به گزارش جهان به نقل از تسنیم، وضعیت پدیده وارونگی هوا که همهساله در فصل پاییز و زمستان و بهخاطر افزایش غلظت آلایندهها ناشی از علتهای مختلف کلانشهرها را دچار مشکل میکرد باز هم دست از سر تهرانیها و ساکنان شهرهای بزرگ برنداشت.
این بار این مشکل حاد در پاییز 94 به وقوع پیوست و این اتفاق در حالی ایجاد شده که مسئولان محیط زیستی یکی از مهمترین علتهای آلودگی در چند سال گذشته را بنزین تولید داخلی دانسته خواستار واردات بنزین بودند.
اما هوای نفسگیر این روزها نشان داد واردات بنزین و اظهارات سیاسی دراینباره نیز نتیجهبخش نبوده است و آلایندهها همچنان مردم را بهسمت تونل بیماریهای تنفسی رهنمون میکند.
اظهاراتی همچون تغییر کیفیت بنزین و نظارت بر کارخانههای خودروسازی هم بهطور کامل نتیجهای نداده و وضعیت آلودگی هوا همچنان در فصل سرد سال بحرانی است و مردم باید برای بهتر نفس کشیدن چشم به باد و باران داشته باشند.
اما در علتهایی که برای آلودگی هوای کلانشهرها مطرح میشود و کارشناسان و برخی مسئولان دلیل اصلی را کیفیت خودروها و سوخت مطرح میکنند ولی خانم معصومه ابتکار که بر مسند ریاست حفاظت از محیط زیست تکیه داده مهمترین مشکل را ذرات کوچکتر از 2.5 میکرون میداند و تأکید دارد که پیشرفت تدریجی کاهش آلودگی هوا انجام گرفته است.
رییس سازمان حفاظت از محیط زیست بازهم توپ را در زمین مسئولان قبلی میاندازد و میگوید: کاهش آلودگی برنامهای بلندمدت است؛ در سال 79 این برنامه مد نظر قرار گرفت؛ آن دوران اعلام شد که این مهم طرحی 15ساله است؛ این برنامه اگر جدی اجرا میشد مشکلات هم حل بود! این برنامه از 2 سال قبل در حال اجراست.
وی وضعیت آلودگی هوای مشهد و اصفهان را نیز نسبت به دوران تصدیگری مسئولان قبلی بهتر عنوان میکند و میگوید که تعداد روزهای سالم این شهرها بیشتر شده است.
تنها چند روز پس از اظهارات رییس محیط زیست در هفته گذشته، هوای کلانشهرها بهسمت آلوده شدن رفت.
مشهد، اصفهان، اراک، تهران، تبریز و البرز مناطقی هستند که در روزهای اخیر هوای آلودهای داشتهاند و این وضعیت همچنان در برخی از این مناطق ادامه دارد.
مردم این شهرها که تصور میکردند بهقول خانم ابتکار بنزین داخلی باعث و بانی نفسگیر شدن ریههایشان شده و هوای مناطق سکونت آنها نسبت به گذشته سالمتر است، حالا پی بردهاند که این آلودگی با وجود واردات بنزین و خارج شدن ارز از کشور هم دست از سر آنها برنمیدارد.
جنجالهایی که در سالهای گذشته مبنی بر تولید بنزین داخلی و ربط آن به افزایش آلودگی مطرح شد نشان داده که بنزین داخل و خارج فرقی ندارد.
البته بهعنوان یکی دیگر از علتهایی که در زمینه افزایش آلودگی هوا مطرح میشود بحث کیفیت خودروهای داخلی مطرح میشود؛ همان خودروهایی که دولت تدبیر و امید بابت تولید و عرضه آنها به مردم دست به دامان وام 25میلیونی شد.
رییس سازمان حفاظت از محیط زیست دراینباره هم میگوید: یکی دیگر از ضروریات در بحث کاهش آلودگی مربوط به ارتقای سطح استاندارد خودروسازی کشور است که از سال گذشته اتفاق افتاده است؛ در حال حاضر بهطور مستمر خطوط خودرو مورد بازرسی قرار میگیرد.
اما تمامی ابتکارات و تمهیدات اندیشیده شده از سوی خانم ابتکار و مسئولان امر نتیجهبخش نبوده و اینبار نیز تهران و سایر کلانشهرها در در آخرین روزهای خزان و احتمالاً زمستان در هوای آلوده غوطهور است.
در تازهترین اظهارنظرها نیز یکی از اعضای فراکسیون محیط زیست صحبتهای تازهای را مطرح میکند و افزایش آلودگی هوای کلانشهرها را به خودروهای داخلی، سوخت خودروها و تحریمها ربط میدهد.
کمالالدین پیرمؤذن درباره آلودگی هوای کلانشهرها گفتوگویی با خانه ملت انجام داده و منشأ اصلی آلودگی هوای تهران را سوخت خودروها میداند.
