شناسهٔ خبر: 76017906 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

وزیر علوم:

دانشگاه باید اتکا به بودجه دولتی را کاهش دهد و به مسئولیت اجتماعی خود پاسخ دهد/ در دنیای علم با یک کار می‌شود استاد تمام شد/ علم را نمی‌توانیم با شاخص‌های اداری بسنجیم/ بهترین راه ارتباط دانشگاه و صنعت و جامعه پارک‌های علم و فناوری هستند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر نقش خیرین در توسعه آموزش عالی، کاهش اتکای دانشگاه‌ها به بودجه دولتی، اهمیت فناوری و تأثیرگذاری اجتماعی در ارتقای اعضای هیأت علمی و ضرورت تقویت پارک‌های علم و فناوری و دانشگاه ملی مهارت، بر حل مسائل کشور از جمله بحران آب از مسیر دانشگاه‌ها تأکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، دکتر حسین سیمایی در نشست شورای دانشگاه تربیت حیدریه با اشاره به این که کار خیر در کشور ما خیلی به سمت دانشگاه معطوف نبوده است، گفت: خیر باب وسیعی دارد؛ اما اگر در آموزش سوق پیدا کرده است، در آموزش‌های ابتدایی و متوسطه باقی مانده است. چند دهه‌ای است، بخصوص بعد از انقلاب خیر به سمت آموزش عالی هم معطوف شده است و این از ذکاوت و دوراندیشی این شهرستان است که متوجه شدند باید امور خیرشان را صرف ارتقاء و فرهنگ شهرستان کنند.

وزیر علوم، افزود: دانشگاه باید به سمتی برود که اتکایش به بودجه دولتی کم شود، ما این برنامه را آغاز کرده‌ایم، همچنین بسترهای قانونی مناسبی برای کاهش اتکا دانشگاه به بودجه‌ دولتی وجود دارد. یکی بحث اعتبارات مالیاتی است که می‌شود منبع کافی گرفت دانشگاه را توسعه داد.

دکتر سیمایی ادامه داد: در بخشنامه بودجه‌ای امسال ‌ذکر شده است که دانشگاه‌ها میزانی که بتوانند اعتبار مالیاتی بیاورند در بودجه مشوق برای دانشگاه گذاشته خواهد شد. یعنی دانشگاه هرچه بیشتر منابع بیاورد ما هم بیشتر منابع می‌گذاریم.

وزیر علوم، با اشاره به چالش آب در کشور بیان کرد: امروز آب ابرچالش کشور است، درحال حاضر ما یک تقسیم کار در دانشگاه‌های مادر برای این موضوع کرده‌ایم، از جمله دانشگاه تربیت حیدریه می‌تواند مشکل آب را با حضور مقامات شهرستانی مدیریت کند، نه این که یک استادی برود در اتاقش بنشیند یک مقاله بنویسد که جز ارتقاء خودش تاثیر دیگری نداشته باشد.

دکتر سیمایی تأکید کرد: در دنیای علم با یک کار می‌شود استاد تمام شد، دانشگاه اداره و محیط اداری نیست. دانشگاه سازمان اداری نیست ما علم را نمی‌توانیم با شاخص‌های اداری بسنجیم. علم و عالم را با میزان تاثیرش می‌سنجیم. بسیاری از عالمان این سرزمین حتی یک کتاب و مقاله هم نداشتند، بهترین عالمان و محققان بودند ولی هیچ اثر مکتوب نداشتند، اما بهترین معلمین بشری شدند. نوشتن مقاله بسیار هم خوب است اما نباید باعث شود استادی که می‌تواند مسئله حل کند بی‌ارتقاء بماند.

وی ادامه داد: بهترین راه ارتباط دانشگاه و صنعت و جامعه پارک‌های علم و فناوری هستند. پارک‌هایی که از دل دانشگاه به وجود می‌آیند. پارک‌های ما پنجاه هزار محصول را که خارج از این پارک‌ها قابل تولید نیستند را تولید می‌کنند و باعث می‌شوند اقتصاد کشور، اقتصاد پیچیده و پیشرفته شود که از این محصولات 2 هزار محصول تحریمی هستند.

وزیر علوم تصریح کرد: تقویت دانشگاه ملی مهارت بسیار مهم است، به این دلیل که اگر کارگر ساده ما آموزش دیده باشد بهره‌وری صنعت و کشاورزی ما بالا می‌رود. بنابراین معتقد به تقویت دانشگاه ملی مهارت، علمی‌کاربردی و پارک‌ها هستیم.