به گزارش خبرگزاری تسنیم از بابل، این رویداد علمی با حضور گسترده اساتید برجسته، هیات علمی پژوهشگران و دانشجویان رشتههای علوم پزشکی از سراسر کشور برگزار و هدف اصلی آن ارتقای کیفیت آموزش در نظام سلامت کشور است.
در جریان برگزاری همایش، دکتر حسین قربانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل با تاکید بر اهمیت آموزش و میراث علمی کشور اظهار داشت: «باعث افتخار است که در این زمانه سخت در خدمت افرادی هستیم که دغدغه آموزش کشور را دارند.»
وی با اشاره به پیشینه علمی و فرهنگی بابل گفت: «امروز به نمایندگی از سنتی ایستادهام که تاریخچهای طولانی در خرد دارد. بابل، شهر دانایان، میراثدار سنت طب دولایه و طب قدیم در شمال کشور است. ما توانستهایم سابقه طب سنتی را با طب نوین پیوند بزنیم؛ هم میراث گذشته را حفظ کنیم و هم با تکنولوژیهای پرشتاب هماهنگ شویم.»
رئیس دانشگاه افزود: «ما موفقیتهای بزرگی در گذشته داشتهایم؛ نخستین دانشگاهی بودیم که طب قدیم را به خطه شمال آوردیم و در بحرانها سازمانی قوی برای مقابله با مشکلات ایجاد کردیم. ساختن نسل فردا دغدغه اصلی ماست. در این زمانه سخت بسیاری تنها به حال فکر میکنند، اما این همایش هوشمندانه برای اندیشیدن به فردا و پیوند گذشته با آینده انتخاب شده و جای تقدیر دارد.»
قربانی با بیان اینکه نقاط ضعف پزشکی باید با علم نوین پوشش داده شود، گفت: آموزش فلسفه طب و تمرکز بر مدیریت سلامت در آموزش پزشکی باید تدوین شود. این تفکر انتقادی نیازمند تلاش دانشجویان و اساتید است. حافظهمحوری جایگاهی ندارد؛ باید دانشجویان را به سمت تفکر و حل مسئله سوق دهیم. در علم پزشکی سلامتمحوری باید جایگزین درمانمحوری شود و از تکنولوژیهای جدید برای حرکت در این مسیر بهره گرفت. طب انسانمحور باید دیده شود.
وی با انتقاد از نبود حرکت سازمانیافته در کشور تاکید کرد: ما میراث عظیم تمدنی داریم؛ نباید تنها مترجم باشیم بلکه باید مبدع باشیم. متأسفانه از این ظرفیت استفاده نمیشود و از اعتماد، سرمایه اجتماعی و حکمت قدیم فاصله گرفتهایم. ما تنها ملت تمدنی هستیم که انباشت خرد ششهزار ساله را میتوانیم بخوانیم و بفهمیم، و این ارزشمند است. از این میراث باید در پزشکی بهره بگیریم.
در پایان، دکتر قربانی خاطرنشان کرد: «پزشک اخلاقمحور و انسانمحور باید تربیت شود.»
موعودی، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی بابل، در توضیح اهداف این همایش اظهار داشت که این برنامه ملی با محوریت بررسی دستاوردهای نوین در حوزه یاددهی–یادگیری و بهرهگیری از فناوریهای آموزشی برگزار شد.
وی افزود :استفاده از ابزارهای نوین آموزشی میتواند نقش مهمی در توسعه نظام سلامت ایفا کند.
محورهای علمی این همایش شامل روشهای نوین آموزش پزشکی، بهرهگیری از تکنولوژیهای آموزشی جدید، توسعه مهارتهای بالینی و آینده آموزش علوم پزشکی است. این محورها بهگونهای طراحی شدهاند که بتوانند زمینهساز تبادل تجربه و ارائه راهکارهای نو برای ارتقای آموزش در دانشگاههای علوم پزشکی کشور باشند.
دانشگاه علوم پزشکی بابل نخستین دانشگاه علوم پزشکی شمال کشور است که در سال 1362 تأسیس شد و امروز بهعنوان یکی از برترین مراکز آموزش عالی علوم پزشکی ایران شناخته میشود. این دانشگاه دارای ده دانشکده و یک پژوهشکده است و فعالیت سیزده مرکز تحقیقاتی و انتشار سیزده نشریه علمی رسمی را مدیریت میکند. همچنین هفت مرکز درمانی تحت پوشش این دانشگاه قرار دارد و خدمات بهداشتی درمانی به جمعیتی حدود ششصد هزار نفر در شهرستانهای بابل، بابلسر و فریدونکنار ارائه میشود. در حال حاضر حدود سیصد و نود و یک عضو هیئت علمی و بیش از چهار هزار و هشتصد دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی در این دانشگاه مشغول فعالیت هستند.
با توجه به توانمندیهای علمی و پژوهشی گسترده، دانشگاه علوم پزشکی بابل میزبان این همایش ملی شده است. برگزاری چنین رویدادهایی میتواند فرصت مناسبی برای همکاریهای علمی میان دانشگاههای علوم پزشکی کشور فراهم آورد و به ارتقای سطح آموزش و پژوهش کشور ختم شود.
دانشگاه علوم پزشکی بابل با برگزاری نخستین همایش کشوری در حوزه آموزش علوم پزشکی، گامی مهم در مسیر نوآوری و ارتقای کیفیت آموزش در نظام سلامت کشور برداشته است.
این همایش با استقبال گسترده پژوهشگران و متخصصان برگزار شد. در فراخوان همایش، تعداد 510 مقاله ارسال گردید که پس از داوری علمی، 327 مقاله پذیرفته شد. همچنین برنامه همایش شامل 11 سخنرانی کوتاه، ارائه 55 تجربه نوین و پذیرش 8 تجربه برگزیده خواهد بود.
این رویداد علمی در طول دو روز با برگزاری نشستهای تخصصی، کارگاههای آموزشی و ارائه دستاوردهای نوین علمی و پژوهشی ادامه خواهد یافت. هدف اصلی همایش، ایجاد بستری برای تبادل دانش، معرفی دستاوردهای تازه و گسترش همکاریهای علمی میان پژوهشگران و متخصصان حوزههای مرتبط است.
انتهای پیام/