به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از ایسنا، در هفتههای اخیر تبلیغات گسترده و گاه غیرمستقیم یک محصول خوراکی با عناوینی چون «ابرغذا» در شبکههای تلویزیونی دیده میشود که کاهش وزن، تناسب اندام، کنترل اشتها و همزمان رشد مو و بهبود شرایط پوست به عنوان فواید آن معرفی شده است. این در حالی است که بخش قابل توجهی از تبلیغات این محصول از شبکه سه سیما و در برنامه تخصصی حوزه سلامت این شبکه پخش میشود و همین امر پرسشهایی جدی را درخصوص استانداردهای اخلاقی، تعهدات رسانهای و نقش مرجعیت صداوسیما در حوزه بهداشت و درمان به وجود آورده است.
یکی از مهمترین چالشهای مطرح در این زمینه، روشهای تبلیغاتی این محصول است. در حالی که آگهیهای بازرگانی ابتدا و انتهای برنامهها، با صراحت به مخاطب اعلام میکنند که با یک محتوای تجاری مواجه است و لزوما نمیتواند به ادعای مطرحشده در آن اعتماد کند، بخش قابل توجهی از معرفی این محصول، به صورت غیرمستقیم و پنهان انجام میشود.
در شرایطی که رسانه ملی موظف است، بخشی از درآمد خود را از محل این نوع تبلیغات تامین کند و این رقم خصوصا برای برنامههای برخی شبکهها میتواند چشمگیرتر باشد، به نظر میرسد در این مورد، غلبه منافع مالی بر حفظ سلامت عمومی و رعایت قوانین مصوب، می تواند محل پرسش باشد
این تفاوت در رسانهای مانند صداوسیما که لقب «رسانه ملی» را یدک میکشد، ابعاد حساستری پیدا میکند؛ چراکه این رسانه همواره بر رسالت آموزشی و مرجعیت خود تاکید دارد، اما حضور کارشناسانی که به برندی خاص نسبت داده میشوند، در برنامههای تخصصی و برای ترویج یک محصول تجاری، مرز بین محتوای آموزشی و تبلیغ تجاری را مخدوش کرده و اعتماد مخاطب را از بین میبرد.
مرور اخبار و گزارشهای منتشرشده در رسانهها نشان میدهد که در سالهای گذشته، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان غذا و دارو بارها به صورت کتبی و رسمی نسبت به تبلیغات گمراهکننده خصوصا در حوزههای لاغری و رشد مو، به سازمان صداوسیما هشدار داده است.
در شرایطی که رسانه ملی موظف است، بخشی از درآمد خود را از محل این نوع تبلیغات تامین کند و این رقم خصوصا برای برنامههای برخی شبکهها میتواند چشمگیرتر باشد، به نظر میرسد در این مورد، غلبه منافع مالی بر حفظ سلامت عمومی و رعایت قوانین مصوب، می تواند محل پرسش باشد.
از سوی دیگر این محصول که با یک نام تجاری مشخص، همزمان ادعای کاهش وزن، تناسب اندام، کنترل اشتها و رشد مو را دارد، می تواند در تعارض با منطق علمی و تجربه جهانی قرار گیرد.
همه اینها در حالی است که بسیاری از مخاطبان همچنان صداوسیما را مرجع و امانتدار میدانند و تبلیغات آن را به مثابه توصیه و تاییدی رسمی میپذیرند. بنابراین پخش چنین تبلیغاتی، میتواند اعتبار رسانه را در جلب اعتماد عمومی و عمل به وظایف فرهنگی و مسئولیت اجتماعیاش خدشهدار کند.
۲۴۲۲۴۲