شناسهٔ خبر: 9263839 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اعتماد | لینک خبر

سران 9 كشور نفتي و گازي جهان شنبه به تهران مي‌آيند

وزير نفت در تدارك ضيافت «اوپك گازي»

صاحب‌خبر -

    روساي جمهوري كشورهاي بوليوي، روسيه، گينه استوايي، نيجريه، ونزوئلا و عراق و نخست‌وزير الجزاير به ايران مي‌آيند
  صادرات LNG تنها گزينه ايران براي ورود به بازار اروپاست                      
   ايران با هدف توسعه صادرات نفت، پالايشگاه مي‌خرد

گروه اقتصادي| وزير نفت از برنامه ايران براي توسعه صادرات گاز خبر داد و تاكيد كرد هر چند ايران تاكنون حرف زيادي در بازارهاي جهاني گاز نداشته است اما مي‌خواهد با اتخاذ تدابيري اين روند را معكوس كند.
 به گزارش «اعتماد»، زنگنه در حالي كه قرار است در روزهاي پيش رو ميزبان سران بيش از 9 كشور جهان باشد، در جمع خبرنگاران حضور يافت و سياست‌هاي ايران براي تاثيرگذاري در بازار جهاني گاز را تشريح كرد.
 وزير نفت استقبال كشورهاي عضو مجمع جهاني صادرات گاز را خوب توصيف كرد و گفت: در نخستين اجلاس سران مجمع كه در قطر برگزار شد چهار رييس كشور و در اجلاس دوم در روسيه شش رييس كشور حضور داشتند و براي سومين اجلاس كه در تهران برگزار مي‌شود تاكنون حضور ٩ رييس كشور قطعي شده است. زنگنه از كشورهاي الجزاير، بوليوي، مصر، گينه استوايي، ايران، ليبي، نيجريه، قطر، روسيه،‌ترينيداد و توباگو، ونزوئلا، امارات، به عنوان ١٢ عضو اصلي اين مجمع جهاني و هلند، نروژ، عراق و عمان و پرو به عنوان اعضاي ناظر در مجمع كشورهاي صادركننده گاز نام برد و گفت: براساس آخرين اطلاعات ما تا اين لحظه حضور روساي جمهوري كشورهاي بوليوي، روسيه، گينه استوايي، نيجريه، ونزوئلا و عراق و همچنين نخست‌وزير الجزاير در اين اجلاس قطعي شده است.
رييس‌جمهوري تركمنستان نيز به عنوان مهمان در اين اجلاس حضور خواهد يافت. زنگنه از برنامه ايران براي افزايش توليد گاز خبر داد و اضافه كرد: ايران قصد دارد در سال‌هاي پيش رو نه تنها توليد گاز كه حجم صادرات گاز را افزايش دهد و بر اين بازار تاثير بگذارد.  او هر چند تاكيد كرد ايران به هر قيمتي گاز صادر نمي‌كند و بايد سرمايه‌گذاري‌ها در اين حوزه واجد توجيه فني و اقتصادي باشد، از برنامه تازه ايران براي ورود به بازار اروپا خبر داد و گفت: در حال حاضر LNG  تنها گزينه ايران براي ورود به بازار گاز اروپاست. زنگنه در حالي اين نكته را مورد تاكيد قرار داد كه پيش از اين ايران تفاهمنامه‌هايي براي صدور گاز به اروپا از طريق خط لوله امضا كرده و تركيه نيز به عنوان كشور ثالث عبور خط لوله گاز از ايران به اروپا را پذيرفته بود. زنگنه در دفاع از سياست تازه ايران براي صدور گاز به اروپا گفت: اين به منزله تغيير نظر ما نيست. همچنان مي‌خواهيم صادرات 40 درصدي به اروپا و 60 درصدي به آسيا را پيگيري كنيم اما بايد بپذيريم كه در حوزه صدور گاز با استفاده از خط لوله مشكلاتي وجود داشته است.  