شفقنا- رئیس انجمن علمی امامت حوزه علمیه بیان کرد: باید گفتمان غدیر را به عنوان گفتمان اساسی وحدت اسلامی و تقریب بین مذاهب ایجاد کنیم و این امکان پذیر است؛ اگر امت اسلامی نتواند دوستانه، معقول، با اخلاق و با رعایت همه موازین اخوت، این گفتوگو را راه بیندازد تقریب به هیچ وجه اتفاق نمی افتد
به گزارش شفقنا، همایش غدیر محور وحدت اسلامی به همت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و انجمن علمی امامت حوزه علمیه در پژوهشگاه مطالعاتی مجمع تقریب در قم برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی رئیس انجمن علمی امامت حوزه و مرکز الحضاره لبنان ضمن تشکر از حجت الاسلام والمسلمین حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، ایشان را شخصیتی پیشگام در عرصه های فکری و عملی دانست و اظهار داشت: تقریبا در دوران معاصر شخصیت های بزرگی این موضوع را مطرح کردند، از مرحوم سید عبدالحسین شرف الدین تا مرحوم شیخ محمدحسین کاشف الغطا و از معاصران مرحوم شهید مطهری و شخصیت های دیگری مانند حضرت امام (ره) و رهبر انقلاب، همه این بزرگان بر این نکته تاکید کردند که غدیر یک ریسمان الهی است که خداوند برای شکل گیری همگرایی تعبیه کرده است.
وی بیان کرد: حقیقت این است که علیرغم اینکه بارها این نکته گفته شده، اما نه تبیین دقیق و گسترده ای از این بحث صورت گرفته و نه فرهنگ سازی مناسبی در جامعه اسلامی و شیعی ما انجام شده است و به خصوص راهکارهای عملی برای پیشبرد این پروژه طراحی نشده است؛ به عقیده من، این ابتکار عمل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی می تواند بر این حرکت نو آغازی باشد، لذا از این جهت کاملا این پروژه جدید به گمان من می تواند عرصه های بسیار گستردهای را فرا روی همه جامعه اسلامی ما به خصوص حوزه های علمیه شیعه و سنی باز کند.
وی افزود: اختلاف در جهان بشریت و در بین انسان ها یک امر ضروری و غیر قابل اجتناب است؛ آیات شریفه فراوانی مبنی بر اینکه اگر قرار بود خداوند شما را امت واحد قرار بدهد می توانست این کار را بکند، ولکن شما را با شعبه ها، اقوام، جریان های مختلف آفریده، وجود دارد؛ از منطق قرآن استفاده می شود که وجود گرایش های مختلف و اختلافات امریست طبیعی، از سوی دیگر قرآن می فرماید انسان در مرحله اختلاف نباید متوقف بشود، لذا خداوند انبیای الهی را فرستاد و تلاش از سوی اولیای الهی انجام گرفت برای اینکه این اختلاف کم شود و جهت مناسب پیدا کند.
استاد حوزه علمیه تصریح کرد: اصل اعتصام به کلمه سواء، پیگیری پروژه های مشترک، دعوت به اصولی که می تواند راهبرد نزدیکی انسان ها و مسلمانان را فراهم کند نیز بخش دیگری از معارف قرآنی است؛ حتی اگر ما آیات قرآن را کنار بگذاریم و بخواهیم به عقل و تجربه بشر مراجعه کنیم، این دو اصل را می توانیم از عقل و تجربه نیز به دست آوریم؛ در طول تاریخ اختلاف بین ابناء بشر وجود داشته است حتی در یک طائفه خاص مشاهده کردیم در بین شیعیان هم وفاق به وجود نیامده و دوباره در بین آن گروه ها نیز اختلاف ایجاد شده است؛ اصلا خداوند انسان این گونه آفریده است که دچار اختلاف و ناهمگرایی می شود و از آن سو عقل هم می گوید با اختلاف و فاصله گرفتن، انسان به سعادت و حقیقت نمی رسد.
