شناسهٔ خبر: 34536018 - سرویس اجتماعی
منبع: دانشجو | لینک خبر

در دانشگاه خوارزمی؛

بیستمین نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل ۱۵ مرداد برگزار می‌شود

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: بیستمین نشست این اتحادیه از ۱۵ تا ۱۸ مرداد به میزبانی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه خوارزمی برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، پیام مرادی، دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در نشست خبری بیستمین نشست سالیانه این اتحادیه گفت: بیستمین نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل از ۱۵ تا ۱۸ مرداد با شعار عقلانیت انقلابی، مقاومت هوشمندانه و عدالت طلبی اخلاقمدارانه به میزبانی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه خوارزمی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه بیستمین نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با حضور ۴۰۰ نفر از اعضای این اتحادیه از ۶۰ دفتر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور برگزار می‌شود، تصریح کرد: دستور کار قطعی این نشست برگزاری انتخابات شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل است که این انتخابات با حضور دبیران انجمن‌های عضو اتحادیه برگزار می‌شود.

مرادی با اشاره به اینکه برنامه‌های این نشست در دو نوبت صبح و بعد از ظهر برگزار می‌شوند، تصریح کرد: در برنامه‌های نوبت صبح به مسائل آموزشی، برگزاری کمیسیون‌های تخصصی و هم اندیشی پیرامون برنامه‌های یک سال آینده پرداخته می‌شود. در برنامه‌های نوبت صبح از حضور اساتید دانشگاه، ادوار اتحادیه، شخصیت‌های رسانه ای، روزنامه نگاران، سیاسیون و شخصیت‌های فرهنگی استفاده می‌شود.

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با اشاره به اینکه برنامه‌های نوبت عصر نیز با رویکرد سیاسی و اجتماعی برگزار می‌شوند، تصریح کرد: در این نشست از معاونت فرهنگی وزارت علوم و بهداشت، دادستان کشور، رئیس بنیاد مستضعفان، حدادعادل و صادق محصولی از شخصیت‌های شناخته شده سیاسی، سیاوشی نماینده مردم تهران در مجلس، حاجی رئیس فراکسیون ولایی مجلس، سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه، امیر پوردستان رئیس مرکز مطالعات راهبردی ارتش، آیت الله قمی عضو مجلس خبرگان رهبری، سیدفرید حسینی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها دعوت به عمل آمده است. همچنین پیگیر حضور شخصیت‌هایی همچون محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، محمدباقر قالیباف شهردار سابق تهران و سرتیپ حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش هستیم.

وی گفت: کمیسیون‌های تخصصی این نشست در قالب کمیسیون‌های تخصصی تشکیلات سیاسی، فرهنگی، آموزش و تحقیقات و تبلیغات برگزار می‌شود. همچنین هم زمان با این نشست دوره‌های رسانه‌ای ویژه اعضای اتحادیه برگزار می‌شود.

مرادی گفت: با توجه به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی بخشی از برنامه‌های این نشست به دعوت از نمایندگان مجلس اختصاص یافته به همین دلیل ممکن است نمایندگان بیشتری در نشست سالیانه این اتحادیه حضور یابند.

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل تصریح کرد: با توجه به برگزاری بیستمین نشست سالیانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل ما در این نشست با استفاده از ظرفیت موسسین، ادوار و انجمن‌های عضو اتحادیه به هم اندیشی برای تدوین برنامه میان مدت ۱۰ سال پیش رو می‌پردازیم و در این راستا مبتنی بر عقلانیت انقلابی و نگاه مستقل از جریانات سیاسی برای یک دهه آینده برنامه ریزی می‌کنیم.

وی در خصوص انتخاب شعار «عقلانیت انقلابی، مقاومت هوشمندانه و عدالتخواهی اخلاق‌مدارانه» برای بیستمین نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: عنوان اول «عقلانیت انقلابی است». از ۳ سال قبل ما عقلانیت انقلابی را به عنوان یک چارچوب انتخاب کردیم و در مواضع، رفتار‌ها و رویکرد‌های خود آن را مورد توجه قرار دادیم.

