به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، پروژه ساخت بزرگترین تونل ریلی زیرآبی جهان در چین با هدف اتصال دو قاره از طریق تونلی که صدها کیلومتر زیر سطح آب کشیده میشود، در دست اجراست. پروژههای تونل ریلی زیرآبی دیگری ازجمله تونل زیر تنگه جبلالطارق که اروپا و آفریقا را به هم وصل میکند نیز مطرح هستند، ولی این پروژه چینی رکورددار طول و سرعت است و نوآوری در زیرساختهای ریلی زیر دریایی بین دو قاره در شرق آسیا محسوب میشود.
تونل حاضر با طولی حدود ۱۲۳ کیلومتر که بیش از ۱۲۰ کیلومتر آن زیر دریاست، دو شبهجزیره لیائودونگ و شاندونگ و بنادر دالیان و یانتای را به هم متصل میکند. این تونل ریلی که برای قطارهای پرسرعت با سرعت حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت طراحی شده، زمان سفر بین این مناطق را بهشدت کاهش داده و تحولی بزرگ در حملونقل منطقهای شرق آسیا ایجاد میکند. این تونل در عمق حدود ۱۰۰ متر زیر دریا است و ساخت آن به سبب فشار شدید آب، خوردگی و چالشهای حفظ پایداری ساختاری بسیار پیچیده است. برای حفاری از فناوریهای پیشرفته شامل ماشینآلات فشار بالا و قطعات بتنی عظیم استفاده میشود که تونل را به صورت سازهای امن و پایدار شکل میدهد.
این پروژه مهندسی بزرگ با طراحی تونلهای دوقلو، راههای فرار اضطراری، سیستمهای تهویه پیشرفته و تأمین برق مستقل، ایمنی مسافران را در اولویت دارد. کارگران در کپسولهای با فشار بالا وارد منطقه حفاری میشوند و زمان محدودی در این محیطها فعالیت میکنند تا سلامت آنها حفظ شود. تونل بهطور مداوم تحت نظارت و تنظیم برای مقابله با فشار آب و لرزهخیزی قرار دارد و همانند سازهای زنده به فعالیت ادامه میدهد.

از لحاظ زیستمحیطی، این تونل جایگزین کمضررتری نسبت به پروازهای کوتاهمدت محسوب میشود و انتشار گازهای گلخانهای را کاهش میدهد. همچنین توسعه بنادر و مراکز استراتژیک را تسهیل و تبادلات تجاری و فرهنگی منطقه را نزدیکتر میکند. این ساختار پیچیده با رعایت نکات ایمنی و محیطزیستی، شامل سیستمهای نظارت بر اکوسیستم دریایی و کاهش آسیب به آن است تا تأثیرات منفی بر زیستمحیطی به حداقل برسد.
پروژه حاضر نمونهای برجسته از همکاریهای مهندسی و فناوری پیشرفته است که میتواند فاصله میان قارهها را به نزدیکی محلههای شهری تبدیل و فرصتهای گستردهای برای تحصیل، کار و زندگی ایجاد کند. پیشرفتهای این تونل زیرآبی یادآور پروژههای تاریخی مانند تونل مانش بین بریتانیا و فرانسه و تونل سیکان در ژاپن است که در میان بزرگترین و چالشبرانگیزترین پروژههای تونلی زیر آب جهان قرار دارند.
به این ترتیب تونل زیرآبی حاضر نهتنها نوآوری مهندسی و زیرساختی مهمی است، بلکه با کاهش سفرهای هوایی کوتاهمدت، کاهش آلودگی و افزایش تبادلات تجاری و فرهنگی، تأثیری عمیق بر زندگی روزمره و اقتصاد منطقه و فراتر از آن خواهد داشت.