وی میگوید: با وجود اینکه وزیر نفت همت و ارادهای در جهت ایجاد بنزین استاندارد به کار برد اما بهدلیل تحریمها و نبود کاتالیست خودروها و نبود فیلتر مناسب در واحدهای صنعتی آلودگی هوا در پایتخت استمرار داشته است.
این عضو هیأت رئیسه محیط زیست در حمایت از سازمان محیط زیست میگوید: باید اعتبارات مربوط به محیط زیست در بودجه سال آتی و برنامههای مدون در برنامه ششم توسعه تعیین شود تا با همکاری میانبخشی هوای پاک این حق اولیه مردم را به آنها بدهیم.
پیرمؤذن خواستار رفع آلودگی کشنده هوای تهران شده و میافزاید: رفع آلودگی هوای تهران باید مورد توجه تمامی صاحب منصبان قرار گیرد؛ با توجه به تأکیدات رهبری و ارائه لایحه از سوی دولت در جهت رفع خلأهای قانونی باید همکاریهای لازم صورت گیرد تا این معضل رفع شود.
وی همانند برخی دیگر مسئولان همه چیز را به رفع تحریمها موکول کرده میگوید: طبیعتاً با برداشته شدن تحریمها از اول ژانویه و رفع محدودیتهای بینالمللی میتوان چاره اساسی برای رفع آلودگی هوا اندیشید.
حال با تمامی این اظهارات عضو فراکسیون محیط زیست مجلس باید به انتظار رفع تحریمها بنشینیم و چشم به این امید بدوزیم تا بلکه هوای تهران و کلانشهرها بهبود یابد.
بهقول معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت از محیط زیست بنزین وارداتی و نظارت بر کارخانجات داخلی خودروسازی در دو سال اخیر انجام گرفته و وضعیت آلودگی بهتر شده است اما همچنان مسئولان چشم به خارج از دروازههای کشور دارند.
این روزها که نفس مردم میگیرد و انواع بیماریها در کمین آنهاست هیچکدام از راهکارهای کمیتههای کاهش آلودگی هوا و نشستها مسئولان ذیربط بهطور کامل کارساز واقع نشده است و مردم چشم به لطف الهی مبنی بر باد و بارندگی دارند.
مردم در این هوای آلوده از خود میپرسند: آیا واقعاً اینهمه جنجال برای بنزین و یا تولید بیرویه خودرو و حمایت نامحسوس مسئولان اجرایی از کارخانههای خودروسازی و یا تمهیدات مقطعی کارساز واقع شده است؟
شاید هم مسئولان محیط زیست اینبار در پاسخ به پرسشهای اهالی رسانه و مردم چنین جوابی را که ابتکار سال گذشته درباره آلودگی هوا داده بود، بدهند: راه حل عاجل این است که از تهران خارج شویم.
∎
این بار این مشکل حاد در پاییز 94 به وقوع پیوست و این اتفاق در حالی ایجاد شده که مسئولان محیط زیستی یکی از مهمترین علتهای آلودگی در چند سال گذشته را بنزین تولید داخلی دانسته خواستار واردات بنزین بودند.
اما هوای نفسگیر این روزها نشان داد واردات بنزین و اظهارات سیاسی دراینباره نیز نتیجهبخش نبوده است و آلایندهها همچنان مردم را بهسمت تونل بیماریهای تنفسی رهنمون میکند.
اظهاراتی همچون تغییر کیفیت بنزین و نظارت بر کارخانههای خودروسازی هم بهطور کامل نتیجهای نداده و وضعیت آلودگی هوا همچنان در فصل سرد سال بحرانی است و مردم باید برای بهتر نفس کشیدن چشم به باد و باران داشته باشند.
اما در علتهایی که برای آلودگی هوای کلانشهرها مطرح میشود و کارشناسان و برخی مسئولان دلیل اصلی را کیفیت خودروها و سوخت مطرح میکنند ولی خانم معصومه ابتکار که بر مسند ریاست حفاظت از محیط زیست تکیه داده مهمترین مشکل را ذرات کوچکتر از 2.5 میکرون میداند و تأکید دارد که پیشرفت تدریجی کاهش آلودگی هوا انجام گرفته است.
رییس سازمان حفاظت از محیط زیست بازهم توپ را در زمین مسئولان قبلی میاندازد و میگوید: کاهش آلودگی برنامهای بلندمدت است؛ در سال 79 این برنامه مد نظر قرار گرفت؛ آن دوران اعلام شد که این مهم طرحی 15ساله است؛ این برنامه اگر جدی اجرا میشد مشکلات هم حل بود! این برنامه از 2 سال قبل در حال اجراست.
وی وضعیت آلودگی هوای مشهد و اصفهان را نیز نسبت به دوران تصدیگری مسئولان قبلی بهتر عنوان میکند و میگوید که تعداد روزهای سالم این شهرها بیشتر شده است.
تنها چند روز پس از اظهارات رییس محیط زیست در هفته گذشته، هوای کلانشهرها بهسمت آلوده شدن رفت.