وي در توضيح اين مطلب افزود: در خطوط لوله به اروپا به دليل هزينه و هماهنگي‌هايي كه لازم است با كشورهاي مسير انجام شود تا به حال موفقيتي نداشته‌ايم. وي همچنين درباره صادرات LNG با تاكيد بر لزوم جذب سرمايه‌گذاري خارجي در اين بخش اضافه كرد: در صادرات LNG بازار آينده خود را بيشتر به سمت بازارهاي آسيايي سوق مي‌دهيم. زنگنه درباره اولويت‌هاي ايران براي صادرات گاز با تاكيد بر اينكه ايران تصميم دارد همان راه گذشته صادرات 40 درصدي به اروپا و 60 درصدي به آسيا را ادامه دهد، گفت: عراق، كردستان عراق، افغانستان و كشورهاي جنوب خليج فارس كشورهاي هدف هستند و با پاكستان نيز قرار‌داد داريم. زنگنه با بيان اينكه به طور كلي ماهيت بازارهاي گاز نسبت به بازارهاي نفت تفاوت بنيادي دارد، تصريح كرد: در گذشته بازارهاي گاز درازمدت و از طريق خط لوله شكل مي‌گرفت ولي به مرور با توسعه صنعت ال‌ان‌جي بازار تك محموله‌اي گاز مطرح شده كه هرقدر سهم بازار تك محموله‌اي افزايش يابد احتمال نقش آفريني جي‌اي‌سي‌اف نيز در بازار جهاني گاز بيشتر مي‌شود.  وزير نفت درباره احتمال تمديد دبيركلي محمدحسين عادلي در مجمع كشورهاي صادركننده گاز گفت: روال اينگونه است كه درباره ادامه خدمت دبيركل، نظر مثبت وي را جويا مي‌شوند و در صورت موافقت، دبيركلي ادامه مي‌يابد در غيراينصورت درباره كانديداي جديد صحبت خواهد شد؛ در اين زمينه بايد تا روز برگزاري اجلاس صبر كرد. بر اساس گزارش‌هاي رسيده ليبي قصد دارد با معرفي يك كانديدا براي دبيركلي با ايران در اين حوزه رقابت كند.
مذاكرات براي از سرگيري سواپ
وزير نفت درباره ماهيت اجلاسي كه در ايران برگزار مي‌شود، نيز گفت: با توجه به اينكه كشورهاي عضو GECF  در بازار گاز با يكديگر رقيبند در نشست عمومي مذاكره‌اي براي پروژه‌هاي گازي نخواهد شد اما در گفت‌وگوهاي دوجانبه درباره سواپ گاز با روس‌ها، تركمنستان و حتي آذربايجان مذاكراتي خواهيم داشت. وزير نفت در بخش ديگري از سخنانش در خصوص تراز بازرگاني گاز با اشاره به اينكه ما تقريبا به اندازه صادرات، واردات نيز داريم، گفت: البته ما در درازمدت نيازمند اين واردات هستيم، اما مي‌خواهيم با كشورهايي مانند تركمنستان صادرات و واردات متقابل داشته باشيم تا آنها در مقابل خريد گاز از ما كالا و خدمات بخرند. زنگنه با تاكيد بر اينكه اولويت وزارت نفت در فروش گاز صادرات به كشورهاي همسايه است، ادامه داد: هرچه مسير حمل گاز دورتر شود به خطوط بيشتري نيازمند هستيم و سود صادر‌كننده كاهش پيدا مي‌كند.
به دنبال سياسي كردن نشست GECF نيستيم
وي همچنين در بخش ديگري از سخنانش با تاكيد بر اينكه بازار نفت و گاز يك بازار اقتصادي است كه بايد از سياست دور بماند، تصريح كرد: ما به دنبال كنترل سياسي در بازار نيستيم و كساني كه در بازار نفت كار سياسي كرده‌اند همان كشورهاي تحريم‌كننده بودند. لازم است در حوزه اقتصادي كار كاملا اقتصادي باقي بماند تا روابط آزاد بين مشتري و فروشنده باشد تا فروشنده بتواند به اندازه كافي عرصه ورود داشته باشد.
