به گزارش مفدا، در این جلسه، هادی انبازپور دبیرکل انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز و هانیه مداحی دبیرکل انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام، بهعنوان نمایندگان انجمنهای اسلامی غیروابسته حضور داشتند و مطالبات و دیدگاههای خود را در حوزه آموزش، پژوهش و مدیریت دانشجویی مطرح کردند.
محورهای اصلی مطرحشده در نشست:
۱- لزوم توقف توسعه بیضابطه ظرفیت پذیرش دانشجو نمایندگان با انتقاد از افزایش کمی پذیرش بدون فراهمبودن زیرساختها و امکانات آموزشی، این روند را موجب افت کیفیت آموزش و آسیب به نظام سلامت دانستند.
۲- ابهام در تشکیل شورای نظارت بر تشکلهای وزارتخانه در این نشست نسبت به تأخیر در تعیین وضعیت شورای نظارت بر تشکلها و اختلال ایجادشده در صدور مجوزها و فعالیتهای دانشجویی ابراز نگرانی شد.
۳- تسهیل صدور مجوز فعالیت تشکلهای دانشجویی نمایندگان خواستار رفع موانع اداری، تسهیل فرایندها و همکاری بیشتر وزارتخانه برای حمایت از فعالیت تشکلها شدند.
۴- تقویت نقش جوانان در نهادهای صنفی و نظام پزشکی حاضران بر ضرورت حضور نیروهای جوان در نهادهای تصمیمساز تأکید و پیشنهاد کردند که بخشی از انتخابات این انجمنها بهصورت مجازی برگزار شود تا مشارکت و شفافیت افزایش یابد.
۵- هشدار درباره تداوم خشونت علیه کادر درمان در نشست با اشاره به برخی موارد خشونت کلامی و فیزیکی علیه پرسنل درمان، بر ضرورت اتخاذ تدابیر بازدارنده و حمایتهای حقوقی و مدیریتی تاکید شد.
۶- بازنگری در سیاستهای پژوهشی وزارت بهداشت نمایندگان با انتقاد از فاصله سیاستهای پژوهشی موجود با استانداردهای جهانی، خواستار اصلاح سنجهها و تقویت حمایت از پژوهشهای نوآورانه شدند.
۷- ضعف کیفیت آموزشی در دانشگاههای علوم پزشکی در این جلسه نسبت به عدم تناسب برنامههای آموزشی با تحولات علمی روز و نیازهای کشور هشدار داده شد.
۸- ضرورت اصلاح تعرفه خدمات سلامت نمایندگان اعلام کردند واقعی نبودن تعرفهها موجب فشار مضاعف بر ارائهدهندگان خدمات، کاهش رضایتمندی و افزایش مهاجرت نیروهای درمانی شده است.
۹- حمایت از اعضای هیئت علمی و مقابله با مهاجرت نخبگان نگرانیهایی درباره روند رو به افزایش مهاجرت اساتید و اعضای هیئت علمی مطرح و بر ضرورت بهبود شرایط کاری، معیشتی و مسیرهای ارتقای علمی تأکید شد.
۱۰- تقویت سلامت دیجیتال و اجرای نظام ارجاع نمایندگان خواستار تسریع در اجرای پرونده الکترونیک سلامت، توسعه سامانههای سلامت دیجیتال و تکمیل نظام ارجاع بهعنوان ابزارهای ارتقای کیفیت و کاهش هزینهها شدند.
۱۱- توجه به جایگاه دانشجو در نظام سلامت
در بخش پایانی، به نقش محوری دانشجویان در فرآیند آموزش و ارائه خدمات اشاره و بر لزوم اجرای کامل منشور حقوق دانشجو و رعایت حقوق و شأن آموزشی آنان تأکید شد.



