شناسهٔ خبر: 42923253 - سرویس استانی
منبع: فارس | لینک خبر

رتبه 7 کنکوری که نه تیزهوشانی بود و نه در شهر به مدرسه رفت

با اعلام نتایج کنکور سراسری سال 99، مهدی ضیایی آذرخورانی از منطقه جرقویه سفلی، روستای آذرخوران رتبه هفتم کنکور سراسری را در گروه علوم انسانی کسب کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، کنکور همچنان پر تب و تاب‌ترین رقابت علمی ایران است که هر سال چند هزار نفر را درگیر موج خود می‌کند. کنکور سراسری ۹۹ با فراز و نشیب‌های فراوان و پس از چند بار تعویق به دلیل شیوع ویروس کرونا سرانجام در روزهای آخر مرداد ماه امسال برگزار شد و یک میلیون و ۱۴۶ هزار داوطلب در بیش از ۳ هزار و ۳۰۰ حوزه امتحانی با هم به رقابت پرداختند. با اعلام نفرات برتر کنکور امسال مشخص که سهم استان اصفهان از این ماراتن علمی چشم‌گیر و انکار ناشدنی است. از ۸۴ هزار و ۴۵۸ داوطلب کنکور سراسری ۹۹ در استان اصفهان، با اعلام سازمان سنجش  ۵ دانش آموز اصفهانی در میان رتبه برترهای تک رقمی کشور قرار گرفتند.

مهدی ضیایی آذرخورانی یکی از موفق‌ترین چهره‌های مناطق محروم 

جرقویه سفلی یکی از مناطق محروم استان اصفهان با جمعیتی حدود ۱۶ هزار نفر است که امسال با درخشش مهدی ضیایی آذرخورانی یکی از دانش‌آموزان این منطقه در کنکور، مورد توجه واقع شد. این روزها این دانش‌آموز از روستای آذرخوران منطقه جرقویه سفلی به‌ عنوان یکی از موفق‌ترین چهره‌های مناطق محروم شناخته می‌شود.

 

حالا نتایج کنکور سراسری سال ۹۹ اعلام شده و مهدی رتبه هفتم کنکور سراسری را در گروه علوم انسانی را کسب کرده است؛ هدف اصلی‌اش موفقیت در کنکور بود، از کلاس دوازدهم درس خواندن را شروع کرد و برنامه‌ریزی می‌کرد که چگونه به هدفش دست یابد.

مهدی راز موفقیتش را توکل به خداوند در تمام لحظات می‌داند؛ او می‌گوید: لطف و عنایت خداوند، تلاش و پشتکار خودش  و حمایت‌های پدر و مادر و برادرش و معلمانش بود که سرانجام توانست در کنکور موفق شود.

به عنوان یک فرد موفق معتقد است: انسان باید سختی بکشد تا به هدفش برسد.

او نشان داد که اگر دانش‌آموزی هدف و برنامه داشته باشد حتی اگر در دور افتاده‌ترین مکان‌ها و حداقل امکانات زندگی کند موفقیت دور از دسترس نیست.

وی اکنون یک الگوی موفق برای دانش‌آموزانی با شرایط خودش است، پدر وی کشاورز و مادرش معلم است و برادر بزرگ‌ترش نیز معلم است.

 

شب قبل از کنکور کمتر از ۵ ساعت خوابیدم

برای آشنایی بیشتر با مهدی ضیایی آذرخورانی رتبه هفتم کنکور انسانی گفت‌وگویی داشتیم. مهدی ضیایی آذرخورانی در گفت‌وگو با اشاره به احساس خود شب قبل از کنکور اظهار داشت: شب قبل از کنکور خواب به چشمان نیامد و کمتر از ۵ ساعت خوابیدم.

