شناسهٔ خبر: 3817034 - سرویس فرهنگی
منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نیاز۲۰برابری بودجه برای کاوش و مرمت

صاحب‌خبر -


به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای سلطانی فر در پایان جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران افزود: به بیان باستان شناسان حدود یک میلیون بنا، مکان و محوطه تاریخی در کشور داریم که در طول چند قرن گذشته 10 تا 15 درصد آن شناسایی شده و حدود 85 درصد آن زیر خاک و دل کوه هاست.

وی اضافه کرد: از سال 1309 تاکنون که قانون حفاظت از اماکن تاریخی و عتیقه جات به تصویب رسیده 32 هزار بنا از اماکن شناسایی شده ثبت ملی است و از این میزان 17 اثر در یونسکو ثبت جهانی شده است.

سلطانی فر با اشاره به اینکه حدود 20 پرونده برای ثبت در یونسکو و ثبت با مطالعات اولیه داریم، گفت: ضابطه یونسکو ، ثبت یک اثر برای هر کشور در یکسال است و بنا داریم ثبت های ما برای طرح های زنجیره ای باشد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی همچنین افزود: برای سالهای 2015 و 2016 منطقه شوش و 11 قنات تاریخی از طرح های ما برای ثبت در میراث جهانی است.

نیاز به 16 میلیارد تومان برای نگهداری اماکن تاریخی

سلطانی فر گفت: سالانه حدود 16 هزار میلیارد تومان برای نگهداری و مرمت اماکن تاریخی نیاز داریم که حدود 300 میلیارد تومان اختصاص می یابد.

وی درباره جشن نوروز افزود: قرار بود امسال به میزبانی تاجیکستان این جشن برگزار شود که با انصراف این کشور منتظر جواب کشورهای قزاقستان و آذربایجان هستیم.

سلطانی فر گفت: 43 کشور ایران را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب کردند که از این میزان 15 کشور همسایه و 28 کشور از کشورهای خاورمیانه ، اسلامی، اروپایی و آسیای جنوب شرقی هستند و برنامه ریزی ما نیز جذب گردشگر برای تعامل بیشتر و استفاده از درآمد ارزی است.

وی افزود: سال گذشته 4،7 میلیون نفر گردشگر ورودی و 7 میلیون نفر گردشگر خروجی داشتیم که در چهارماهه تیر تا پایان مهر امسال این تراز به نفع گردشگری ورودی مثبت شد.