شناسهٔ خبر: 75815859 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

تهیه سرفصل‌های آموزش هوش مصنوعی به دانشجویان پزشکی

رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران از تهیه سرفصل‌های آموزش هوش مصنوعی به دانشجویان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ علیرضا استقامتی در گفتگو مهر در مورد رویکرد دانشکده پزشکی دانشگاه تهران نسبت به آموزش هوش مصنوعی به دانشجویان گفت: کارگروه هوش مصنوعی در دانشکده پزشکی طبق مصوبه دانشگاه تشکیل شده است. این کارگروه با حضور نماینده تمام گروه‌های آموزشی مستقر در دانشکده پزشکی فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: کمیته هوش مصنوعی دارای سه زیرگروه آموزشی، پژوهشی و زیرساخت است که در قسمت‌های مختلف مشغول به کار هستند. هدف این است که مشخص کنیم چه موضوعاتی باید به دانشجویان آموزش داده شود، شیوه آموزش چگونه باشد (مثلاً به‌صورت واحد درسی یا کارگاهی باشد) و همچنین چارچوب پژوهشی و فعالیت‌های تیمی در این حوزه چگونه شکل بگیرد.

رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: بخشی از این اقدامات توسط گروه‌های خود ما انجام می‌شود و بخشی هم ممکن است نیاز به همکاری با سایر دانشگاه‌های مانند دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی شریف داشته باشد. دکتر ربیعی؛ استاد دانشگاه صنعتی شریف، به عنوان مشاور من در این زمینه همکاری می‌کند و امیدواریم بتوانیم این برنامه را به مرحله عملیاتی برسانیم.

بیمارستان‌ها اقیانوسی از داده هستند

استقامتی با اشاره به حجم بالای تولید داده در بیمارستان‌ها گفت: هوش مصنوعی بدون داده کاری نمی‌تواند انجام دهد. در دانشکده پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی حجم بسیار زیادی از داده‌های علمی و بالینی وجود دارد که می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. در بیمارستان‌ها نیز روزانه اقیانوسی از داده درباره تشخیص و درمان بیماری‌ها تولید می‌شود. باید بتوانیم این داده‌ها را با سکوهای ملی موجود تلفیق کرده و آن‌ها را وارد فرآیند یادگیری عمیق (Deep Learning) کنیم تا به کاربردهای عملی برسیم.

این استاد دانشگاه گفت: در برخی رشته‌ها، مانند چشم‌پزشکی و رادیولوژی، در دنیا پیشرفت‌های خوبی حاصل شده و ما نیز باید به مرحله اجرایی برسیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا هوش مصنوعی وارد سرفصل دروس دانشجویان آموزشی شده است یا خیر؟ گفت: در حال حاضر سرفصل‌ها تهیه شده است ولی ما در حال بررسی چگونگی ارائه شدن این سرفصل‌ها به دانشجویان هستیم. یک ایده این است که سرفصل‌ها به صورت اکتیو و اختیاری برای دانشجویان باشد، ایده دیگر نیز این است که بخشی از این دروس به شکل اجباری برای تمام دانشجویان ارائه شود.