به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، غلامرضا خاکساری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همدان، امروز در آئین افتتاحیه دهکده مهارتی سما غرب کشور (هنرستان فنی پسرانه) با حضور مسئولان استانی و کشوری با تشریح برنامههای دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان،گفت: بر اساس سند مسیر حرکت مشخص شده، این دانشگاه در سه محور اصلی فعالیت خواهد داشت.
وی محورهای اصلی را گردشگری، صنایع تبدیلی و توسعه مدارس سما عنوان کرد:این موضوع با هماهنگی و حمایت استاندار همدان در حال پیگیری است و مرکز مطالعات تمدن غرب کشور نیز با هدف پاسخگویی به نیازهای فرهنگی تحت نظر وزارت علوم در دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان ایجاد شده است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همدان بااشاره به صنایع تبدیلی، تصریح کرد: در این بخش، دانشگاه آزاد اسلامی همدان به عنوان یک دانشگاه پیشرو در کشور، به ویژه در حوزه بذر گیاهان دارویی مانند گشنیز و رازیانه، ورود پیدا کرده است.
خاکساری به محور سوم، توسعه مدارس سما، به تاریخچهای از یک پروژه ساختمانی اشاره کرد و گفت: این ساختمان که از سال 1392 آماده بهرهبرداری بود، به دلایلی موفق به افتتاح و بهرهبرداری نشد تا اینکه با پیگیریهای شهید طهرانچی و در جریان یک بازدید، دستور ایشان برای پیگیری فوری و اختصاصی این موضوع صادر شد و با پیگیریهای انجام شدهاست.
وی در ادامه، تاکید کرد: این پروژه به نتیجه رسید و اکنون به عنوان یکی از مدارس سما که همواره، در حال خدمترسانی است، احیای این پروژه پس از 14 سال توقف به بهربرداری رسید که این امر نتیجه تلاش جمعی همه همکاران است.
در این مراسم محمدعلی نادی، معاون علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی،با اشاره به ضرورت تحول در نظام آموزشی کشور گفت: در آموزش پزشکی، فرآیند آموزش با محیط عملی تلفیق شده و این الگو باید در سایر حوزهها نیز گسترش یابد.
وی ایجاد دانشکدههای تعلیم و تربیت کارآفرین را به عنوان یکی از راهکارهای اساسی عنوان کرد و افزود: دانشگاه آزاد اسلامی با طرح مهارتآموزی، مهارتبینی و مهارتسازی گام موثری در این جهت برداشته است.
معاون علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی، با اشاره به تجربه موفق ترکیه در حوزه آموزشهای مهارتی اظهار کرد:در کشور ترکیه، شرکتهای خودروسازی مکلفند به هنرستانهای محلی، خودرو در اختیار قرار دهند تا دانش آموزان بتوانند به صورت عملی آموزش ببینند و در نمایندگیهای مربوطه مشغول به کار شوند.
نادی عنوان کرد:از نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، موضوع الزام صنایع به مشارکت در آموزش مهارتی را پیگیری نمایند. به عنوان مثال، شرکتهای خودروسازی میتوانند با تجهیز کارگاههای هنرستانها، زمینه آموزش بهروز هنرجویان را فراهم کنند.
وی به نقد نظام کنکور پرداخت و تصریح کرد: شش ساحت تربیتی در آموزش داریم، اما کنکور تنها به یک ساعت آزمون و یک بعد محدود میشود. این نشان میدهد زنجیره آموزش ما دچار اشکال اساسی است، این ناهماهنگی بین اهداف آموزشی و نظام ارزیابی، مانع تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شده است.
به گزارش تسنیم، سالها ساختمان 6 طبقه و 5 هزار مترمربعی «فرهیختگان» دانشگاه آزاد اسلامی همدان بیاستفاده باقی مانده بود. این بنای عظیم که روزگاری قرار بود مرکز علوم و پژوهش باشد، به دلیل نقص در تأسیسات اساسی مانند برق، آب، فاضلاب و انرژی، بیش از یک دهه خاموش ماند و هیچ بهرهبرداری عملی از آن انجام نشد.
خردادماه سال گذشته، دکتر شهید طهرانچی در بازدید از این ساختمان، با ارائه ایدهای نو، مسیر تازهای برای این فضای متروکه ترسیم کرد؛ تبدیل ساختمان فرهیختگان به «دهکده مهارتی دانشگاه آزاد همدان»، مرکزی که پلی میان آموزش دانشگاهی و نیاز واقعی صنایع باشد. این پیشنهاد نقطه شروع تحولی بزرگ شد؛ تحولی که امروز به ثمر نشسته و ساختمان فرهیختگان که حالا مزین به نان شهدی محمد مهدی طهرانچی به مرکزی پیشرفته برای آموزشهای مهارتی و فنی تبدیل شده است.
دهکده مهارتی، محیطی گسترده و مجهز است که دانشجویان در آن علاوه بر آموزش تئوری، فرصت دارند مهارتهای عملی و مورد نیاز بازار کار را تجربه کنند و با فرآیند واقعی صنایع آشنا شوند. ایجاد این مجموعه، نه تنها پاسخ به نیاز صنایع استان است، بلکه الگویی برای ارتقای کیفیت آموزشهای فنی و حرفهای در غرب کشور محسوب میشود.
در این مرکز، کارگاههای تخصصی، آزمایشگاههای فنی و حرفهای، فضاهای نوآوری و شتابدهندههای مهارتی طراحی شدهاند تا دانشجویان بتوانند با تجهیزات و فناوریهای روز، مهارتهای عملی خود را توسعه دهند و آماده ورود به بازار کار شوند.












انتهای پیام/