شناسهٔ خبر: 9214845 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

مديرعامل شرکت ملي صادرات گاز اعلام کرد؛

انصراف ايران از ساخت خط لوله صادرات گاز به اروپا

صاحب‌خبر -

مديرعامل شرکت ملي صادرات گاز با بيان اينکه فعلا ايران هيچ برنامه‌اي براي ساخت خط لوله صادرات گاز به اروپا ندارد، گفت: گاز ايران از مسير محموله‌هاي LNG به اروپا صادر مي‌شود.

عليرضا کاملي در گفت‌وگو با مهر درباره مهمترين برنامه‌هاي ايران براي ورود به بازار جهاني LNG، گفت: ايران به عنوان بزرگترين دارنده ذخاير نفت و گاز طبيعي جهان بايد به تمامي‌بازارها ورود پيدا کند و قطعا ورود به بازار LNG يکي از سياست‌هاي کلان وزارت نفت است.

مدير عامل شرکت ملي صادرات گاز ايران با اعلام اينکه ورود به اين بازار مانند اين است که در بازار نفت خام وارد بازار فرآورده‌هاي نفتي شويم، تصريح کرد: به عبارت ديگر، ورود به اين بازار داراي ارزش افزوده بيشتر از گاز طبيعي است.

اين مقام مسئول با تاکيد بر اينکه از طرف ديگر بازار براساس سيستم عرضه و تقاضا پيش مي‌رود و قيمت نهايي است که مشخص مي‌کند چه کسي مي‌تواند در بازار دوام بياورد و کدام کشورها از بازار حذف مي‌شوند، اظهار داشت: از سوي ديگر، هزينه نهايي توليدي ايران جز ارزان ترين هزينه توليد نفت و گاز در جهان بوده و از اين رو ايران مي‌تواند با موفقيت در بازار حضور پيدا کند.

وي با بيان اينکه به طور کلي براي انتقال گاز ايران به اروپا بايد يک خط لوله چهار تا پنج هزار کيلومتر احداث شود، بيان کرد: ساخت اين خط لوله انتقال گاز مستلزم عبور از چندين کشور خواهد بود که علاوه بر ساخت خط لوله، هزينه‌هاي مختلف ترانزيت و عبور خط را هم در برمي‌گيرد.

کاملي با يادآوري اينکه در شرايط فعلي هزينه صادرات گاز از مسير خط لوله به کشورهاي اروپايي بسيار بالا است، اظهارداشت: صادرات گاز از مسير خط لوله در مقايسه با LNG به کشورهاي اروپايي فعلا توجيه اقتصادي ندارد. مديرعامل شرکت ملي صادرات گاز ايران با بيان اينکه حتي در صورت افزايش قيمت نفت خام هم صادرات گاز از مسير خط لوله به اروپا توجيهي ندارد، تاکيد کرد: اين در حالي است که بازارهاي نزديک تري هم وجود دارد که مي‌توانيم ساده تر گاز خود را به آنها صادر کنيم.

اين مقام مسئول با اعلام اينکه هم‌اکنون در خصوص نحوه صادرات ال ان جي به اروپا مذاکرات خاصي نداريم، گفت: سياست فعلي اين است که در مرحله اول با کشورهاي جنوب غرب آسيا که از رشد مصرف بالاتر گاز طبيعي نسبت به کشورهاي اروپايي برخوردارند، همچون هند، چين، ژاپن و کره جنوبي شروع کنيم و سپس به اروپا فکر کنيم.

رکن الدين جوادي معاون وزير نفت هم اخيرا در گفتگو با مهر با بيان اينکه ايران فعلا برنامه‌اي براي ساخت خطوط لوله انتقال و صادرات گاز به اروپا ندارد، اعلام کرده است: به زودي ايران عضو باشگاه توليدکنندگان و صادرکنندگان LNG جهان خواهد شد. در همين حال سعيد صبوري تحليلگر بازار نفت و گاز اخيرا در گفت‌وگويي با مهر با تاکيد بر اينکه در حال حاضر اجراي طرح توليد ايران ال. ان. جي در عسلويه از پيشرفتي بيش از 60 درصد برخوردار است، گفته است: با لغو تحريم‌ها اين طرح با ظرفيت توليد سالانه 5/10 ميليون تن LNG مي‌تواند در مدت زمان کوتاهي وارد مدار شود و براي نخستين بار ايران را به يکي از کشورهاي صادرکننده LNG در جهان تبديل کند.

در طول چند ماه گذشته تاکنون، ايران با سه کشور بزرگ اروپايي به منظور انتقال، ترانزيت و ذخيره‌سازي گاز طبيعي به توافق رسيده به طوري که تاکنون مذاکرات و توافق مقدماتي با لهستان و شرکت او. ام. وي اتريش به منظور ذخيره‌سازي گاز طبيعي و با اسپانيا به منظور تخليه محموله‌هاي LNG در پايانه‌هاي گازي در جنوب اين کشور انجام گرفته است.

از سوي ديگر مهر اخيرا با انتشار گزارشي، اعلام کرده است: ايران قصد دارد با صادرات ال. ان. جي به‌جاي ساخت لوله گاز ضمن پرهيز از رقابت گازي با روس‌ها و حذف ترکيه از نقشه صادرات گاز خود، بخشي از بازار اتحاديه اروپا در دوران پساتحريم را در اختيار بگيرد.

برچسب‌ها:

نظر شما