به گزارش ایسنا، میترا تیموری صبح امروز در گردهمایی کارشناسان و مسئولان امور زنان و خانواده آموزش و پرورش سراسر کشور به جایگاه زنان فرهنگی در جامعه اشاره کرد و گفت: امروز بیش از ۶۰ درصد معلمان کشور را زنان تشکیل میدهند؛ آماری که همراستا با میانگین جهانی است. با وجود این جایگاه رفیع، حضور آنان در سطوح مدیریتی و تصمیمسازی هنوز متناسب با ظرفیتهای عظیمشان نیست. توانمندسازی حرفهای، پرداخت عادلانه و ایجاد فرصتهای برابر مدیریتی برای بانوان فرهنگی، ضرورتی انکارناپذیر و مطالبهای ملی است.
تیموری سرمایهگذاری روی سلامت روانی، هویتی و تربیتی دختران دانشآموز، را سرمایهگذاری برای فردای جامعه دانست و اظهارکرد: امروزه دختران ما با آسیبهایی چون فشارهای روانی و تحصیلی، بحران هویت، تهدیدات فضای مجازی، کاهش اعتماد بهنفس، اختلالات روانی، رفتارهای پرخطر و فشارهای اجتماعی و خانوادگی مواجهاند. این چالشها ضرورت ایجاد برنامههای جامع سلامت روان مدرسهمحور، تقویت نظام مشاورهای، بازنگری محتواهای درسی، آموزش مهارتهای زندگی و الگوسازی زیست عفیفانه را دوچندان میکند.
وی با بیان اینکه نرخ باروری کشور به حدود ۱.۷ فرزند رسیده است؛ در حالی که نرخ جایگزینی ۲.۱ است گفت: این روند مشابه کشورهای اروپایی بوده و زنگ خطری برای آینده جمعیتی کشور است. از این رو پیوند سیاستهای آموزشی و سیاستهای جمعیتی ضرورتی راهبردی است. آموزشوپرورش باید یکی از محورهای اصلی ترویج گفتمان خانواده، جوانی جمعیت و هویت ملی باشد.
جایگاه زنان فرهنگی در سیاستهای کلان ارتقا یابد
سلامت روانی و اجتماعی دختران دانشآموز در اولویت برنامهها قرار گیرد
مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور زنان و خانواده خطاب به وزیر آموزشوپرورش گفت: از وزیر آموزشوپرورش انتظار میرود؛ جایگاه زنان فرهنگی در سیاستهای کلان ارتقا یابد. ساختار امور زنان و خانواده تقویت و تثبیت شود. حضور مسئولان امور زنان استانها در تمام شوراها و کمیتههای تصمیمساز تضمین شود. سلامت روانی و اجتماعی دختران دانشآموز در اولویت برنامهها قرار گیرد. بازنگری محتوای کتب درسی در راستای قانون جوانی جمعیت انجام پذیرد. نقش بانوان در تصمیمگیریهای وزارت پررنگتر و اثرگذارتر شود. از معاونت محترم رئیسجمهور در امور زنان و خانواده انتظار داریم؛ اصلاح نظام پرداختها و تحقق عدالت جنسیتی در حقوق و مزایا بهویژه حق عائلهمندی و اولاد پیگیری شود. سازوکارهای توانمندسازی حرفهای و مدیریتی بانوان فرهنگی ایجاد شود. تقویت ساختار امور زنان و خانواده و تأمین اختیارات و اعتبارات لازم در سطح ملی دنبال شود.
تیموری خطاب به دبیر ستاد ملی جمعیت نیز گفت: از ستاد ملی جمعیت و دکتر وحید دستجردی درخواست داریم؛ پیوند سیاستهای آموزشی و جمعیتی بهصورت راهبردی تقویت شود. حمایتهای مادی و معنوی لازم برای بازنگری کتب درسی و فرهنگسازی در مدارس فراهم شود. ساختارهای کافی و دارای اختیارات لازم برای پیگیری امور جمعیتی در دستگاهها، بهویژه آموزشوپرورش، نهادینه شود.
دبیر قرارگاه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ادامه داد: از شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان و خانواده انتظار داریم؛ جایگاه زنان فرهنگی و نقش آنان در کاهش آسیبهای روانی و اجتماعی دختران دانشآموز مورد توجه ویژه قرار گیرد. سندهای فرهنگی پشتیبان برای تقویت خانواده، سلامت جسم و روان دختران، و الگوسازی زیست عفیفانه تدوین و تصویب شود.
مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور زنان و خانواده بر اهمیت تحقق عدالت جنسیتی اشاره کرد و گفت: تا زمانی که عدالت جنسیتی بهطور کامل محقق نشود و تا زمانی که زنان فرهنگی و دختران دانشآموز به حقوق شایسته خود دست نیابند، نمیتوان انتظار داشت جامعه ایران اسلامی به نقطه مطلوب دست یابد.
انتهای پیام