شناسهٔ خبر: 42440851 - سرویس سیاسی
منبع: آریا | لینک خبر

جلسه علنی مجلس؛

اصلاح لايحه اهداف، وظايف و اختيارات وزارت ورزش

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اصلاح لایحه اهداف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان به منظور تامین نظر شورای نگهبان موافقت کردند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان به منظور تامین نظر شورای نگهبان با اصلاح ماده یک این لایحه با 196 رأی موافق، یک رأی مخالف و 13 رأی ممتنع از مجموع 251 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.
براساس این گزارش ماده یک به این شرح اصلاح شد:
اختیارات وزارت ورزش و جوانان که در این قانون به اختصار وزارت نامیده می‌شود و دستگاه‌های تحت نظارت وزارت مذکور باید مقید به رعایت احکام‌های اسلامی و شئون انقلاب اسلامی و تابع کلیه قوانین نظام جمهوری اسلامی تعیین شود.
در تبصره 3 ماده 5 این لایحه نیز به عبارت «تشکیل می‌شود» عبارت «و حق رای اعضای متناظر استانی همانند اعضای شورای عالی خواهد بود» اضافه می‌شود.

اصلاح ماده 44 لایحه مدیریت خدمات کشوری
نمایندگان مجلس ماده 44 لایحه مدیریت خدمات کشوری را جهت تأمین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند.
نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی با ماده 44 لایحه مدیریت خدمات کشوری با 162 رأی موافق، 8 رأی مخالف، 7 رأی ممتنع از مجموع 240 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
ماده واحده به این شرح اصلاح شد: در سطر آخر پس از کلمه "متولد" عبارت "یا ساکن با سابقه حداقل 10 سال سکونت در" اضافه شد.
اصلاح لایحه عضویت دولت در موسسه بین الملل سامانه‌های کاربردی
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اصلاح لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در موسسه بین الملل سامانه‌های کاربردی به منظور تامین نظر شورای نگهبان موافقت کردند.
نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در موسسه بین الملل سامانه‌های کاربردی به منظور تامین نظر شورای نگهبان با اصلاح ماده 1 این لایحه با 171 رأی موافق، 7 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع از مجموع 247 نماینده حاضر در صحن موافقت و برای رفع ایراد شورای نگهبان اصلاح و پیوست آن را به شورای نگهبان ارسال کردند.
در ماده واحده لایحه مذکور آمده است: به دولت اجازه داده می‌شود در موسسه بین المللی تحلیل سامانه‌های کاربردی به شرح منشور پیوست عضویت یابد و نسبت به پرداخت حق عضویت مربوط و یا کمک، اقدام نماید.
در تبصره 1 این ماده واحده آمده است: تعیین و تغییر دستگاه اجرایی طرف عضویت برعهده دولت است. کلیه دستگاه‌های اجرایی موظفند تمام ارتباطات و تعاملات موردنیاز خود با موسسه یاد شده را از طریق دستگاه اجرایی طرف عضویت برقرار نمایند.
براساس تبصره 2 ماده واحده مذکور؛ رعایت اصول یکصد و سی و نهم (139) و هفتاد و هفتم (77) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به ترتیب در مورد ارجاع اختلاف به داوری، موضوع ماده 6 و هرگونه اصلاح منشور موضوع ماده 18، الزامی است.
 
اصلاح طرح یک فوریت حمایت از تاسیس و تقویت موسسات و مراکز آموزشی عالی غیردولتی
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اصلاح طرح یک فوریت حمایت از تاسیس و تقویت موسسات و مراکز آموزشی عالی غیردولتی به منظور تامین نظر شورای نگهبان موافقت کردند.
نمایندگان در نشست علنی امروز در جریان بررسی اصلاح طرح یک فوریت حمایت از تاسیس و تقویت موسسات و مراکز آموزشی عالی غیردولتی به منظور تامین نظر شورای نگهبان، با حذف ماده 1 این طرح و تبصره‌های آن با 149 رأی موافق، 12 رأی مخالف و 18 رأی ممتنع از مجموع 252 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.
همچنین نمایندگان در ادامه بررسی طرح مذکور، با حذف ماده 2 و تبصره‌های آن نیز با 149 رأی موافق، 15 رأی مخالف و 15 رأی ممتنع از مجموع 248 نماینده حاضر در مجلس موافقت کردند.
 