مرادی ادامه داد: عقلانیت انقلابی یک چارچوب کلی است که به میان آرمانگرایی صحیح و آرمان گرایی ناصحیح تمایز ایجاد می‌کند. مثلاً در باب عدالت ما عدالت‌خواهی صحیح و نسخه‌های غلط از عدالت خواهی را داریم.

این فعال دانشجویی در تشریح نسخه‌های غلط از عدالت خواهی تصریح کرد: برخی ممکن است با عنوان عدالت خواهی جلوه فروشی کنند، برخی ممکن است به دنبال تقویت حوزه سیاسی خودشان باشند و آسیب‌های حوزه عدالت خواهی همین جلوه فروشی با نام عدالت و سو استفاده از آسیب‌ها برای کسب موضع برتر سیاسی است.

مرادی درباره عدالت خواهی اخلاق‌مدار هم گفت: آنچه که در بیان رهبر انقلاب صریحا مورد اشاره قرار گرفته عقلانیت است که فاصله بین عدالتخواهی درست و عدالت‌خواهی نادرست هم همین مقوله عقلانیت است و عقلانیت عنصر تمیز کننده است.

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل درباره آزادی هم اظهار داشت:‌عده‌ای آزادی را به ولنگاری و اباحه‌گری تقلیل می‌دهند. ما خطی را از دو دهه قبل داشتیم که با نام عدالت خواهی اباحه‌گری و ولنگاری ترویج می‌شد.

وی گفت: ما در مقابل آزادی‌های مشروع وقانونی را داریم و آن چیزی که تمایز ایجاد می‌کند مسئله عقلانیت انقلابی است.

مرادی در باب معنویت هم گفت: در این رابطه هم معنویتی که منتهی به انجمن حجتیه، طیف شیرازی‌ها، شیعه انگلیسی و اسلام غیر سیاسی می‌شود نسخه انحراف از معنویت گرایی است و در مقابل معنویتی که تولید کننده جریان پررنگی از مدافعان حرم در سال‌های اخیر بوده و شعار‌های اصلی انقلاب را زنده نگه داشته و معنویتی که توام با نقش آفرینی سیاسی و اجتماعی بوده معنویت صحیح است. در اینجا هم آن چیزی که تمایز ایجاد می‌کند عقلانیت انقلابی است.

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل درباره استقلال هم گفت: در این راستا هم عده‌ای از مسیر ناصحیح راه تامین منافع ملی را پیش گرفته‌اند و معتقد هستند با تقلیل‌گرایی در استقلال و کم کردن استقلال‌طلبی می‌توانند منافع ملی را تامین کنند. آنچه تجربه برجام هم نشان داده این بود که این اتفاق رخ نخواهد داد و تنها راه تامین منافع ملی استقلال طلبی به معنای درست است.

وی گفت: اینجا هم عده‌ای تلاش کردند در پروژه‌های مثل برجام، اف‌ای تی اف، معاهده پاریس و... انقلابی بودن را بر خلاف عقلانی عمل کردن تعریف کنند. یعنی انقلابی بودن را در به غیر عقلانی بودن ترویج کردند، در حالی که تجربه ثابت کرده اتفاقاً انقلاب ما کاملاً مبتنی بر عقلانیت بوده و عقلانیت یکی از مبانی اصلی تفکر امام بوده است.

مرادی یادآور شد: اتفاقا جریان انقلابی در حوزه سیاست خارجی و استقلال کشور موضع عقلانی اتخاذ کرده است و این عقلانیت به نظر ما امروز مشخص شده است و باز آن چه تمایز ایجاد می‌کند میان کسانی که معتقدند در منافع ملی از طریق برجام و امثال آن تامین می‌شود با کسانی که معتقدند منافع ملی از طریق رفع نواقص، توانمندی داخلی، مقاومت هوشمندانه و اصلاح ساختار اقتصاد کشور ایجاد می‌شود باز هم عقلانیت انقلابی است.

