شناسهٔ خبر: 75822948 - سرویس فیلم
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

گزارش ویدئویی «دنیای اقتصاد» از رفتارهای جالب یک نسل عجیب و غریب؛

عطر به کالای لوکس «نسل زِد» تبدیل شد

دنیای اقتصاد: نسل زِد (Gen Z) در سرتاسر جهان علاقه بی‌سابقه‌ای به عطر و ادکلن نشان داده که منجر به تغییر استراتژی کسب‌وکار در برخی برندهای این محصول شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه آنلاین روزنامه دنیای اقتصاد، نااطمینانی اقتصادی به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی مردم در سرتاسر جهان تبدیل شده است. نسل جدید که با عنوان نسل زِد (متولدین 1997 تا 2012) شناخته می‌شوند هم راه تازه‌ای برای ابراز احساسات و هویت خود پیدا کرده‌اند: خرید عطر!

عطر همواره به‌عنوان کالایی لوکس و گران‌قیمت محسوب می‌شود و به همین دلیل همیشه مورد علاقه کسانی بوده که به دنبال کالاهای لاکچری بوده‌اند و  این روزها به کالایی پرطرفدار در میان نسل جوان تبدیل شده است.

اثر رژ لب چیست؟

نظریه‌ای اقتصادی وجود دارد که می‌گوید در دوران رکود، مردم به‌جای کالاهای گران، به خرید اقلام کوچک اما لوکس روی می‌آورند. یعنی چیزهایی را می‌خرند که حالشان را خوب می‌کند بدون اینکه حساب بانکی‌شان را خالی کند. این نظریه با عنوان «اثر رژ لب» شناخته می‌شود.

خرید رژلب یا عطر هم در همین دسته قرار دارد و به همین دلیل این روزها خرید عطر از طرف نسل زد را تحت تئوری «اثر رژلب» مطرح می‌کنند.

شرکت‌های بزرگی مانند استی لاودر (Estee Lauder)، لورئال (L’Oreal) و کُتی (Coty) بیشترین سود را از این ماجرا برده‌اند. برای مثال برندهایی مانند کالوین کلین (Calvin Klein) و هوگو باس (Hugo Boss) که زیرمجموعه شرکت کتی هستند، بیشترین رشد خرید  را در میان جوانان داشته‌اند و این شرکت هم سه‌چهارم از درآمدش از همین محل حاصل می‌شود.

شرکت استی لاودر هم با برندی مانند تام فورد (Tom Ford) توانسته کاهش فروش در بخش لوازم آرایش را جبران کند. این شرکت در بخش عطر، رشد 14 درصدی را در فروش تجربه کرده است. به همین دلیل حدود 40 فروشگاه تخصصی عطر در شهرهای بزرگی مانند نیویورک و پاریس در سال 2025 افتتاح کرده است.

نماد کوچک لوکس بودن

عطر همیشه جزو کالاهای لوکس یا لاکچری بوده اما مطالعات اخیر نشان می‌دهد که این کالا مورد توجه نسل جوان قرار گرفته است.

برای مثال یکی از بررسی‌ها نشان می‌دهد که حدود 38 درصد از کل هزینه‌های مصرف‌کنندگان در حوزه عطر، مربوط به خانواده‌هایی است که دست کم یک عضو از نسل زد در آن‌ها زندگی می‌کند.

نسل جوان با خرید عطر نه تنها به دنبال رایحه‌ای خوش و مطلوب است، بلکه تلاش دارد هویت و حس منحصربه‌فرد بودن را هم به دست آورد.

برندها با استفاده از هوش مصنوعی در تلاشند تا در شبکه‌های اجتماعی مانند تیک‌تاک و اینستاگرام، با زبان نسل جدید آشنا شوند و به این ترتیب، سهم بیشتری از بازار آن‌ها به دست آورند.

رویترز در گزارشی نشان داده که فروش جهانی عطرهای لوکس در نیمه نخست سال 2025، حدود 6 درصد رشد داشته در حالی‌که بازار لوازم آرایش فقط 1 درصد رشد کرده و محصولات مراقبت از پوست حتی 1 درصد کاهش را هم تجربه کرده است.

این یعنی عطر به پناهگاه روانی و اقتصادی مصرف‌کنندگان در دوران فشارهای مالی تبدیل شده است.

شرکت‌ها برای تقویت موقعیت خود در این بازار پررونق، به خرید برندهای جدید روی آورده‌اند و تلاش دارند وارد این بازار تازه شوند و سهمی از آن به دست آورند.

عطر برای نسل جدید فقط «بوی خوش» نیست؛ ابزاری برای بیان فردیت، آرامش در روزهای سخت و نشانه‌ای از تعلق به جهانی زیبا و در حال تغییر است.

در این ویدیو توضیح داده شده که چگونه در این وضعیت اقتصادی در جهان، عطر معنایی متفاوت پیدا کرده و به یک کالای لوکس در دسترس نسل جوان بدل شده است.