رئیس مرکز الحضاره لبنان اذعان داشت: باید شاهراه ها را پیدا کرد و از مسیر شاهراه ها به اهداف غایی دست پیدا کرد، حال سؤال این است که این چگونه ممکن است؟ خداوند متعال محورهایی را قرار داده تا پیامبر اکرم (ص) تدابیری بیندیشند که ما بتوانیم از طریق محورهای مشترک، اصول اساسی قابل تمسک بین گروه های مختلف اسلامی و شیعی و طائفه ای با گفت وگو و ایجاد ارتباط نزدیک، اختلاف را به وحدت و همگرایی نزدیک کنیم.
وی ادامه داد: این نشان میدهد که منطق قرآن کریم در همگرایی است، قرآن کریم در رأس همه محورهای مشترک قرار می گیرد، اساسا قرآن به وحدت و قرآن فهمی دعوت می کند، نبی مکرم اسلام و سنت نبوی محور مشترک دیگری است و فراوان محورهایی که می توان از آن ها استفاده کرد؛ در بین محورهای مشترک، مسئله غدیر یک ظرفیت بزرگ و مجموعه ویژگی هایی دارد که متأسفانه امت اسلامی تاکنون از آن استفاده نکرده است.
سبحانی غدیر را اجتماع بزرگ بی نظیر در طول تاریخ دانست و عنوان کرد: اولا غدیر یک اجتماع بزرگ استثنائی است و ما هر چه در تاریخ می گردیم، اجتماعی به این بزرگی و با اراده پیامبر و به امر الهی تشکیل شده باشد در این گستره، مشاهده نمیکنیم، اینکه در آن اجتماع همه گروه های اسلامی نمایندگانی داشته باشند و یک حضور جمعی از مسلمانان و اصحاب شکل گرفته باشد و اینکه این اجتماع در حساس ترین شرایط تاریخی شکل بگیرد بسیار مهم است.
وی خاطرنشان کرد: توجه بفرمایید که غدیر در زمانی است که هم خود پیامبر اکرم می دانند که از عالم دنیا دارند سفر می کنند و هم آن نزدیکان می شناسند که پیامبر آهنگ رحیل از عالم دنیا دارد، لذا در این شرایط خود نبی مکرم(ص) محور این جریان است، نبی مکرم اسلام در واقعه غدیر دغدغه و نگرانی خودشان را از آینده اسلام بیان می کنند، یکی از مضمون ها و تم های مشترک در غدیر همین دغدغه های آینده امت اسلامی است، یعنی پیامبری که جامعه را از جاهلیت به سمت نور ایمان و اسلام آورده است، در حالی که دارد این جامعه را ترک می کند.
وی ابراز داشت: عمده ترین نگرانی پیامبر در غدیر بیان اختلافات، رجوع امت به ارزش های گذشته و فراموشی دستاوردهای نبوی و قرآنی است، این در مضمون حادثه غدیر آمده است، دیگر از ویژگی هایی که غدیر دارد و ظرفیت محوریت در امت اسلامی می تواند داشته باشد، مسئله اتفاق مسلمین بر این حادثه است یعنی هیچ گروهی از گروه های اسلامی نیست که در باب غدیر، بزرگان آن در اصل واقعه و در ارکان اصلی غدیر اختلاف کرده باشند.
وی با اشاره به بیان حقایق غدیر بر اساس اسناد، اضافه کرد: این نکته بسیار بسیار مهم است، زمانیکه پیرامون واقعه غدیر سخن می گوییم از روی تحقیق و جزئیات اسناد غدیر است، مذاهب اسلامی از شیعه و سنی در باب اصل واقعه و مسلم بودن این حادثه و مضامین اصلی آن اتفاق، کلام نبی اکرم و واکنشی که اصحاب نسبت به پیامبر اکرم داشتند هیچ اختلافی ندارند.
وی در پایان تاکید کرد: این نشست به گمان بنده آغاز یک حرکت بزرگ می تواند باشد، باید گفتمان غدیر را به عنوان گفتمان اساسی وحدت اسلامی و تقریب بین مذاهب ایجاد کنیم و این امکان پذیر است؛ اگر امت اسلامی نتواند دوستانه، معقول، با اخلاق و با رعایت همه موازین اخوت، این گفت وگو را راه بیندازد تقریب به هیچ وجه اتفاق نمی افتد، ان شاءالله این کار ادامه پیدا خواهد کرد.