وزير نفت ادامه داد: كار سياسي كه در مورد تحريم نفت ايران صورت گرفت ظالمانه و غيرقانوني بود اما نه در GECF و نه در اوپك ما به دنبال آثار سياسي نيستيم. وي با اشاره به اينكه همه كشورهاي حوزه خليج فارس به جز قطر مصرف‌كننده گاز هستند، گفت: ديپلماسي گازي ما در اين اجلاس تعيين نمي‌شود بلكه سياست ملي و ديپلماسي ما در حوزه گاز در منافع ملي ما تدوين مي‌شود و از اين اجلاس تنها به عنوان اهرم استفاده مي‌كنيم. وي ادامه داد: اين اجلاس فرصتي است تا روابط دوجانبه گازي به همكاري‌هاي دوجانبه مطرح شود. وزير نفت با تاكيد بر اينكه هيچ كشور مصرف‌كننده‌اي تمام گاز مورد نياز خود را از يك كشور نمي‌خرد و هيچ كشوري نيز بيشتر صادرات خود را به يك خريدار نمي‌دهد، عنوان كرد: اين كار آسيب‌پذيري را افزايش مي‌دهد، اما تحريم‌ها سياست كشورهاي خريدار را به هم زد و با لغو تحريم‌ها كشورهاي خريدار گاز و كساني كه قبلا از ايران گاز مي‌خريدند به همان شيوه عمل خواهند كرد. زنگنه ادامه داد: مشتريان گازي ايران كشورهاي آسيايي و اروپايي بودند و ما انگيزه سياسي براي صادرات به امريكا نداشتيم و صادرات گاز به امريكا نيز ارزش چنداني نداشته است. وي درباره تاثيرات ورود امريكا به بازار‌ صادرات گاز ادامه داد: اينكه تغيير امريكا به عنوان يك وارد‌كننده LNG به يك صادر‌كننده بزرگ واقعيتي در بازار گاز است واحد‌هاي LNG ما 60 درصد پيشرفت كرده اما در دو سال و نيم گذشته متوقف شده و بايد اين واحد را به اتمام برسانيم. وزير نفت با اشاره به اينكه هم‌اكنون يك واحد ال ان جي ١٠ ميليون تني ناتمام داريم كه به دليل تحريم متوقف شده است، گفت: راه‌اندازي اين طرح نيازمند سالانه ١٥ تا ١٦ ميليارد مترمكعب گاز يعني حدود ٢ فاز پارس جنوبي است. هيچگاه انگيزه‌اي براي فروش نفت به امريكا نداشته‌ايموزير نفت همچنين از بي‌انگيزگي ايران براي فروش نفت به امريكا خبر داد و تاكيد كرد: قبل از تحريم‌ها نيز 40 درصد صادرات ايران به كشورهاي اروپايي و 60 درصد صادرات به كشورهاي آسيايي انجام مي‌شد و ايران انگيزه‌اي براي صدور گاز نداشت.
ايران پالايشگاه مي‌خرد
زنگنه در پاسخ به سوالي درباره ساخت و خريد پالايشگاه‌ها و يا سهام آنها از سوي ايران در پساتحريم گفت: يكي از سياست‌هاي ايران در فروش نفت در دوران بعد از لغو تحريم‌ها، خريد پالايشگاه‌ها و سهام آنها براي تامين امنيت تقاضاست مشروط بر اينكه پالايشگاه‌هايي كه سهام آنها خريداري مي‌شوند، نفت خود را از ايران بخرند. به گفته وي، قرار نيست وزارت نفت اقدام به خريد اين پالايشگاه‌ها كند بلكه كارهاي كارشناسي و مذاكرات براي خريد آنها از سوي نفت پيگيري مي‌شود و صندوق توسعه ملي در مورد نحوه خريداري اقدام مي‌كند؛ ايران قرار است ورود به اين عرصه را در پساتحريم تجربه كند. وزير نفت ادامه داد: هيچگاه نفت روي دست ما نمي‌ماند و اگر پالايشگاه داشته باشيم مي‌توانيم آن را با قيمت بالاتر به فروش برسانيم.

نظر شما