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل ادامه داد: ذیل این عقلانیت انقلابی دو عبارت عدالت طلبی اخلاق مدارانه و با مقاومت هوشمندانه هم در شعار آمده است. مقاومت هوشمندانه تعبیری است که ما در مواجهه با قدرت هوشمندی که غربی‌ها تئوریزه کردند به کار بردیم. آن‌ها لا به کار بردن قدرت نرم و سخت به صورت همزمان را هوشمند نامیدند و علیه ما استفاده کردند و ما مقاومت هوشمندانه را استفاده از تمام ظرفیت‌های نرم و سخت انقلاب اسلامی برای مقابله با هجوم غرب می‌دانیم.

مرادی با اشاره به نمونه‌های بارز مقاومت هوشمندانه ما در مقابل قدرت سخت ادامه داد: ما در حوزه اقتصادی فشار‌هایی را تحمل می‌کنیم و اگر با مقاومت هوشمندانه وارد عرصه شویم کار‌های بزرگی را می‌توانیم انجام دهیم.

این فعال دانشجویی گفت: اصلاح نظام مالیاتی، اصلاح ساختار بودجه کشور به شکلی که تامین کننده منافع مردم باشد، رسیدگی به وضعیت بانکها، رسیدگی به ولنگاری ارزی و بحث مالیات بر عایدی سرمایه و خانه‌های خالی و انجام پروژه‌هایی که توسط دولت و مجلس بر زمین مانده از مسائلی است که در این راستا می‌تواند به ما کمک کند و با رویکرد مقاومت هوشمند این امکان وجود دارد که ساختار اقتصاد کشور را اصلاح و در مقابل هجوم اقتصادی دشمن مقاومت کنیم و در نهایت قدرت نرم دشمن برای ما با توسعه همراه باشد.

مرادی درباره عدالت طلبی اخلاق مدارانه هم گفت: یک دهه قبل از این دوگانه‌ای با عنوان عدالت خواهی مصداقی و غیرمستقیم به وجود آمد این مسئله از آنجا شکل گرفته رهبر انقلاب تذکر دادند که در عدالت طلبی بر مصداق تکیه نکنید که در مواجهه با این سخن دو رویکرد غلط گرفت عده‌ای محافظه کاری و نو محافظه کاری را تئوریزه کردند و تلاش کردند هرگونه عدالت خواهی که در آن یک مسئله جدی مطرح می‌شود را زمین بزنند و این محافظه کاری قاتل عدالت‌خواهی حقیقی در کشور بود.

وی ادامه داد: در مقابل افراد دیگری بودند که علی‌رغم تذکر رهبر انقلاب همچنان مسیر خودشان را در پیگیری عدالت خواهی مصداقی ادامه دادند و تنها پروژه آن‌ها در بحث عدالت‌خواهی پیگیری سوژه‌های خرد بود که این آسیب بسیار جدی را به پیکره جریان عدالتخواه در کشور زد.

این فعال دانشجویی اظهار داشت: آنچه درک ما از عدالت خواهی حقیقی و صحیح است این است که که ما در عدالت خواهی قطعاً نسبت به سوژه‌ها و مسائل بی تفاوت نخواهیم بود. اگر ما سوژه‌ها و مصادیق را به عنوان نمونه‌هایی از تصمیمات سیاسیون در نظر بگیریم به عنوان مثال مسئله خصوصی سازی می‌تواند در راستای عدالت خواهی مورد استفاده قرار بگیرد یا در راستای ضد آن استفاده شود. تمایز بین این‌ها این گونه مشخص می‌شود که به مصادیق توجه کنیم.

وی افزود: قطعاً ما نمی‌توانیم نسبت به مسائل بی توجه باشیم، اما به این مسئله هم توجه داریم که دانشجو و جریان دانشجویی قطعاً قاضی نیست و در جایگاه قضاوت قرار ندارد و ما تغییر جریان دانشجویی به قضاوت را ضربه کاری به مقوله عدالتخواهی تلقی می‌کنیم.

مرادی گفت: لذا ما ضمن اینکه به سوژه‌ها توجه داریم در سوژه‌ها متوقف نخواهیم شد. ما معتقدیم آن چیزی که می‌تواند واقعیت در این راستا را توصیف کند مقوله اخلاق است ما معتقدیم بسیاری از نسخه‌های غلط عدالتخواهی به خاطر بی اخلاقی هاست دور زدن مرز‌های اخلاق است.