شناسهٔ خبر: 76076009 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مهاجرانی: دولت راهبرد کاهش هزینه‌ها را دنبال می‌کند/ تشریح ابعاد مصوبه بنزینی دولت

سخنگوی دولت از تدوین دستورالعمل مهار هزینه‌های عمومی و آغاز تولید مازوت کم‌گوگرد به‌عنوان گام‌های تازه دولت برای کنترل تورم و کاهش آلودگی خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت صبح امروز در نشست خبری با رسانه‌ها طی سخنانی با اشاره به روز 9 آذر روز ملی جزایر سه‌گانه، بیان کرد: هفته گذشته شاهد دستور رییس‌جمهور برای جلوگیری از افزایش هزینه‌های عمومی بودیم که این کار از افزایش تورم و بالارفتن کسری بودجه می‌انجامد. سازمان برنامه و بودجه مکلف شده تا دستورالعملی در این زمینه تهیه کند.


وی عنوان کرد: دولت قول داده بود که سلامت مردم را پیگیری کند؛ برای اولین‌بار در کشور مازوت کم گوگرد تولید شده و نیروگاه‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند تا آلودگی کمتر شود.

مهاجرانی در ادامه در پاسخ به سوالی درخصوص تصمیم دولت در زمینه بنزین سه‌نرخی عنوان کرد: نفت و گازی که هر روز استحصال می‌شود معادل 8 میلیون بشکه نفت است؛ این میزان حدود 180 میلیارد دلار درآمد در سال است. در سال‌های 98 و 99 حدود 6 الی 8 میلیارد دلار درآمد صادرات بنزین داشتیم چون تولید بنزین بیش از مصرف بود. امروزه 6 میلیارد دلار واردات بنزین داریم. 

سخنگوی دولت اضافه کرد: ظرفیت تولید 110 میلیون لیتر است و میانگین مصرف هم 133 میلیون لیتر است. برخی روزها مانند ایام نوروز به مصرف 167 میلیون لیتر میرسیم. در جنگ 12 روزه هم مصرف به 197 میلیون لیتر رسید. از یک سو مواجه هستیم که بخشی از درآمد نفت باید مصارف عمومی شود و طبیعتاً وقتی بنزین را با قیمتی می‌دهیم که صرفه اقتصادی گازسوز کردن را هم از بین برده و زمانی بود که 16 میلیون متر مکعب در خودروها مصرف می‌شد و این عدد امروزه به 3 میلیون متر مکعب رسیده است. 

مهاجرانی خاطر نشان کرد: گزارش‌ها نشان می‌دهد 60 درصد آلودگی شهرها ناشی از خودرو و موتورسیکلت است. آیا دولت باید دست روی دست بگذارد که منابع دود شود؟ باید پولی بگذاریم که میادین مشترک را بهره‌برداری کنیم؟ دولت باید تصمیمات مهم را بگیرد و این معنای وجود دولت است. دولت اقدام دو سویه را دنبال کرد. ابتدا در سمت عرضه تلاش کردیم در بالادست نفت و گاز سرمایه‌گذاری کردیم و این کار خصوصاً در میادین مشترک انجام گرفت و 130 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری داشتیم. همچنین دولت فرآیند سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفت و گاز را اصلاح کرد و زمان عقد قرارداد امروزه به 5 ماه کاهش یافته و جذابیت را برای سرمایه‌گذار ایجاد کرده است. 

وی اظهار داشت: پروژه‌های فشارافزایی، جلوگیری از فلرسوزی، سرمایه‌گذاری بر پروژه‌های نفت و گاز، تأکید بر انرژی خورشیدی و همچنین پرداختن به حمل و نقل عمومی از جمله کارهایی است که دولت دنبال می‌کند. اگر حمل و نفت عمومی صحیح باشد مردم با خودروی تک‌سرنشین به خیابان نمی‌آیند. دولت این فرآیند اصلاحی را از سال گذشته آغاز کرده است. 

سخنگوی دولت گفت: ما از قبل گفته بودیم که مردم را شگفت‌زده نمی‌کنیم و مصوبه بنزینی را اعلام کردیم. در کارگروه مصوبه بنزین زمان اجرا نیز در حال بررسی است. دولت مبلغی که از افزایش نرخ بنزین 5000 تومانی حاصل خواهد شد به حسابی برای خرج‌کرد در زمینه معیشت خواهد بود و دولت دنبال کسب درآمد نیست و این وظیفه دولت است. دولت کاهش آلودگی هوا از روش غیر قیمتی را دنبال می‌کند تا تنوع سبد سوخت کشور را شاهد باشیم. امروزه نصب تجهیزات سی‌ان‌جی رایگان است و افزایش مجوز ایستگاه‌های گاز سی‌ان‌جی را خواهیم داشت. حمایت از خودروهای کم‌مصرف و خودروهای هیبریدی و برقی مد نظر است. 