اصلاح طرح تنظیم مقررات مالی و اداری وزارت آموزش و پرورش
نمایندگان مجلس شورای اسلامی به منظور تامین نظر شورای نگهبان طرح تنظیم برخی از مقررات مالی، اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش را اصلاح کردند.
نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی به منظور تامین نظر شورای نگهبان با اصلاح گزارش کمیسیون برنامه و بودجه در مورد "طرح یک فوریتی تنظیم برخی مقررات مالی و اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش" اعاده شده از سوی شورای نگهبان با 155 رأی موافق، 4 رأی مخالف و 13 رأی ممتنع از مجموع 243 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
براساس اصلاحات انجام شده در تبصره ماده 3 عبارت «بار مالی این تبصره در سقف بار پیش بینی شده در ردیف 127500 وزارت آموزش و پرورش و قانون بودجه سال 99 تامین می‌شود و از تاریخ یکم بهمن سال 99 لازم الاجرا است» جایگزین عبارت «بار مالی این تبصره از محل ردیف 127500 وزارت آموزش و پرورش مندرج در قانون بودجه سال 99 کل کشور مصوب 26 اسفند سال 98 تامین می‌شود» می‌گردد.
 
اصلاح لایحه تأسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی
نمایندگان مجلس جهت تأمین نظر شورای نگهبان لایحه تأسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی را اصلاح کردند.
نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی جهت تأمین نظر شورای نگهبان گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه تأسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی را تصویب کردند.
در این گزارش آمده است:
تبصره 3 به ماده 5 قانون الحاق شد.
تبصره 3: سهم مالکان واحد‌های مسکونی ناتوان از پرداخت که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی نیستند، پس از اخذ نظر مقام معظم رهبری توسط بنیاد مستضعفان، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) تأمین و برداشت می‌شود.
آیین‌نامه اجرایی تبصره شامل نحوه تشخیص مالکان موضوع این تبصره بر اساس سطح درآمد و دارایی آن‌ها توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری کمیته امام خمینی (ره)، بنیاد مستضعفان، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران تدوین و حداکثر ظرف مدت 3 ماه از لازم الاجرا شدن این قانون به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.
 
اعضای کمیسیون ویژه جهش تولید مشخص شدند
اعضای کمیسیون ویژه جهش تولید و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی مشخص شدند.
احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اسامی در نشست علنی امروز، اسامی اعضای این کمیسیون را که از سوی نمایندگان انتخاب شده بودند به این شرح قرائت کرد:
- الیاس نادران
- سید شمس الدین حسینی
- رحیم زارع
- جعفر قادری
- رضا تقی پور
- عبدالرضا مصری
- محمد رشیدی
- غلامرضا نوری
- سیداحسان خاندوزی
- محمدحسین فرهنگی
- محسن زنگنه
- علی اکبر کریمی
- صدیف بدری
- کمال علیپور خنکداری
- احسان ارکانی.
 
