شناسهٔ خبر: 8554151 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: پرس تی‌وی | لینک خبر

شمارش معکوس برای لغو تحریم‌های ایران

صاحب‌خبر -

شمارش معکوس برای لغو تحریم‌های ایران آغاز شده است.

اتحادیه اروپا قرار است روز یکشنبه پایان رسمی تحریم‌ها علیه ایران را اعلام کند.

امریکا نیز قرار است در همین روز اعلامیه مشابهی درباره لغو تحریم‌های ایران صادر کند.

به گفته عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز یکشنبه بیانیه مشترکی در ارتباط با برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) صادر می‌کنند.

توافق هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی که از روز یکشنبه اجرایی می‌شود آغاز مجموعه گام‌هایی است که هر کدام از طرفین باید بردارند که محدودیت در فعالیت هسته‌ای ایران در ازای لغو تحریم‌ها را شامل می‌شود.

«توافق تاریخی»

در همین حال فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس، روز یکشنبه در بیانیه ای گفت: «این روز نقطه عطفی برای یک توافق تاریخی است (که) اوج یک دهه مذاکرات میان انگلیس، شرکای ما و ایران را نشان می‌دهد.»

فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه انگلستان

وی مدعی شد: «این (توافق هسته‌ای) تضمین می‌دهد سلاح هسته‌ای دور از دسترس ایران باقی مانده است، در نتیجه باعث ایجاد یک منطقه امن‌تر می‌شود در عین حال با لغو تدریجی تحریم‌ها فرصتی برای ایران به منظور تعامل مجدد با جامعه بین المللی فراهم می‌کند.»

این در حالی است که ایران بارها هدف از برنامه هسته‌ای خود را تنها مقاصد صلح آمیز مانند تولید برق و درمان پزشکی اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان نیز که شنبه به تهران سفر کرده بود از ایران خواست به تعهدات خود از جمله صدور اجازه بازرسی‌های هسته‌ای عمل کند.

فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان

وی گفت: «حالا نوبت ایران است که الزامات مورد توافق در ازای لغو تحریم‌ها را برآورده سازد. تنها در چند ماه درخواهیم یافت که آیا این توافق موفقیت بوده است [یا خیر].»

مرحله اجرایی برجام مقطعی مهم برای تقویت اعتماد

دیدارعلی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان (عکس ایرنا)

به گزارش ایرنا، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار با فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان ضمن ابراز امیدواری دربارۀ گسترش روابط ایران و آلمان و آغاز مناسبات جدید در فضای پس از برجام گفت: «مرحلۀ اجرایی برجام مقطعی بسیار مهم در ایجاد و تقویت اعتماد میان ایران و کشورهای غربی متخاصم است.»

وی افزود: «تعامل سازنده در چارچوب تامین منافع مشترک و توجه به خطوط قرمز سیاسی، فرهنگی و اقتصادی تعیین شده می‍تواند زمینه شکل گیری فصل جدیدی از همکاری‌های همه جانبه را میان ایران و آلمان فراهم کند.»

 مهلت 90 روزه تصویب داخلی توافق هسته‌ای بین ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان روز یکشنبه پایان ‌می‌یابد.

به گفته منابع دیپلماتیک غربی، تصمیم لغو تحریم‌های ایران در اواخر سال جاری میلادی پس از آنکه آژانس بین المللی انرژی اتمی تأیید نماید که ایران به تعهدات خود مندرج در توافق هسته‌ای 23 تیر پایبند بوده اجرایی خواهد شد.

توافق هسته‌ای 23 تیر میان ایران و گروه 1+5 شامل امریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان در وینِ اتریش حاصل شد.

بر اساس این توافق، ایران در جامعۀ بین‌الملل به عنوان یک قدرت هسته‌ای شناخته می‌شود و در ازای لغو تحریم‌های سازمان ملل، اتحادیه اروپا و امریکا، بخش‌هایی از فعالیت‌ هسته‌ای خود را محدود می‌کند.

برچسب‌ها:

نظر شما