مهاجرانی در ادامه بیان کرد: موضوع مصوبه بنزینی از سال گذشته شروع شده بود و در دولت بحث و بررسی کامل شده است. هدف اصلی این مصوبه کاهش واردات سوخت است. دولت این کار را از خودش شروع کرده و سهمیه خودروهای دولتی قطع می‌شود و این خودروها باید بنزین 5000 تومانی بزنند. هم‌چنین کسانی که چند خودرو دارند، یک خودروی آنها سهمیه بنزین خواهد داشت. وقتی 40 درصد مردم خودرو ندارند نمی‌توان به کسانی که چند خودرو دارند به همه خودروها سهمیه داد. 

وی گفت: سهمیه 60 لیتر 1500 تومانی و 100 لیتر 3000 تومانی تغییر نمی‌کند و مازاد این میزان، بنزین 5000 تومانی را خواهیم داشت. دولت بنزین را حدود 66 هزار تومان می‌خرد و با عدد 5000 تومان توزیع می‌کند. برای تاکسی‌های اینترنتی، موتورسیکلت‌هایی که در این زمینه فعال هستند یا مبلغ سهمیه تغییر نخواهد کرد و با مابه ازا به آنان داده خواهد شد. قرار شده که افزایش قیمت تاکسی‌های اینترنتی رخ نخواهد داد. 

سخنگوی دولت اظهار داشت: کارت سوخت با ماشین است و اگر ماشینی به کسی فروخته می‌شود، سهمیه بنزین به خریدار داده خواهد شد. ما با مجلس در زمینه شیوه اجرا تفاوت نظر داشتیم و گفت‌وگو شد و رفع شده و البته همه درباره لزوم اصلاح در این زمینه تاکید دارند. می‌کوشیم بدون آسیب به معیشت مردم کار را دنبال کنیم. برآوردها درباره اثر تورمی این کار نیز 0.2 درصد برآورد شده است. درباره کارت سوخت سفید هم هیچ چیزی نیست و چنین موضوعی وجود ندارد. 

سخنگوی دولت در ادامه سخنان خود گفت: امروزه 3165 مگاوات برق خورشیدی داریم و این عدد از 1000 مگاوات در این دولت به میزان مذکور رسیده است. دولت می‌کوشد سهم برق خورشیدی را به 7 درصد از کل تولید برق برساند. 

مهاجرانی درباره اجرای کالابرگ الکترونیکی اظهار داشت: تا باحال 100 همت کالابرگ به 84 میلیون نفر توزیع شده و کالابرگ یسنا نیز به سه دهک اول تخصیص یافته است. 

وی اضافه کرد: در سال اول دولت شاهد رشد اسقاط خودرو بوده‌ایم؛ این کار در کاهش آلودگی هوا موثر است و دولت این سیاست را دنبال خواهد کرد. 

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درخصوص تصمیم مجلس درباره استیضاح چند وزیر، بیان کرد: ابتدا من از بیانات مقام معظم رهبری و حمایت از دولت سپاسگزاری می‌کنم. مجلس طبق قانون اساسی حق دارد که از استیضاح استفاده کند ولی هر وزارتخانه‌ای که بی‌وزیر می‌شود معطل می‌ماند و امیدواریم این کار رخ ندهد ولی به تصمیم مجلس احترام می‌گذاریم. 

مهاجرانی در پاسخ به سوال دیگری درباره بروز مشکل در بیمه تکمیلی بازنشستگان، گفت: رویه بر این است که کانون عالی بازنشستگان و شرکت بیمه‌گر در جلسه‌ای توافق می‌کنند ولی این جلسه دیر برگزار شد و این قرارداد از ابتدای آذرماه اعمال شده و امیدواریم سال آینده با این مشکل مواجه نشویم. قرارداد برقرار است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. 250 هزار تومان را سازمان تامین اجتماعی و 470 هزار تومان را خود بازنشستگان عزیز پرداخت می‌کنند. 

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌ریزی دولت برای اصلاح بودجه، بیان کرد: سازمان برنامه و بودجه طبق وظیفه خود مکلف است بودجه را در موعد مقرر به مجلس بدهد. سال گذشته هم نظم بودجه‌ای خوبی داشتیم و این مسئله کمک می‌کند در اجرا هم منظم عمل کنیم. هر بخشی که نیاز به اصلاح، ادغام و یا حذف باشد به اطلاع مردم خواهد رسید. 