مشهد، اصفهان، اراک، تهران، تبریز و البرز مناطقی هستند که در روزهای اخیر هوای آلودهای داشتهاند و این وضعیت همچنان در برخی از این مناطق ادامه دارد.
مردم این شهرها که تصور میکردند بهقول خانم ابتکار بنزین داخلی باعث و بانی نفسگیر شدن ریههایشان شده و هوای مناطق سکونت آنها نسبت به گذشته سالمتر است، حالا پی بردهاند که این آلودگی با وجود واردات بنزین و خارج شدن ارز از کشور هم دست از سر آنها برنمیدارد.
جنجالهایی که در سالهای گذشته مبنی بر تولید بنزین داخلی و ربط آن به افزایش آلودگی مطرح شد نشان داده که بنزین داخل و خارج فرقی ندارد.
البته بهعنوان یکی دیگر از علتهایی که در زمینه افزایش آلودگی هوا مطرح میشود بحث کیفیت خودروهای داخلی مطرح میشود؛ همان خودروهایی که دولت تدبیر و امید بابت تولید و عرضه آنها به مردم دست به دامان وام 25میلیونی شد.
رییس سازمان حفاظت از محیط زیست دراینباره هم میگوید: یکی دیگر از ضروریات در بحث کاهش آلودگی مربوط به ارتقای سطح استاندارد خودروسازی کشور است که از سال گذشته اتفاق افتاده است؛ در حال حاضر بهطور مستمر خطوط خودرو مورد بازرسی قرار میگیرد.
اما تمامی ابتکارات و تمهیدات اندیشیده شده از سوی خانم ابتکار و مسئولان امر نتیجهبخش نبوده و اینبار نیز تهران و سایر کلانشهرها در در آخرین روزهای خزان و احتمالاً زمستان در هوای آلوده غوطهور است.
در تازهترین اظهارنظرها نیز یکی از اعضای فراکسیون محیط زیست صحبتهای تازهای را مطرح میکند و افزایش آلودگی هوای کلانشهرها را به خودروهای داخلی، سوخت خودروها و تحریمها ربط میدهد.
کمالالدین پیرمؤذن درباره آلودگی هوای کلانشهرها گفتوگویی با خانه ملت انجام داده و منشأ اصلی آلودگی هوای تهران را سوخت خودروها میداند.
وی میگوید: با وجود اینکه وزیر نفت همت و ارادهای در جهت ایجاد بنزین استاندارد به کار برد اما بهدلیل تحریمها و نبود کاتالیست خودروها و نبود فیلتر مناسب در واحدهای صنعتی آلودگی هوا در پایتخت استمرار داشته است.
این عضو هیأت رئیسه محیط زیست در حمایت از سازمان محیط زیست میگوید: باید اعتبارات مربوط به محیط زیست در بودجه سال آتی و برنامههای مدون در برنامه ششم توسعه تعیین شود تا با همکاری میانبخشی هوای پاک این حق اولیه مردم را به آنها بدهیم.
پیرمؤذن خواستار رفع آلودگی کشنده هوای تهران شده و میافزاید: رفع آلودگی هوای تهران باید مورد توجه تمامی صاحب منصبان قرار گیرد؛ با توجه به تأکیدات رهبری و ارائه لایحه از سوی دولت در جهت رفع خلأهای قانونی باید همکاریهای لازم صورت گیرد تا این معضل رفع شود.
وی همانند برخی دیگر مسئولان همه چیز را به رفع تحریمها موکول کرده میگوید: طبیعتاً با برداشته شدن تحریمها از اول ژانویه و رفع محدودیتهای بینالمللی میتوان چاره اساسی برای رفع آلودگی هوا اندیشید.
حال با تمامی این اظهارات عضو فراکسیون محیط زیست مجلس باید به انتظار رفع تحریمها بنشینیم و چشم به این امید بدوزیم تا بلکه هوای تهران و کلانشهرها بهبود یابد.
بهقول معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت از محیط زیست بنزین وارداتی و نظارت بر کارخانجات داخلی خودروسازی در دو سال اخیر انجام گرفته و وضعیت آلودگی بهتر شده است اما همچنان مسئولان چشم به خارج از دروازههای کشور دارند.
این روزها که نفس مردم میگیرد و انواع بیماریها در کمین آنهاست هیچکدام از راهکارهای کمیتههای کاهش آلودگی هوا و نشستها مسئولان ذیربط بهطور کامل کارساز واقع نشده است و مردم چشم به لطف الهی مبنی بر باد و بارندگی دارند.
مردم در این هوای آلوده از خود میپرسند: آیا واقعاً اینهمه جنجال برای بنزین و یا تولید بیرویه خودرو و حمایت نامحسوس مسئولان اجرایی از کارخانههای خودروسازی و یا تمهیدات مقطعی کارساز واقع شده است؟
شاید هم مسئولان محیط زیست اینبار در پاسخ به پرسشهای اهالی رسانه و مردم چنین جوابی را که ابتکار سال گذشته درباره آلودگی هوا داده بود، بدهند: راه حل عاجل این است که از تهران خارج شویم.