شناسهٔ خبر: 76077345 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

با شعار «مدرسه ایمن، جامعه تاب‌آور»؛

مانور سراسری زلزله و ایمنی در مدارس خوزستان برگزار شد

بیست و هفتمین مانور سراسری زلزله و ایمنی با شعار «مدرسه ایمن، جامعه تاب‌آور» در مدارس استان خوزستان برگزار شد.

صاحب‌خبر -

حسن عبودی مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان در مانور سراسری زلزله استان خوزستان که امروز ۱۱ آذر در دبیرستان نمونه دولتی دخترانه فدک اهواز برگزار شد، اظهار کرد: جمعیت هلال احمر، به عنوان نهادی انسان‌دوست و مردمی، در برگزاری بیست و هفتمین مانور سراسری ایمنی و زلزله در مدرسه نمونه فدک، همراهی کرد. این رویداد فرهنگی و امدادی با هدف ارتقای آمادگی در برابر حوادث، به ویژه از طریق آموزش برگزار شده است.

وی افزود: آموزش، سنگ بنای پیشگیری است و جمعیت هلال احمر در استان خوزستان با همکاری ارزشمند اداره‌کل آموزش و پرورش، ۵۲۴ کانون دانش‌آموزی را اداره می‌کند. در این کانون‌ها، سالانه دوره‌های آموزشی برای اعضا برگزار می‌شود تا دانش‌آموزان برای مقابله با حوادثی مانند زلزله، آتش‌سوزی و سیل آماده باشند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان در ادامه با اشاره به تلاش برای افزایش ۲۰ درصدی آموزش‌ها  گفت: هر ساله حدود ۵۹۰ دوره آموزشی برگزار می‌شود و بیش از ۱۷ هزار دانش‌آموز را تحت پوشش قرار می‌دهد. امیدواریم با شعار «مدرسه ایمن، جامعه تاب‌آور»، شاهد گسترش کمی و کیفی این آموزش‌ها باشیم و دانش‌آموزان بیش از پیش آماده مقابله با حوادث باشند.

در ادامه، ناصر علی‌فر مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان نیز اظهار کرد: این برنامه با هدف ارتقای سطح آمادگی دانش‌آموزان و آموزش‌های عملی مدیریت بحران برگزار شده است.

وی با تاکید بر لزوم آماده‌سازی دانش‌آموزان و آحاد جامعه از نظر ذهنی و روانی افزود: در حوزه پدافند عامل، علاوه بر کارهای زیرساختی، پیش‌بینی‌ها و آمادگی‌های فیزیکی، به پدافند غیرعامل شناختی و روانی نیز نیاز داریم.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: زمانی که حادثه‌ای مانند زلزله رخ می‌دهد، بیش از امکانات فیزیکی، به آمادگی ذهنی و توانایی نیاز داریم تا هر فرد ابتدا بتواند خود را نجات دهد و سپس به دیگران کمک کند که این مهم تنها با افزایش تاب‌آوری امکان‌پذیر است.

وی ادامه داد: یکی از چالش‌های جامعه کنونی، کاهش روزافزون سطح تاب‌آوری است و افزایش آن، نیازمند توجه و همکاری همه دستگاه‌هاست. آموزش و پرورش به تنهایی متولی این امر نیست و همه دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی باید در حد توان خود در آن مشارکت کنند زیرا آموزش‌های اجتماعی و تربیتی، وظیفه همه جامعه است.

علی‌فر اضافه کرد: آموزش انحصاری نیست و در تعلیم و تربیت، معتقد هستیم تربیت پیش از تعلیم قرار دارد و مانند زیرساخت و ریل‌هایی است که بدون آن‌ها قطار به حرکت درنمی‌آید. ما در آموزش نیاز به شرکای راهبردی داریم تا شرایط آموزش‌پذیری بهبود یابد. 

انتهای پیام