سخنگوی دولت درخصوص بررسی کیفیت بنزین وارداتی، عنوان کرد: سازمان استاندارد در این زمینه وظیفه خود را دنبال می‌کند و کیفیت بنزین وارداتی بررسی می‌شود. این سازمان اعلام کرده سوخت وارداتی استانداردهای یورو4 را دارد و تأکید بر این است که بنزین کلانشهرها که آلودگی بیشتری دارند، بنزین یورو4 و یورو5 را داشته باشند. 

مهاجرانی در پاسخ به سوالی درخصوص گزارش وزارت اطلاعات درخصوص حجاب، خاطر نشان کرد: وزارتخانه‌ها متناسب با وظایف خود گزارش‌های مختلفی تهیه می‌کنند و این گزارش به رییس‌جمهور و رهبر معظم انقلاب تقدیم شده است. هم‌چنین تلاش می‌شود جلوی جریانات سازمان‌یافته گرفته شود. 

وی در پاسخ به سوالی درباره ارتباط ایران و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، اظهار داشت: قانوناً در سال 2025 قطعنامه 2231 تمام شد و تعاملات هسته‌ای ما طبق پادمان است و ارتباط با آژانس نیز طبق قانون مجلس دنبال خواهد شد. 

سخنگوی دولت درباره نظر دولت درباره لایحه مشاغل حساس، گفت: ابهاماتی در واژگان وجود داشت که چگونگی اجرا را دچار چالش می‌کرد. به‌عنوان مثال پست هیات علمی هم جزو مشاغل حساس دیده می‌شد؛ ما چون می‌خواهیم قانون را اجرا کرده و به آن احترام بگذاریم، جمع‌بندی دولت بر این است که لایحه مسترد شود. 

مهاجرانی در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص مجازی‌شدن مدارس و آموزش غیرحضوری، عنوان کرد: سیاست قطعی آموزش و پرورش بر آموزش حضوری است؛ معتقدیم که هیچ آموزشی کیفیت آموزش حضوری را ندارد. این شیوه‌های آموزش به‌عنوان مکمل قابل استفاده هستند، اما از طرفی با توجه به آلودگی که در طول چند هفته اخیر شاهد آن بودیم، حفظ سلامت دانش‌آموزان یکی از موضوعاتی است که برای دولت بسیار مهم است. بنابراین، برای جلوگیری از هرگونه آسیبی، تصمیم بر آموزش‌های الکترونیکی گرفته شده است. دولت دنبال تحقق عدالت آموزشی است؛ پیشنهاد مدرسه تلویزیونی ارائه شده و دولت برنامه‌هایی برای تقویت سامانه شبکه اجتماعی دانش‌آموزان (شاد)، دارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اجرای قانون هوای پاک، عنوان کرد: بسیاری از قوانین به‌درستی و کامل اجرا نمی‌شود و وضعیت هوا نیز همین را نشان می‌دهد. دولت در تلاش است ابتدا تسریع در اسقاط ناوگان فرسوده صورت بگیرد. بسیاری از خودروهای فرسوده میزان آلایندگی‌شان چندین برابر خودروهای نو است و دولت این موضوع را جدی دنبال می‌کند. نکته دیگر توسعه حمل‌ونقل عمومی است.

سخنگوی دولت گفت: ما از منظر توسعه حمل‌ونقل عمومی در وضعیتی هستیم که به‌شدت جای بهبودی دارد و فاصله‌مان با وضعیت مطلوب بسیار زیاد است. هرچقدر حمل‌ونقل عمومی افزایش پیدا کند، میل افراد به استفاده از خودروی شخصی کمتر خواهد شد. نکته دیگر تمرکز بر برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل است؛ تا امروز تعدادی خودرو یا اتوبوس برقی وارد شده ولی هنوز تا حد استاندارد فاصله زیادی وجود دارد.

مهاجرانی ادامه داد: موضوع دیگر ارتقای کیفیت سوخت است؛ هرچقدر استاندارد سوخت را افزایش دهیم و از یورو 4 به یورو 5 انتقال دهیم، مسلماً سوخت بهتر و آلودگی کمتری خواهیم داشت. در حال حاضر کیفیت بنزین و نفت‌گازی که در پالایشگاه شیراز تولید می‌شود با استاندارد یورو 5 است و همچنین سال آینده پالایشگاه تهران نیز تولید یورو 5 را آغاز خواهد کرد.

وی اضافه کرد: اولویت دولت نیز توزیع سوخت با استانداردهای یورو4 و یورو5 در کلان‌شهرها، به‌ویژه تهران است، البته این یک راهکار کوتاه‌مدت است.

انتهای پیام/