نیست! تلاش عراقچی برای زنده نگه داشتن برجام البته امری طبیعی است اما چشم بستن به بدعهدی آمریکا و اروپا نسبت به ملت ایران و نقض آشکار تعهداتشان طبیعی نیست.
 
صادق زیباکلام نیز در گفت و گو با روزنامه آرمان در حالی مسئولیت برجام را به گردن دولت آینده انداخت که آن را مقدمه ای برای توافق با غرب دانست. زیباکلام  دولت آینده را ناچار به تغییری در سیاست خارجی دانسته و گفته بعد از اینکه دولت در 1400 سر کار آمد  توافق صورت خواهد گرفت؛ من اسمش را برجام 1400 می‌گذارم!
 
 
نسخی پیچی اصلاح طلبان برای دولت آینده و تلاش برای زنده نگه داشتن برجام اما موجبات گستاخی بیش از پیش آمریکا و احتمالا پس از آن اروپایی ها را فراهم کرده است.
 
آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا  شب گذشته  در کنفرانس خلع سلاح بار دیگر از تلاش دولت آمریکا برای تقویت و طولانی‌تر کردن برجام از طریق همکاری با متحدان و شرکای خود سخن گفت.
 
 
وی در اینباره گفته است: ما همچنین از طریق همکاری با شرکا و متحدان خود تلاش خواهیم کرد برجام را تقویت و طولانی‌تر کنیم و به سایر حوزه‌های حساس از جمله فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه و برنامه موشک‌های بالستیک این کشور نیز بپردازیم.
 
برجام طولانی تر یعنی بازی موش و گربه آمریکا با ایران و وعده هایی که هیچ گاه عملی نخواهد شد. اما جای سوال است که این وقت کشی ها و امتیاز دادن به غرب چه دستاوردی برای جریان اصلاح طلب و حامیان برجام خواهد داشت.

منبع:راه دانا