شناسهٔ خبر: 76080832 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

وزیر علوم:

چسبندگی به وضع موجود مهم‌ترین مشکل در پیشبرد اهداف تحولی دانشگاه است / ناگزیر به هم‌داستان شدن با نسل‌های دانشگاهی هستیم

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه ما ناگزیر به هم‌داستان شدن با نسل‌های دانشگاهی هستیم، گفت: تغییرات و تحولاتی را می‌توانیم رقم بزنیم که صرفا مستلزم تغییر در ارزش‌ها، نگرش‌ها، عادت‌ها و رویه‌های ما است. چسبندگی به وضع موجود مهم‌ترین مشکل در پیشبرد این تحولات است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، دکتر حسین سیمایی در نشست هم‌اندیشی با اعضای هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت: فناوری‌های نوظهور تحولات شگرفی در صنعت، بهداشت، رفاه و سایر وجوه زیست اجتماعی بشریت ایجاد کردند. همین تغییرات در حوزه دانشگاه هم اتفاق افتاده است و ماموریت دانشگاه را متحول کرده است. دانشگاه زنجیره‌ای است که از آموزش شروع شده و به سمت فناوری می‌رود؛ جایی که ایده‌ها را تبدیل به محصول می‌کنند و در نهایت به خدمت جامعه درمی‌آید. اگر محصولاتی تولید بشود و در خدمت بشریت نباشد قطعا جایگاه دانشگاه متزلزل است. 

وی افزود: مفهوم مسئولیت اجتماعی در دانشگاه نسل چهارم دقیقا بر همین موضوع تاکید دارد. اگر ما این تحولات نسلی دانشگاه را نپذیریم، دانشگاه یا منزوی شده یا مشروعیت خود را از دست می‌دهد و یا نهادهای دیگری جایگاه دانشگاه را می‌گیرند. 

وزیر علوم تصریح کرد: ما ناگزیر به هم‌داستان شدن با نسل‌های دانشگاهی هستیم. امروز یک دانشگاه در منطقه با ۱۰ ‌هزار دانشجو ۱.۲ میلیارد دلار بودجه دارد و وزارت علوم با همه‌ گستردگی حدود ۷۰۰ میلیون دلار بودجه دارد. با این وضعیت نباید نگاه ما صرفا به تغییراتِ وابسته به بودجه باشد. 

دکتر سیمایی خاطرنشان کرد: در همین حال تغییرات و تحولاتی را می‌توانیم رقم بزنیم که صرفا مستلزم تغییر در ارزش‌ها، نگرش‌ها، عادت‌ها و رویه‌های ما است. چسبندگی به وضع موجود مهم‌ترین مشکل در پیشبرد این تحولات است.