صاحبخبر - ایسنا- معاون حملونقل شهرداری تهران با انتقاد از شرایط آلودگی هوا گفت که بارها و بارها اعلام کردهایم که آلودگی هوا، مهمترین چالش تهران است که اگر تداوم پیدا کند به یک فاجعه ملی تبدیل میشود و بیشترین آلایندگی پایتخت مربوط به منابع متحرک است که در این میان خودرو و موتورسیکلتهای فرسوده بیشترین آلودگی را تولید میکنند.
جعفر تشکریهاشمی با بیان اینکه باید مشخص شود مسوولیت کاهش آلودگی هوای پایتخت برعهده چه کسی است، گفت: باید مشخص شود که چه کسی یا کسانی تهران را به این حال و روز انداختهاند.
معاون شهردار تهران با طرح این سوال که چرا مردم پایتخت باید سالانه صدها گرم ذرات آلاینده را استنشاق کنند، ادامه داد: چرا باید میزان مرگومیر و متوفیان بهشت زهرا در روزهای آلاینده حدود 20 درصد افزایش داشته باشد و از حدود 150 به 180 نفر برسد.تشکریهاشمی با بیان اینکه چرا باید عزت و کرامت مردم تهران برای سوار شدن به واگن مترو و اتوبوس شلوغ BRT شکسته شود، ادامه داد: دولت 2750 میلیارد تومان وام برای خودروهای سواری پرداخت کرده است که با آن میتوانستیم حداقل 2750 اتوبوس دو کابین وارد ناوگان اتوبوسرانی کنیم و حداقل روزانه 5/5 میلیون نفر مسافر را جابهجا کنیم.معاون حملونقل شهرداری تهران افزود: دولتها در 10 سال اخیر ارادهای برای توسعه حملونقل عمومی نداشتند که این مساله جای تاسف دارد و در این میان برخی دولتها آبپاشی با هواپیما و فعالسازی فوارهها را راهحل آلودگی هوا میدانستند و به حملونقل عمومی کمک نمیکردند و بعضی دولتها نیز با علم کامل به توسعه حملونقل عمومی به عنوان تنها راهکار کاهش آلودگی هوا، باز هم کمکی نمیکنند و در عوض تزریق میلیاردها وام برای خرید خودروهای آلاینده را در دستور کار قرار میدهند و این در حالی است که این مساله تنها به ورود دهها هزار خودروی آلاینده و بیکیفیت به خیابانها کمک میکند.تشکریهاشمی با بیان اینکه کاش به جان کودکان و سالمندان پایتخت به اندازه صنعت خودرو اهمیت میدادیم، گفت: با شرایط موجود پیشبینی روزهای بدتر از امروز، دور از انتظار نیست.
وی پیشنهاد داد: یک بسته امدادی اضطراری شامل راهکارهای مقطعی از جنس تصمیمات امروز توسط کمیته اضطرار کاهش آلودگی هوا در کوتاهمدت در نظر گرفته شود اما راهحل نهایی یک بسته کامل حمایتی با محوریت توسعه حملونقل عمومی برای طولانی مدت در دستور کار قرار گیرد.∎