صاحبخبر - شرکت چینی اتوفلایت که از پیشگامان صنعت هواپیماهای عمودپرواز برقی (eVTOL) به شمار میرود، با همکاری شرکت معروف CATL موفق به ساخت و رونمایی از نخستین سامانه یکپارچه دریایی-هوایی شناور شد.
به گزارش ایتنا و به نقل از Interesting Engineering، این ورتیپورت آبی که کاملاً بدون انتشار کربن فعالیت میکند، به عنوان جایگزینی انعطافپذیر برای بندرهای زمینی سنتی طراحی شده و مشکلات کمبود مکان، تأخیر در ساخت زیرساخت و پیچیدگی فرآیند نشست و برخاست را برطرف میکند.
گفته میشود عرشه وسیع این سازه شناور همزمان نقش باند نشست و برخاست را ایفا میکند و مجهز به پنلهای خورشیدی است؛ کابین آن نیز هم به عنوان سالن انتظار مسافران و هم به عنوان اتاق کنترل فنی عمل میکند.
بر این اساس، امکان شارژ، نشست، برخاست و هماهنگی هوشمند با هواپیماهای eVTOL به صورت کاملاً هوشمند فراهم شده است.
این ورتیپورت آبی از چندین مدل پرچمدار اتوفلایت از جمله کوسه سفید صنعتی، هواپیمای باری ۲ تُنی «کریاُل» و هواپیمای مسافری ۶ نفره «پراسپریتی» پشتیبانی میکند و شبکهای یکپارچه زمینی-دریایی-هوایی را پدید میآورد.
گفتنی است نخستین سری از این سامانهها به مشتریان اولیه تحویل داده شده و گام نخست برای عملیاتی شدن گسترده تحرک هوایی کمارتفاع بر روی آب برداشته شده است.
پژوهشهای انجامشده نشان میدهد این سامانه میتواند زمان رسیدن هواپیمای eVTOL به سکوهای فراساحلی تا فاصله ۱۵۰ کیلومتری را به کمتر از یک ساعت کاهش دهد؛ یعنی بیش از ۱۰ برابر سریعتر از روشهای مرسوم.
همچنین در عملیات نجات دریایی و با کمک پهپادهای جستجوگر اولیه، زمان واکنش را بیش از ۵۰ درصد کوتاه میکند. برای نمونه، سفر ۵۰ کیلومتری میان خلیجی تنها حدود ۲۰ دقیقه طول میکشد و پیشبینی میشود هزینه بلیت در آینده حدود ۴۲ دلار باشد.∎