به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجتالاسلام محمدحسین جمالزاده، پژوهشگر فلسفه و علوم اجتماعی، روز سهشنبه در برنامه تلویزیونی «آفتاب شرقی» به تشریح اهمیت تحول و رشد معنوی در زندگی انسان پرداخت و گفت: وقتی معنویت را شناختم و فهمیدم، متوجه شدم که باید در تمام اجزای زندگیام حضور داشته باشد. معنویت تنها یک بخش کوچک از زندگی نیست که با تسبیح یا گوشهنشینی حاصل شود.
وی با اشاره به فرمایش امام کاظم(ع) که برای معنویت باید برنامهریزی کرد و زمانهای روزانه انسان به چهار بخش تقسیم شود، ادامه داد: یک بخش از وقت را برای مناجات با خدا اختصاص دهید، بخشی برای تلاش در معیشت و رزق، بخشی برای معاشرت اجتماعی و صله رحم با خانواده، دوستان و مؤمنان صادق و خالص، و بخشی هم برای لذتهای حلالی که خدا قرار داده است. نکته مهم روایت این است که اگر بخش چهارم، یعنی مدیریت لذتهای مادی، رعایت شود، سه بخش دیگر بهخوبی قابل مدیریت خواهند بود.
حجت الاسلام جمالزاده افزود: ما نباید تصور کنیم معنویت به معنی گوشهنشینی یا دوری از زندگی روزمره است. استفاده از لذتهای حلال زندگی، به شرط مدیریت و زمانبندی، انرژی و ظرفیت لازم برای عبادت و مناجات با خدا را به انسان میدهد. معنویت واقعی بدون برنامهریزی امکانپذیر نیست.
این پژوهشگر به ضرورت دوری از عنانیت و خودبینی در مسیر رشد معنوی اشاره کرد و گفت: انسان معنوی برای اینکه زندگی معنادار و لذتبخش داشته باشد، باید خودمحوری را کنار بگذارد. عنانیت و خودبینی به معنای مرکز قرار دادن خود در تمام جنبههای زندگی، فردی، اجتماعی یا اقتصادی است.
وی گفت: بلعم باعورا نمونهای از عنانیت فردی بود که با وجود عبادت و مستجابالدعوه بودن، جلوی حضرت موسی(ع) ایستاد و به دشمنی پرداخت. فرعون نمونهای از خودمرکزبینی اجتماعی بود و هارون و قارون نیز نمونههای خودمرکزبینی اقتصادی. قرآن نشان میدهد کسانی که خود را مرکز میبینند، از مسیر خدا و معنویت دور میشوند.
حجت الاسلام جمالزاده تأکید کرد: حتی در معنویات هم ممکن است انسان گرفتار خودمرکزبینی شود، مانند ابلیس که به دلیل عنانیت معنوی سجده نکرد و از مسیر حق منحرف شد. بنابراین تمام گرفتاریهای بشر ناشی از همین خودمحوری است و تنها با کنار گذاشتن آن میتوان حضور خدا را در زندگی مشاهده کرد.
وی در پایان گفت: انسان باید خود را کوچک کند تا خداوند در زندگی او حاضر و فعال باشد. همانطور که حافظ گفته است، میان عاشق و معشوق هیچ حائلی نیست؛ حجاب اصلی همان خودمحوری و عنانیت است که باید از میان برداشته شود تا انسان معنوی شود.
انتهای پیام/