به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حجتالاسلام رحیم شرفی در اولین شب از مراسم عزاداری ایام شهادت حضرت فاطمهزهرا سلاماللهعلیها که شب گذشته با حضور رهبر انقلاب اسلامی و هزاران نفر از قشرهای مختلف مردم در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار شد، در تشریح مبانی قرآنی دشمنشناسی، با استناد به آیه اول سوره مبارکه ممتحنه «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا عَدُوِّی وَ عَدُوَّکُمْ أَوْلِیاءَ»، بر ضرورت عدم دوستی با دشمنان خدا و خویش تأکید کرد.
به گفته وی قرآن کریم چهار دسته اصلی دشمن برای انسان مؤمن را معرفی کرده است:
1. شیطان: که دشمنی آشکار است («إِنَّ الشَّیطَانَ لَکُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا»).
2. نفس اماره: ایشان به حدیث نبوی اشاره کردند که «أَعْدَى عَدُوِّکَ نَفْسُکَ الَّتِی بَینَ جَنْبَیکَ».
3. منافقین: که ظاهر فریبنده دارند اما در باطن ریشه ندارند (با استناد به سوره منافقون، آیه 4).
4. یهود و مشرکین: که قرآن کریم آنان را سرسختترین دشمن مؤمنین دانسته است («لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِّلَّذِینَ آمَنُوا الْیَهُودَ وَالَّذِینَ أَشْرَکُوا»).
حجتالاسلام شرفی با اشاره به آیه پایانی سوره فتح («مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَینَهُمْ»)، موضعگیری قاطع مؤمنین در برابر کفار و مهربانی آنان نسبت به یکدیگر را نتیجه حقیقی عبودیت دانست و افزود: حقیقت عبودیت این است که انسان در مقابل دشمن موضع داشته باشد و این دشمنشناسی، نشانه عقل است.
وی در ادامه سخنان خود، با استناد به فرمایشی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله که فرمودند «أَعقَلُ النّاسِ مَن عَرَفَ رَبَّهُ فَأطاعَهُ وَ عَرَفَ عَدُوَّهُ فَحارَبَهُ»، (عاقلترین مردم کسی است که پروردگارش را بشناسد و او را اطاعت کند و دشمنان او را بشناسد و با او محاربه کند)، بر لزوم شناخت دشمن و مقابله با او تأکید کرد.
حجتالاسلام شرفی، سه آرزوی اصلی دشمنان مسلمانان را بر اساس آیات قرآن کریم برشمرد:
1. کافر شدن مؤمنان: دست کشیدن از اعتقادات دینی (به امید اینکه «کُفّارِینَ کَما کَفَرُوا فَتَکُونُونَ سَواءً».) (آرزو دارند که) شما نیز مانند آنان کافر شوید و (در نتیجه) همه یکسان باشید.
2. قرار گرفتن در رنج و سختی: آرزوی دشوار ساختن زندگی برای جامعه اسلامی (با توجه به آیه «وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُونَ فَیُدْهِنُونَ»). آنها دوست دارند که تو (در برابر آنها) نرمش کنی (سازش سطحی کنی)، تا آنها نیز در برابر تو نرمش کنند (و دست از دشمنی بردارند).
3. ضعف عمومی: آرزوی سست شدن قدرتهای دفاعی و اقتصادی (تا دشمن جرئت حمله پیدا کند، «وَلَوْ أَنَّهُمْ رَضُوا مَا آتَاهُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَقَالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ سَیُؤْتِینَا اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَرَسُولُهُ إِنَّا إِلَى اللَّهِ رَاغِبُونَ»). (چه میشد) اگر آنها به آنچه خدا و فرستادهاش به آنان داده بود خشنود بودند و میگفتند: «خدا ما را کافی است؛ به زودی خدا و رسولش از فضل خود ما را بینیاز میسازد، ما تنها به سوی خدا رو آوردهایم.»
این استاد حوزه با اشاره به توطئههای دشمن از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، از جمله ترور فرماندهان و دانشمندان، و همچنین فتنههای داخلی مانند فتنه 88 و جنگ رسانهای، اظهار داشت که تمام این اقدامات در راستای رسیدن دشمن به این سه آرزو بوده است.
وی در ادامه به تشریح برنامههای دشمن پرداخت و گفت: قرآن کریم در سوره مبارکه بقره، آیه 169، سه برنامه دشمن را ذکر میکند: 1. سوء (بدی): دشمنان تلاش میکنند مردم را به جان هم بیندازند و صلح و رحمت را از جامعه دور کنند. 2. فحشا: دشمن برای ترویج بیعفتی و بیحیایی برنامه دارد و مسائلی مانند بیحجابی را یک برنامه از سوی دشمن دانست. 3. افترا به خداوند: نسبت دادن مطالب دروغ به ساحت مقدس پروردگار و خدشهدار کردن مبانی اعتقادی.
شرفی افزود: مادامی که مؤمنین در اعتقاداتشان سست نباشند، در رنج نباشند و در قدرت ضعیف نباشند، دشمن جرئت حمله پیدا نمیکند.
وی با استناد به بیانات رهبر معظم انقلاب، تأکید کرد: بانوانی که کشف حجاب میکنند اگر بدانند که چه نقشهای دشمن برای این کار دارد، این کار را نمیکنند.
شرفی برای تبیین جایگاه حجاب به سیره حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها هنگام ایراد خطبه فدکیه اشاره کرد که ایشان با سه حجاب حضور یافتند:
1. خمار: ایشان ابتدا خمار پوشیده بودند. خمار به روسری بلندی اطلاق میشود که موها و گلو را میپوشاند، زیرا قرآن کریم بر ضرورت داشتن آن تأکید دارد.
2. جلباب: علاوه بر خمار، حضرت جلباب نیز بر تن داشتند. در این خصوص به آیه شریفه قرآن اشاره شد که خطاب به پیامبر (ص) میفرماید: «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أَدْنَى أَنْ یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ…» که به زنان و دختران مؤمن دستور پوشیدن لباسی وسیع و فراگیر برای پوشاندن کامل بدن داده است تا شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند.
3. حضور دستهجمعی: حضرت فاطمه سلام الله علیها در آن روز تنها تشریف نیاوردند، بلکه در جمعی از نوه و زنان قوم خود (زنان بنی هاشم به عنوان محارم) حضور داشتند که دور ایشان را گرفته بودند و به این شکل خطبه را ایراد فرمودند.
وی برنامه چهارم دشمن را ایجاد تفرقه معرفی کرد و با استناد به سوره قصص درباره فرعون (نماد استکبار) گفت: فرعون مردم را شیعه شیعه میکرد تا بتواند گروهی از آنان را به استضعاف بکشاند («إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلَا فِی الْأَرْضِ وَجَعَلَ أَهْلَهَا شِیَعًا یَسْتَضْعِفُ طَائِفَةً مِّنْهُمْ»).
شرفی تأکید کرد که ضعف دشمن از همین جا نشأت میگیرد که وحدت جامعه اسلامی شکسته شود، در حالی که علت اصلی قدرت مردم ایران در این سالها، حفظ همین وحدت در برابر دشمن بوده است.
انتهایپیام/