شناسهٔ خبر: 9945757 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

رئيس سازمان حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران:

آلودگي هوا نشان مي دهد؛ بنزين مصرفي ، يورو 4 نيست

صاحب‌خبر -

 رئيس سازمان حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران گفت: بر اساس اندازه گيري ها و بررسي ها، مهمترين آلاينده حاکم بر هواي شهر در مرحله نخست ذرات معلق زير 2 و نيم ميکرون و در مرحله دوم ذرات زير 10 ميکرون است.به گزارش برنا، سيد جعفر تشکري هاشمي با حضور در برنامه گفتگوي ويژه خبري يکشنبه شب شبکه دو سيما، با اشاره به اينکه از ابزارهاي اندازه گيري استاندارد برخورداريم افزود: شهرداري تهران 21 ايستگاه اندازه گيري آلودگي هوا و سازمان حفاظت محيط زيست 18 ايستگاه در تهران دارند.

وي ادامه داد: در برخي نقاط ميزان آلودگي ، بيشتر و در برخي کمتر است و در سنجش ميزان آلودگي، ميانگين آن در نظر گرفته مي شود.

تشکري هاشمي گفت: هر گاه ميزان آلايندگي از 150 بالاتر برود در شرايط ناسالم قرار مي گيريم.

رئيس مرکز ملي هوا و تغييرات اقليم سازمان حفاظت محيط زيست هم با حضور در اين برنامه با بيان اينکه از طريق 188 ايستگاه در کل کشور ميزان آلودگي ها را رصد مي کنيم بر لزوم انجام اقدامات پيشگيرانه تأکيد کرد.

علي اصغر رجبي با بيان اينکه عوامل مختلفي آلودگي ها را در تهران منتشر مي کنند، گفت: منابع متحرک، ثابت، پمپ بنزين ها و ترمينال ها از مهمترين آنها هستند.

وي افزود: منابع انتشار دهنده متحرک مهمترين سهم را در ايجاد آلودگي ها دارند.تعويض کاتاليزور خودروهاي درون شهري ازجمله اقدامات است که شهرداري انجام آن را آغاز کرده است و هر ساله بايد گزارش اين پيشرفت را به کارگروه اضطرار آلودگي هواي استان تهران ارسال کند.رئيس مرکز ملي هوا و تغييرات اقليم سازمان حفاظت محيط زيست افزود: کيفيت سوخت هم بر ميزان آلايندگي منابع متحرک و هم ثابت تأثير ويژه اي دارد.رجبي با اشاره به اينکه اصفهان در سال نود و دو، 49 روز هواي سالم داشت، گفت: اين رقم با استفاده از سوخت گاز به جاي مازوت و با استفاده از سوخت هاي با کيفيت بهتر به 104 روز رسيد و در سال 93 نيز از 104 به 200 روز هواي سالم رسيد.

وي در پاسخ به اين پرسش که آيا بنزين فعلي مورد استفاده در کلانشهرها استاندارد يورو 4 دارد؟ گفت: سوخت فعلي استاندارد داخلي 4904 دارد که تقريباً معادل استاندارد يورو 4 اروپاست.در ادامه حجت الاسلام والمسلمين سيد مهدي موسوي نژاد نماينده مجلس شوراي اسلامي در ارتباط تلفني در پاسخ به اين پرسش که آيا بنزين مورد استفاده در کلانشهرها استاندارد يورو 4 دارد يا خير؟ گفت: آلودگي هوا نشان مي دهد که اين بنزين، يورو 4 نيست.وي افزود: کشورهاي اروپايي نيز مقدار محدودي بنزين يورو 4 توليد مي کنند که بيشتر آن را براي استفاده خود در نظر مي گيرند و مقدار کمي را صادر مي کنند.

موسوي نژاد اضافه کرد: همه اينها نشان مي دهد که بنزين يورو 4 وارد کشور نشده است.

در ادامه رئيس مرکز ملي هوا و تغييرات اقليم سازمان حفاظت محيط زيست گفت: بنزين در پمپ بنزين ها و همچنين در مبادي ورودي مرزها و گمرکات کنترل مي شود.

رئيس سازمان حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران هم با بيان اينکه کيفيت بنزين و گازوئيل نسبت به گذشته بسيار بهبود يافته است، گفت: شاخص ها نشان مي دهد که اين سوخت ها استاندارد نزديک به يورو 4 دارند و به ويژه گازوئيل که بسيار بهبود يافت و از ميزان آلودگي 7000 PPM گوگرد به 40 PPM رسيده است.

تشکري هاشمي ادامه داد: شاخص اصلي آلودگي هوا؛ ذرات معلق زير 2 و نيم ميکرون است که منشأ انتشار و راه هاي مبارزه با آن بايد شناسايي شود.وي افزود: اين آلاينده ها به طور طبيعي در طبيعت کم وجود دارند و محصول سوخت بنزين و آلودگي هستند.

رئيس سازمان حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران گفت: بررسي ها نشان مي دهد خودروهايي که استاندارد پاييني دارند و خودروهاي فرسوده و تنظيم نبودن عمليات احتراق در خودروها مرکز اصلي آلودگي است و معاينه فني نيز بسيار مهم است.

تشکري هاشمي ادامه داد: قانون مقرر مي دارد که بايد از تردد خودروهاي فرسوده جلوگيري شود اما اين قانون به درستي اجرا نمي شود.

در ادامه رجبي گفت: از رده خارج کردن خودروهاي فرسوده بسيار مهم است اما اکنون سرعت از رده خارج کردن خودروهاي فرسوده کم است و تأثيرات لازم را ندارد.

در ادامه تشکري هاشمي گفت: در تهران سيستم هوشمند و تجهيزات خوبي براي معاينه فني داريم اما در برخورد با کساني که معاينه فني ندارند، اهمال مي شود.وي افزود: از چهار ميليون خودروي تهران کمتر از 300 هزار دستگاه، معاينه فني دارند.تشکري هاشمي ادامه داد: هر خودرويي که معاينه فني ندارد، طبق قانون بايد از حرکت آن جلوگيري شود.

وي با بيان اينکه در دولت گذشته حدود 400 هزار خودروي فرسوده از رده خارج شد گفت: اما در دو سال اخير ستاد سوخت که متولي اين امر بود به انزوا کشيده شد و خودروهاي فرسوده به سادگي در شهر تردد مي کنند.

در ادامه حسن بيادي عضو اسبق شوراي شهر تهران در ارتباط تلفني با اشاره به اينکه براي کنترل آلودگي هوا، مديريت

در ادامه تشکري هاشمي گفت: خروج خودروهاي فرسوده، جلوگيري از تردد خودروهاي کاربراتوري، الزامي کردن معاينه فني و کنترل آن و استفاده از حمل و نقل عمومي پاک از مهمترين راه هاي غلبه بر بحران آلودگي هوا در تهران است.وي افزود: شش هزار اتوبوس بايد به ناوگان حمل و نقل عمومي تهران اضافه شود اما حدود شش سال است که حتي يک دستگاه اتوبوس به تهران داده نشده است و اين وظيفه دولت است.