رتبه برتر کنکور سراسری ۹۹ در پاسخ به این سؤال که چطور متوجه شدید که یکی از رتبه‌های برتر کنکور سراسری امسال را کسب کرده‌اید، افزود: صبح مادرم مرا از خواب بیدار کردم و گفت رتبه هفتم شدی، خیلی خوشحال شدم اما کمی هم ناراحت شدم که چرا رتبه یک نشدم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا انتظار این‌که جزو ۱۰ نفر برتر کنکور باشی را داشتید گفت: انتظار داشتم زیر ۱۰۰ باشم اما انتظار این‌که زیر رتبه ۱۰ باشم را نداشتم.

ضیایی آذرخورانی با بیان این‌که در روزهایی که مدرسه می‌رفتم ۶ تا ۸ ساعت و در روزهایی که آزاد بودم ۱۴ تا ۱۶ ساعت درس می‌خواندم، بیان کرد: از سال دوازدهم به طور جدی برای کنکور شروع به درس خواندن کردم.

 

روزهای جمعه را به تفریح اختصاص می‌دادم 

رتبه برتر کنکور سراسری ۹۹ با بیان این‌که روزهای جمعه وقتم کاملاً آزاد بود و این روز را به تفریح اختصاص می‌دادم و مطالعه نمی‌کردم، عنوان کرد: خانواده‌ام در موفقیت در کنکور بسیار تأثیر داشتند، فضایی آرام را برایم فراهم می‌کردند و هر امکاناتی را که می‌خواستم تا آنجا که در وسع و توان‌شان بود، برایم فراهم می‌کردند.

وی با بیان این‌که یک بردار بزرگ‌تر از خودم دارم که معلم است و زمانی که در آزمون‌های آزمایشی شرکت می‌کردم، برادرم تحلیل می‌کرد، اضافه کرد: اصلاً در کلاس‌های آموزشی کنکور شرکت نکردم.

ضیایی آذرخورانی در پاسخ به این سؤال که حالا که رتبه برتر کنکور را کسب کردید و به هر رشته و دانشگاهی که علاقه دارید، می‌توانید بروید، برنامه شما برای آینده چیست، گفت: برای تحصیل در دانشگاه مشاوره تحصیلی دانشگاه فرهنگیان را انتخاب کردم.

رتبه برتر کنکور سراسری ۹۹ با اشاره به عوامل موفقیت خود به جز خانواده عنوان کرد: توکل به خداوند در تمام لحظات، مدرسه و دبیرهایی باسوادی که داشت با این‌که در روستا بودیم از خیلی از اساتید برتر بهتر تدریس می‌کردند.

فقط از دو کانال آموزشی در  شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کردم

وی در پاسخ به این سؤال که در زمان درس خواندن برای کنکور چقدر در شبکه‌های اجتماعی فعال بودید، بیان کرد: خیلی کم اصلاً با دوستان چت نمی‌کردم و فقط از دو کانال آموزشی استفاده می‌کردم.

 

ضیایی آذرخورانی با اشاره به روز کنکور گفت: مانند همه کنکوری‌ها استرس را داشتم، اول که تست ادبیات را آغاز کردم، استرس داشتم اما بعد که آسان شد، آرام شد، سه درس عربی، اقتصاد و جامعه‌شناسی را صد درصد زدم، فقط ادبیات سخت بود.

رتبه برتر کنکور سراسری ۹۹ با تأکید بر این‌که به کنکوری‌ها توصیه می‌کنم که سخت تلاش کنند تا موفق شوند، افزود: روستای ما فاقد امکانات آموزشی است و کلاس کنکور یا سایر کلاس‌های آموزشی در آن برگزار نمی شود و در مدرسه ۵۰ نفر بیشتر نبودیم و فقط روزی ۳ تا ۴ معلم در مدرسه بود.

وی خاطرنشان کرد: از مدرسه و همه دبیرانم و مردم منطقه جرقویه سفلی، روستای آذرخوران تقدیر و تشکر می‌کنم، شاید برای پیشرفتم به شهر بروم اما مطمئناً هیچگاه روستایم را فراموش نمی‌کنم و به آنجا باز می‌گردم.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/ص۳۰/ر