اعضای ناظر مجلس در شورای اقتصاد انتخاب شدند
نمایندگان مردم در خانه ملت، اعضای ناظر مجلس در شورای اقتصاد را انتخاب کردند.
نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، غلامرضا مرحبا را با 159 رأی و مجتبی توانگر را با 136 رأی از مجموع 197 رأی مأخوذه، به عنوان اعضای ناظر مجلس در شورای اقتصاد انتخاب کردند.
محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در رابطه با انتخاب این شورا گفت:دبیرخانه شورای اقتصاد در سازمان برنامه و بودجه مستقر است و کار شورای اقتصاد هم مربوط به برنامه و بودجه است بنابراین کمیسیون مربوطه آن هم باید برنامه و بودجه باشد.
وی خطاب به رئیس مجلس ادامه داد: در این رابطه با هیأت رئیسه صحبت کردیم، اما بعدا گفتند که در هیئت رئیسه بحث و این نظر رد شده است درحالی که اظهارات نمایندگان مبتنی بر استدلال است و هیئت رئیسه قیم نمایندگان نیست و مدیریت جلسات را برعهده دارد و این موارد باید در صحن مطرح وتصمیم گیری شود.
اقای قالیباف در پاسخ به اظهارات این نماینده گفت: تاکنون و بر اساس روال، اعضای ناظر در شورای اقتصاد از کمیسیون اقتصادی انتخاب می‌شدند البته نیاز به تجدیدنظر در وظایف کمیسیون‌ها وجود دارد و این موضوع را به مرکز پژوهش‌ها ارجاع دادیم و باید آن را بررسی کند و پس از اصلاح آیین‌نامه ممکن است اعضا از کمیسیون برنامه و بودجه انتخاب شود.
 
نحوه تعیین حدنصاب کمیسیون قضایی و حقوقی مشخص شد
نمایندگان مجلس با تعیین حدنصاب تعداد اعضای کمیسیون قضایی و حقوقی موافقت کردند.
نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح الحاق یک تبصره به ماده 38 قانون آئین نامه داخلی مجلس با کلیات آن با 174 رأی موافق، 39 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 235 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
براساس این گزارش سمیه محمودی سخنگوی کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس در تشریح طرح الحاق یک تبصره به ماده 38 قانون آئین نامه داخلی مجلس، گفت: طرح مذکور که برای بررسی بیشتر به کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس ارجاع شده بود، با حضور مسئولان دستگاه‌های اجرایی ذیربط و مرکز پژوهش‌های مجلس مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و در تاریخ 21 مرداد 99 با اصلاحاتی در عنوان و متن به تصویب رسید.
نماینده مردم شهررضا در مجلس شورای اسلامی در تشریح ماده واحده طرح اصلاح یک تبصره به ماده 38 قانون آئین نامه داخلی مجلس، افزود: براساس ماده واحده این طرح در دوره یازدهم هیات مشترک رؤسای شعب و هیات رئیسه مجلس می‌تواند حداقل اعضای کمیسیون قضایی و حقوقی را تائید کند.
وی اضافه کرد: علیرغم اینکه 3 ماه از بازگشایی مجلس یازدهم گذشته تاکنون کمیسیون قضایی و حقوقی تشکیل نشده است که با تصویب طرح الحاق یک تبصره به ماده 38 قانون آئین نامه داخلی مجلس زمینه تشکیل این کمیسیون فراهم می‌شود.
 
انتخاب اعضای هیئت مدیره خبرگزاری خانه ملت
اعضای هیئت مدیره موسسه خبرگزاری خانه ملت انتخاب شدند.
سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی در نشست علنی امروز نتایج آرای انتخابات هیئت مدیره موسسه خبرگزاری خانه ملت را اعلام کرد.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در این انتخابات 217 رأی اخذ شده است، گفت: سمیه محمودی با 133 رأی، نصرالله پژمانفر با 111 رأی و وحید جلال زاده با 111 رأی به عنوان اعضای هیئت مدیره موسسه خبرگزاری خانه ملت انتخاب شدند.
سیدکاظم دلخوش اباتری، سمیه محمودی، محمدرضا پورابراهیمی، وحید جلال زاده، سید مهدی فرشادان و نصرالله پژمانفر کاندیدا‌های شرکت کننده در انتخابات هیات مدیره خانه ملت بودند.
 
پایان جلسه علنی مجلس
جلسه علنی مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش پایان یافت
آقای قاضی زاده هاشمی نائب رئیس اول مجلس که ریاست بخش دوم جلسه علنی امروز را بر عهده داشت گفت: جلسه بعدی مجلس ساعت 8 صبح روز چهارشنبه خواهد بود.